×
×
جدیدترین‌‌ها

سرمقاله
ملت پشتوانه دولت

  • کد نوشته: 35030
  • اسفند 12, 1400
  • نخست نیوز – علی پاکبازخسروشاهی –  آیت الله خامنه‌ای با بیان اینکه اوکراین قربانی سیاست بحران‌سازی امریکا شده است تاکید کردند: ما طرفدار توقف جنگ در اوکراین هستیم. بنظر من اوکراین هم قربانی سیاست بحران‌سازی آمریکاست. آمریکا ،اوکراین را به این نقطه کشاند. آمریکا با ورود در مسایل داخلی آن کشور، راه انداختن اجتماعات علیه […]

    ملت پشتوانه دولت

    نخست نیوزعلی پاکبازخسروشاهی –  آیت الله خامنه‌ای با بیان اینکه اوکراین قربانی سیاست بحران‌سازی امریکا شده است تاکید کردند: ما طرفدار توقف جنگ در اوکراین هستیم.

    بنظر من اوکراین هم قربانی سیاست بحران‌سازی آمریکاست. آمریکا ،اوکراین را به این نقطه کشاند. آمریکا با ورود در مسایل داخلی آن کشور، راه انداختن اجتماعات علیه دولت‌ها، حرکت مخملی به وجود آوردن، کودتای رنگی درست کردن، حضور سناتورهای آمریکایی در داخل اجتماعات معارضه، این دولت را برداشتن آن دولت را گذاشتن طبعاً به همین جاها منتهی می‌شود.

    ما البته با جنگ و تخریب در هر جای دنیا مخالفیم. این حرف ثابت ماست. ما با کشته شدن مردم، با تخریب زیربناهای ملت ها تایید نمی‌کنیم در هر جای دنیا که اتفاق بیفتد. ما مثل غربیها نیستیم که چنانچه بمب را سر کاروان عروسی در افغانستان بیندازند و عروسی را به عزا تبدیل کنند این را مبارزه با تروریسم بدانیم و جنایت نیست. اینها منطق‌شان این شکلی است. در افغانستان در عراق آمریکا در شرق سوریه چه می‌کند. چرا نفت سوریه و پول ثروت ملی افغانستان را می‌دزدند و غصب می‌کنند؟!

    ما در اوکراین طرفدار توقف جنگ هستیم و می‌خواهیم جنگ در آنجا تمام شود منتها علاج هر بحرانی صرفا در صورتی ممکن است که ریشه بحران شناخته شود. ریشه بحران در اوکراین سیاست‌‎های آمریکا و غربی هاست. اینها ریشه بحران است. اینها را باید شناخت و بر اساس اینها قضاوت و داوری کرد و اگر اهل اقدام بودیم، اقدام کرد.

    خب حالا که صحبت اوکراین مطرح شد، عبرتهایی هم در این قضیه‌ اوکراین وجود دارد که انسان مشاهده می کند و در گفتار گویندگان و نویسندگان به بعضی از این عبرتها اشاره شده. من دو مورد از این عبرتها را مطرح می کنم. یکی این است که پشتیبانی قدرتهای غربی از کشورها و دولتهایی که دست‌نشانده‌ آنها هستند، یک سراب است، واقعیّت ندارد؛

    این را همه‌ دولتها بدانند. آن دولتهایی که پشت‌گرمی‌شان به آمریکا و به اروپا است، ببینند وضع امروز اوکراین و دیروز افغانستان را. هم رییس‌جمهور اوکراین همین چند روز پیش گفت، هم رییس‌جمهور فراری افغانستان چندی قبل گفت؛ گفت ما اعتماد کردیم به آمریکا، اعتماد کردیم به دولتهای غربی، [ولی] ما را تنها گذاشتند. به اینها نمی شود اعتماد کرد.

    عبرت دوم اینکه مردم، مهم‌ترین پشتوانه‌ دولتها هستند. اگر مردم در اوکراین وارد میدان می شدند، وضع دولت اوکراین و مردم اوکراین این جوری نمی شد. مردم وارد میدان نبودند، چون دولت را قبول نداشتند؛ عینا مثل آن وقتی که آمریکا به عراقِ دورانِ صدام حمله کرد، مردم دفاع نکردند، کنار رفتند، آمریکا مسلط شد. اما در همین عراق، وقتی که داعش حمله کرد، مردم وارد میدان شدند، توانستند داعش را که خطر بسیار بزرگی بود به عقب برانند، توانستند سرکوب بکنند. عامل اصلی استقلال کشورها مردمند؛ ما این را تجربه کردیم؛ در دوران دفاع مقدس، مردم وارد میدان شدند و با اینکه همه‌ قدرتها از صدام حمایت می کردند، به او کمک می کردند، جمهوری اسلامی به کمک مردم توانست غلبه پیدا کند و دشمن را ناکام بگذارد. بنابراین، این هم عبرت دیگری است. امیدواریم که همه‌ ما چشمهایمان را باز کنیم، گوشهایمان را باز کنیم، درست بیندیشیم، درست فکر کنیم، درست عمل بکنیم و بتوانیم از این عبرتهای بزرگ بهره ببریم.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *