×
×
جدیدترین‌‌ها

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی، گفت:
چشم بازار به تصمیم‌های رئیس جمهور جدید

  • کد نوشته: 101567
  • تیر 11, 1403
  • در حال حاضر و با در نظر گرفتن وضعیت راکد بازار فروش لوازم خانگی، افزایش قیمت به هیچ وجه مناسب نیست.
    چشم بازار به تصمیم‌های رئیس جمهور جدید

    به گزارش نخست نیوز، رئیس جمهور منتخب مردم ایران در حالی قرار است تا چند روز آینده مشخص شود که تصمیم‌های آینده او و تیم اقتصادی‌اش برای مردم و همچنین فعالان بنگاه‌های صنعتی و تولیدی بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

    مدتی پیش و در حاشیه برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران (اکسپو) در میز‌گردی که توسط رسانه اکوایران (متعلق به گروه رسانه‌ای دنیای‌اقتصاد) درخصوص دلایل عدم استقبال بازار‌های جهانی از محصولات لوازم خانگی ایران برگزار شد، محمدحسین اسلامیان، نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی درخصوص صادرات لوازم خانگی صحبت‌هایی مطرح کرد که بازتاب زیادی در دیگر رسانه‌های کشور داشت.

    وی گفته بود: «واقعیت این است که ما وارد کننده تکنولوژی هستیم و قطعات را با توجه به آن مونتاژ می‌کنیم و جالب اینکه می‌خواهیم همان محصولات را صادر کنیم؛ بنابراین باید ببینیم که کالای مونتاژشده ما در بازار داخلی تا چه میزان مورد استقبال قرار می‌گیرد تا در مرحله بعد انتظار داشته باشیم که کشور‌های خارجی، کالای ما را به سایر برند‌ها ترجیح دهند.»

    اما حالا این فعال صنفی صنعت لوازم خانگی کشور با عنوان اینکه متاسفانه برخی از صحبت‌های او در این میز گرد توسط رسانه‌های دیگر تحریف شده، با ارائه توضیحات جدید گفت: کلیات نمایشگاه و گفتگو در خصوص توانمندی‌های صادراتی لوازم خانگی بود و بحث تولید داخل نبود. صحبت در این خصوص بود که در صادرات موفق هستیم و چه عواملی باید شکل بگیرد که میزان صادرات لوازم خانگی را افزایش دهیم. بنده اعلام کردم ما در بسیاری از موارد در لوازم خانگی، وارد کننده تکنولوژی هستیم و سازنده آن نیستیم.

    محمد حسین اسلامیان در همین خصوص ادامه داد: به طور مثال به ورود تکنولوژی و ساخت یخچال فریزر، لباسشویی، ماشین ظرفشویی و بخشی از کالای لوازم خانگی کوچک که در بازار وجود دارد، اقدام می‌کنیم و در بسیاری از موارد قطعات آن‌ها را نیز خریداری و وارد کشور می‌کنیم؛ بنابراین تا زمانی که ما وارد کننده تکنولوژی و قطعات هستیم و به نوعی نسل دوم تکنولوژی کشور‌های دیگر را وارد می‌کنیم، نمی‌توانیم آن را صادر کرده و انتظار داشته باشیم که موفقیت حاصل شود.

    نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با توضیح در مورد شرایط صادراتی کالای لوازم خانگی ایران گفت: اگر بخواهیم در بازار‌های جهانی کالای تولیدشده لوازم خانگی ایران را در کنار کالای برند‌های مطرح قرار دهیم و سهمی از بازار را کسب کنیم کاری سخت خواهد بود، چون هم از نظر تکنولوژی و زیبایی کالا و هم مهم‌ترین مولفه یعنی قیمت کالا، نمی‌توانیم با آن‌ها رقابت کنیم. نمی‌توانیم یک ماشین لباسشویی که قطعات و تکنولوژی آن را وارد کردیم و مالیات تولید و بسیاری از عوامل هزینه بر دیگری داشته است را به کشور‌های همسایه برگردانیم و انتظار داشته باشیم که در کنار برند‌های مطرح جهان به راحتی فروخته شود. باید بپذیریم تا زمانی که ما برندسازی نکنیم و خدمات پس از فروش در کشور‌های همسایه نداشته و تبلیغات مناسب هم نداشته باشیم، توان رقابت در بازار‌های جهانی برای کسب سهم صادراتی را نخواهیم داشت.

    وی ادامه داد: این مهم‌ترین صحبت‌هایی بود که در آن میزگرد مطرح شد و متاسفانه به هر دلیلی بعد از گفتگو با رسانه «اکو ایران»، برخی از رسانه‌ها از صحبت‌های بنده در نمایشگاه اکسپو یا سوء‌برداشت داشتند یا اقدام به تحریف آن کردند. صحبت‌های مطرح شده بنده در خصوص شرایط صادراتی لوازم‌خانگی ایران بر اساس تحقیقات و کارشناسی شده و قابل اثبات است. البته باید یادآور شد که شرایط موجود ارتباطی با تولیدکننده ندارد چرا که با توجه به عوامل مختلف، مولفه‌های تولید در ایران گران تمام می‌شود.

    بازار در انتظار تصمیم‌های رئیس جمهور

    این فعال صنفی لوازم خانگی کشور در بخش بعدی صحبت‌های خود به اهمیت تصمیم‌های رئیس جمهور جدید برای ساماندهی اقتصاد بازار کشور تاکید کرد و گفت: بازار فروش لوازم خانگی در حال حاضر و مانند سال‌های گذشته همچنان در رکود قرار دارد و به نوعی بازار منتظر مشخص شدن رئیس جمهور آینده است چرا که سیاست‌های رئیس جمهور آینده روی شرایط اقتصادی، صنایع و تولیدکنندگان و همچنین بازار نیز موثر خواهد بود. تصمیماتی که رئیس جمهور منتخب در مورد واردات کالا، تخصیص ارز، دسترسی به مواد اولیه و سایر موارد مربوط به بنگاه‌ها و صنایع تولیدی خواهد گرفت بسیار اهمیت دارد؛ بنابراین بازار در انتظار تصمیمات آینده است.

    وی تصریح کرد: دولت باید اقدام به واردات قانونی کالا‌هایی بکند که توان و امکان تولید آن در کشور وجود ندارد، ولی مصرف‌کننده به آن نیاز دارد و در حال حاضر این نیاز به صورت قاچاق تامین می‌شود. بعد که واردات انجام شد هم توان رقابتی تولیدکننده بالا می‌رود و هم توزیع کننده با شرایط بهتری می‌تواند کالای خود را به فروش برساند و همچنین مصرف‌کننده قدرت انتخاب بیشتری خواهد داشت و کالای با اصالت و گارانتی معتبر خریداری خواهد کرد؛ بنابراین یکی از تصمیم‌های مهم دولت جدید در خصوص لوازم‌خانگی به موضوع آزادسازی واردات مربوط خواهد شد.

    محمد حسین اسلامیان به واردات هدفمند پرداخت و گفت: توصیه کارشناسان صنعت لوازم خانگی این است که در خصوص کالا‌هایی که توان ساخت آن‌ها در داخل وجود ندارد اقدام‌های قانونی برای واردات هدفمند انجام شود. البته در همین راستا برای دستیابی به زیرساخت‌های به روز تولید باید تلاش شود؛ چرا که واردات حتما نباید به صورت کالای CKD (مونتاژ شده) باشد و می‌توان قرارداد‌هایی برای ورود تکنولوژی و زیر‌ساخت تولید ایجاد کرد تا به این ترتیب صنایع و بنگاه‌های تولیدی سود بیشتر و موثر‌تری داشته باشند؛ بنابراین واردات هدفمند از سوی دولت جدید می‌تواند به کاهش رکود بازار کمک کند.

    کالا‌های قاچاق و تقلبی در بازار

    نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی بخشی از ورود کالای قاچاق به بازار‌ها و همچنین تولید کالا‌های تقلبی خصوصا در حوزه لوازم خانگی را نتیجه عدم واردات قانونی و هدفمند به کشور دانست و گفت: تا زمانی که واردات هدفمند وجود نداشته باشد، شاهد ورود کالای قاچاق و زیرزمینی به بازار‌ها خواهیم بود. این در حالی است که گاهی کالا‌های تقلبی نیز در بازار وجود دارد به صورتی که قدرت تشخیص اصل از تقلبی برای فروشندگان وجود ندارد. به این ترتیب بابت مسدود کردن واردات هدفمند، مشتری و مصرف‌کننده زیان‌های مختلفی خواهند داشت. در اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تلاش زیادی برای حمایت از مصرف‌کننده وجود دارد و اگر مصرف‌کننده برای خرید کالای تقلبی یا معیوب به این اتحادیه شکایت کند مطمئنا برخورد بسیار جدی با فروشنده خواهد شد و تلاش می‌کنیم ضرر و زیان خریدار جبران شود. حتی در این مسیر مواردی وجود داشته که مغازه فردی که اقدام به فروش کالای تقلبی کرده پلمب شده است. البته این در صورتی است که مصرف کننده از طریق فروشگاه‌های فیزیکی و تحت نظارت این اتحادیه کالا را خریداری کرده باشد.

    بازار ظرفیت افزایش قیمت ندارد

    اسلامیان با اشاره به اینکه شرایط جدید پرداخت مالیات اصناف و به خصوص فروشندگان لوازم خانگی هنوز مشخص نیست و در روز‌های آینده شفاف خواهد شد، در خصوص زمزمه‌های افزایش قیمت لوازم‌خانگی که این روز‌ها شنیده می‌شود گفت: در حال حاضر و با در نظر گرفتن وضعیت راکد بازار فروش لوازم خانگی، افزایش قیمت به هیچ وجه مناسب نیست. همین حالا هم قدرت خرید مردم بسیار سقوط کرده و به همین دلیل خرید و فروش در بازار بسیار کم شده است؛ بنابراین افزایش قیمت در شرایط فعلی نه به سود تولیدکننده است و نه سودی برای توزیع کننده دارد.

    ممنوعیت تبلیغ کولر گازی

    نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در پایان با اشاره به اینکه شرایط خدمات پس از فروش کالای لوازم خانگی با توجه به عملکرد خوب سامانه جامع گارانتی نسبت به قبل خیلی بهتر شده و این موضوع اطمینان خریدار را بیشتر کرده است، در خصوص طرح ممنوعیت تبلیغ کولر‌های گازی از سوی دولت به دلیل ناترازی انرژی برق و اثر آن بر بازار فروش لوازم خانگی گفت: ما چند تولید کننده خوب در بحث کالای برودتی داریم و در سال‌های اخیر با سرمایه‌گذاری مناسبی که در این خصوص انجام شده، خط تولید‌های استاندارد ایجاد شده که نیاز بازار داخلی به کولر‌های گازی را به میزان خوبی پوشش داده است. در تمام دنیا از کولر‌های گازی و داکت اسپیلت‌ها استفاده می‌شود. این در حالی است که در برخی مناطق جغرافیایی ایران شرایط هوا به گونه‌ای نیست که بتوان از کولر‌های آبی استفاده کرد؛ بنابراین اگر دولت و قانون‌گذار به موضوع و مساله تامین برق و ناترازی آن رسیدگی کند تا به نقطه مطلوب برسیم، قطعا استفاده از کولر‌های گازی و اسپیلت به صرفه خواهد شد و سود این موضوع برای مصرف کننده و دولت برابر خواهد بود.

    منبع فرارو

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *