×
×
جدیدترین‌‌ها

تقویت نظام،
اولویت‌ ۲ نامزد انتخابات چهاردهم برای «سلامت» چیست؟

  • کد نوشته: 101570
  • تیر 11, 1403
  • توجه به «سلامت» به عنوان حقی اساسی، پیشگیری از مرگ‌های زودرس، اهمیت شبکه بهداشت و درمان کشور، اجرای صحیح برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع، رفع مشکلات نظام سلامت با عمل به قوانین، تقویت نظام بیمه‌ای و غیره از جمله مواردی است که این ۲ کاندیدا در برنامه‌های‌شان برای حوزه سلامت به آنها پرداخته‌اند.
    اولویت‌ ۲ نامزد انتخابات چهاردهم  برای «سلامت» چیست؟

    به گزارش نخست نیوز، دو نامزد راه یافته به مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در گفت‌وگوها و مناظره‌هایی که تاکنون برگزار شده، برنامه‌های مدنظر خود در حوزه سلامت را تشریح کرده‌اند و می‌توان گفت که تامین منابع مالی پایدار برای سلامت، فراهم کردن خدمات با کیفیت و در دسترس، تقویت نظام شبکه کشور و اجرای برنامه پزشک خانواده به عنوان تنها راهکار برون رفت از مشکلات فعلی نظام سلامت و … از جمله مباحث مطرح شده از سوی این دو کاندیدا و نماینده‌هایشان برای حوزه سلامت بوده است.

    سعید جلیلی – نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در تشریح برنامه‌هایش برای حوزه سلامت گفته است: حوزه سلامت دارای وجوه مختلف است که بخشی از آن بر عهده وزارت بهداشت است و برخی فراتر از حوزه وظایف وزارت بهداشت به حساب می‌آید.

    وی با بیان اینکه میزان امید به زندگی افزایش یافته، عنوان داشته است: میزان امید به زندگی در اوایل انقلاب حدود ۵۵ سال بود که این میزان به ۷۷ سال رسیده است و جزو موفقیت‌های نظام سلامت به حساب می‌آید.

    این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه به طور متوسط روزانه ۱۲۰۰ نفر جان خود را به دلایل مختلف از دست می‌دهند، گفته است: دولت و نظام سلامت وظیفه دارند میزان مرگ‌های قابل پیشگیری را به کمترین میزان ممکن یا صفر درصد برسانند. متاسفانه ۴۷ درصد از ۱۲۰۰ مرگ روزانه، مرگ زودرس به حساب می‌آیند؛ یعنی پیش از ۷۰ سالگی جان خود را از دست می‌دهند. همچنین ۲۲ مرگ‌ومیر روزانه، مرگ خیلی زودرس است؛ یعنی پیش از ۵۰ سالگی جان خود را از دست می‌دهند. پیشگیری از مرگ‌های زودرس فراتر از وظیفه یک دستگاه است و به همین دلیل دولت باید به این موضوع توجه کند.

     

    وی با بیان اینکه حدود ۲.۵ درصد جمعیت کشور سالانه به بیماری‌های پرهزینه مبتلا می‌شوند، عنوان داشته است: ابتلای ۲.۵ درصدی جمعیت به بیماری‌های پرهزینه معادل ابتلای روزانه ۱۷۸۰ نفر به بیماری‌های پرهزینه است. درمان بیماری‌های پرهزینه سبب تحمیل هزینه‌های فراوان به خانواده‌ها می‌شود.

    منبع ایسنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *