×
×
جدیدترین‌‌ها

دولت جدید میراث دار چالشهای داخلی وخارجی

  • کد نوشته: 15748
  • مرداد 13, 1400
  • "ابراهیم رییسی"رییس جمهوری منتخب و جدید ایران این هفته در شرایطی قدرت را به دست گرفت که جمهوری اسلامی با چالش های بزرگی روبروست؛ از اعتراضات سراسری اخیر به دلیل کمبود آب و برق گرفته تا مذاکرات احیای برجام با قدرت های جهانی.
    دولت جدید میراث دار چالشهای داخلی وخارجی

    “ابراهیم رییسی”رییس جمهوری منتخب و جدید ایران این هفته در شرایطی قدرت را به دست گرفت که جمهوری اسلامی با چالش های بزرگی روبروست؛ از اعتراضات سراسری اخیر به دلیل کمبود آب و برق گرفته تا مذاکرات احیای برجام با قدرت های جهانی.

    رییسی همچنین در حالی به قدرت رسید که ایران درگیر بدترین خشکسالی نیم قرن اخیر و کمبود برق در یک اقتصاد آسیب دیده از تورم، تحریم ها و همه گیری ویروس کرونا است، تحلیلگران در مورد امکان حل سریع این بحران ها ابراز تردید می کنند. تنها 3 درصد از مردم ایران به طور کامل علیه کووید -19 واکسینه شده اند.

    کشور در وضعیت بسیار متشنجی قرار دارد و رییسی باید در مورد موضوعات فوری مانند تورم و واکسیناسیون تصمیمات سریع و جدی اتخاذ کند تا کارت برنده نقدی در دست داشته باشد و برای تصمیم بزرگ احتمالی درباره احیای برجام و لغو تحریم ها زمان بخرد.

    یکی از بزرگترین چالش های رییسی نه در ایران بلکه در وین خواهد بود، جایی که قرار است مذاکرات درباره توافق هسته ای با روی کار آمدن دولت رییسی از سر گرفته شود. تهران در حال مذاکره با قدرت های جهانی است و آمریکا به طور غیر مستقیم درگیر آن است.

    رییسی  به صراحت اعلام کرده که می خواهد به جای غرب روابط ایران را با همسایگان بهبود بخشد. او گفته: ” ایجاد امنیت پایدار و ثبات منطقه ای  در گرو همکاری بین کشورهای منطقه بر مبنای اعتماد متقابل و عدم اجازه دخالت به نیروهای بیگانه (غربی) در منطقه است.”

    یکی از چالش های فوری رییسی ، آرامش بخشیدن به تنش ها در استان خوزستان در جنوب غربی ایران است که بزرگترین ذخایر نفت و گاز ایران را در خود جای داده است.

    اعتراضات اخیر در این استان ناشی از تقاضا برای تامین آب برای زمین های کشاورزی و احشام بوده است. در جریان اعتراضات نامی ازرییسی در شعارهای معترضان برده نشد.

    رییسی  همچنین باید با جناح های بندی های درون اردوگاه اصولگرا مقابله کند. جناح های رادیکال تر اصولگرایان نمی خواهند او در برابر خواسته های عمومی برای آزادی بیشتر سیاسی و اجتماعی سر تعظیم فرود آورد. پارلمان ایران اخیرا طرحی را تصویب کرد که می تواند دسترسی مردم به اینترنت و فضای مجازی را محدود کند.

    ایرانی ها منتظرند تا ببینند آیا رییسی می تواند به وعده های خود عمل کند یا خیر؟

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *