×
×
جدیدترین‌‌ها

ساعت ۲۵
یلدای ما ، یلدای دیگران!

  • کد نوشته: 27795
  • آذر 25, 1400
  • نخست نیوز  محمدباقر عطاریانی_ یلدا نزدیک است.طولانی‌ترین شب سال که تنها وجه مشترک آن برای اقشار مرفه، محروم و ندار و حتی متوسط جامعه، طولانی بودن آن شب است. مردم در این روزها با خرید خشکبار و میوه‌های فصل و برخی خوراکی‌های مرسوم هر خطه، سعی در باشکوه برگزار کردن این شب بزرگ که در […]

    یلدای ما ، یلدای دیگران!

    نخست نیوز  محمدباقر عطاریانی_ یلدا نزدیک است.طولانی‌ترین شب سال که تنها وجه مشترک آن برای اقشار مرفه، محروم و ندار و حتی متوسط جامعه، طولانی بودن آن شب است.

    مردم در این روزها با خرید خشکبار و میوه‌های فصل و برخی خوراکی‌های مرسوم هر خطه، سعی در باشکوه برگزار کردن این شب بزرگ که در ادبیات برخی استان‌ها به نام “شب چله” مشهور است، دارند. در شور و حال بازار و تنوع تنقلات و میوه‌ها، چه‌بسا خانواده‌هایی یافت می‌شوند که تنها سوز سرمای این شب، آن‌ها را به یاد شب یلدا می‌اندازد. شب یلدا که یک سنت قدیمی است،شبی خاطره آفرین می‌باشد و چه زیباست که خاطره کمک به همنوع را نیز در شب اول زمستان به دفتر خاطراتمان اضافه کنیم. چه زیباست اگر در هنگام خرید یلدایی خود، یلدای نداری یک کودک یا مادر و پدر شرمنده را به سفیدی و نور مبدل کنیم. چه زیباست که با کاستن اندکی از خرید شب چله خود، دیگری را که تنها نام این روز را به یاد دارد نیز از شکوه این شب، بی‌نصیب نگذاریم. شب یلدا وقتی زیباست که کودکی به تمنا از پدر و مادر خود نخواهد که برای او نیز مقداری جزیی تنقلات فراهم شود. یلدا هنگامی خاطره‌انگیزترمی‌شود که هر کس دیگری را در شادی و نعمت خود سهیم بدارد. دستگیری محرومان و نیازمندان در مناسبت‌هایی همچون شب‌های عید و آغاز سال تحصیلی به دلیل جنب‌وجوش بازار، ضروری‌تر به نظر می‌رسد زیرا کودکان و نوجوانانی هستند که کنجکاوانه به خرید دیگران می‌نگرند و گاهی نیز کشیدن آهی، آن‌ها را یاری می‌کند. شب یلدا دربسیاری از محله‌های حاشیه شهرها بخصوص شهرهای بزرگ، همچون سایر شب‌ها می‌گذرد و شاید در آن شب، چراغ خانه‌ها زودتر از زمان همیشگی خاموش شود. با وضعیت کنونی اقتصاد کشور، شب‌های بسیاری از خانه‌ها روزبه‌روز تاریک‌تر و یلدایی می‌شود. در اینجا،نقش و مسوولیت یک هم‌وطن و هم‌کیش بیشتر نمایان می‌شود، در این موارداست که باید بنی‌آدم اعضای یکدیگر شوند و شادی‌های خود را باهم تقسیم کنند. بیایید همان‌طور که گردآمدن در منزل بزرگان و خواندن اشعار شاعران بزرگ یکی از ارکان اصلی این شب باشکوه است، رکن دوم آن را نیز کمک و شریک کردن نیازمندان در شادی خود قرار دهیم.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *