×
×

اصول مدیریت کسب‌وکار و سازمان در شرایط بحران اقتصادی

  • کد نوشته: 93524
  • اسفند 11, 1402
  • با توجه به شرایط نابسامان و بحرانی مانند نوسانات قیمت ارز و تورم کالاها و افزایش هزینه‌ها مانند اجاره و... و کاهش درآمدها مالکین کسب‌وکارها برای حفظ و آسیب کمتر به مجموعه خود می‌بایست حتما مدیریت ، کنترل ، خلق ایده و برنامه‌ریزی داشته باشند .
    اصول مدیریت کسب‌وکار و سازمان در شرایط بحران اقتصادی

    نخست نیوز، سید معین امامی میبدی _یکی از بهترین روش‌های مدیریت کسب‌وکار در شرایط بحرانی اقتصاد استفاده از ماتریس SWOT می‌باشد .

    SWOT  به زبان فارسی به معنای نقاط قوت ، نقاط ضعف ، فرصت‌ها و تهدیداتی که ممکن است یک کسب‌وکار با آن مواجه شود .

    1. نقاط قوتی که در شرایط فعلی دارید را شناسایی کنید و به ترتیب یادداشت کنید ، مانند ارایه خدمات متفاوت نسبت به سایر رقبا و جذب مشتری موقعیت مکانی مناسب و… .
    2. نقاط ضعفی که در شرایط فعلی دارید را شناسایی و به ترتیب یادداشت کنید مانند : ارایه خدمات ضعیف – نارضایتی مشتریان – نداشتن نیروی کاری حرفه‌ای – دسترسی دشوار برای مشتریان حضوری و … .
    3. فرصت‌هایی که در شرایط فعلی می‌توانید خلق کنید شناسایی و به ترتیب یادداشت کنید .
    4. تهدیداتی که در شرایط فعلی با آن مواجه هستید را شناسایی و به ترتیب یادداشت کنید ، مانند : تورم – گرانی – کاهش قدرت خرید مشتریان و… .

    حال پس از شناسایی عوامل فوق و وضعیت فعلی کسب‌وکارتان می‌توانید برای هر بخش به کمک تجربه کاری خود و مشاوران این حوزه با خلق ایده و راهکار برای هر قسمت ، آن را مدیریت و کنترل کرده و با برنامه‌ریزی کسب‌وکار خود را رشد و مانع آسیب کمتری شوید .

    به‌طور مثال : نقاط قوتی که دارید را کنترل و مدیریت کنید که کاسته نشود . نقاط ضعف خود را با برنامه‌ریزی و اقدام مناسب به حداقل برسانید . با خلق ایده برای خود فرصت سازی کنید مثال با شناسایی نیازهای مشتری – با شناسایی رفتار و سلایق  باعث جذب و رضایت مشتری شوید مثلا از طریق محیط جذاب ، کالا متفاوت یا خدمات منحصر- برگزاری کمپین‌های تخفیفانی جذاب – برگزاری مسابقات و به چالش کشیدن ذهن مشتریان در فضای مجازی با ارایه جایزه – مشتری مداری متفاوت ، تهیه مجموعه‌ای از لیست مشتریان جهت ارتباط و حفظ مشتریان . با شناسایی تهدیداتی که با آن مواجه هستید مانند هزینه‌های بالا می‌توانید هزینه‌های اصلی و فرعی را شناسایی کنید و با کنترل و کاهش هزینه‌های فرعی با آسیب کمتری در برابر تهدیدها مواجه شوید . سخن پایانی شما با شناسایی وضعیت کسب‌وکار خود در ماترس فوق می‌توانید با مدیریت ، کنترل ، خلق ایده و برنامه‌ریزی موجب رشد و تا حد بسیار زیادی از خطرات و آسیب‌ها جلوگیری نمایید .

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *