×
×
جدیدترین‌‌ها

دوچرخه‌سواری کودکان را از چه سنی آغاز کنیم ؟

  • کد نوشته: 85494
  • آذر 2, 1402
  • دوچرخه‌سواری کودکان، از جهات زیادی برای آن‌ها سودمند است. این کار علاوه بر جنبه تفریح و بازی، به رشد بخش‌هایی از مخچه و سیستم عصبی کمک زیادی کرده و توانایی حفظ تعادل را در کودکان بهبود می‌بخشد
    دوچرخه‌سواری کودکان را از چه سنی آغاز کنیم ؟

    نخست نیوز :سید بهنام حسینی زهرائی کارشناس ارشد تربیت‌بدنی و ورزش_انتخاب دوچرخه مناسب برای هر سن، از نکات کلیدی و مهمی است که در پیشرفت توانایی‌های همان سن تاثیر دارد.

    بهترین سن برای آموزش دوچرخه‌سواری به کودکان کدام است؟

    این سن عدد ثابتی نیست و بسته به رشد مغزی در افراد مختلف باهم متفاوت است. اما اصولا بین ۳ تا ۵ سالگی را می‌توان شروع مناسبی برای آموزش دوچرخه‌سواری کودکان دانست. تسلط کودک بر حرکات ماهیچه‌ای در این سن و درک کامل کلمات و قابلیت آموختن و به‌ یاد سپردن موضوعات ، دست‌به‌هم داده و آموزش دوچرخه‌سواری را آسان‌تر می‌کند.

    این بازه زمانی در کودکان مختلف باهم متفاوت بوده و بسته به جثه و توانایی ذهنی کودکان می‌تواند کمتر یا بیشتر باشد.

    آیا خرید سه‌چرخه برای آموزش دوچرخه‌سواری کار درستی است؟

    تهیه سه چرخه کودک برای آموزش دوچرخه‌سواری کودکان از پیشنهادات مثبتی است که در این زمینه به شما می‌شود. اگر کودک خردسالی دارید که هنوز توانایی نشستن روی دوچرخه را ندارد، بهترین کزینه برای او داشتن سه‌چرخه کودک است. این وسیله ضمن حفظ تعادل، ترس کودک از سقوط را مهار کرده و به او فرصت آموختن کامل را می‌دهد.این نوع سه‌چرخه‌ها در مدل‌های دخترانه و پسرانه ساخته می‌شوند. گرچه این دو نوع، تفاوت‌های جزیی دارند، اما انتخاب مدل مناسب بارنگ دلخواه، علاوه بر لذت خاصی که برای کودک در پی دارد، خاطره خوبی نیز در ذهن او باقی می‌گذارد. این مورد می‌تواند کار آموختن را به کودک آسان‌تر و لذت‌بخش‌تر نماید.

    دوچرخه‌سواری برای کودکان دارای محدودیت جسمانی چگونه است؟

    حتی برای کودکانی که ازلحاظ حرکتی محدودیت‌هایی دارند، دوچرخه کاملا ممنوع نیست! جالب است بدانید کاربرد سه‌چرخه به ترمیم و تقویت بخش‌هایی از مغز کمک می‌کند که ارتباط بین اعصاب حسی و حرکتی را بر عهده‌دارند.برای این مورد، توصیه می‌شود کار را با سه‌چرخه ویژه و تحت نظر آغاز کنید. با افزایش توانایی کودک می‌توان در مراحل بعد و به‌تدریج دوچرخه‌سواری کودکان را با دوچرخه‌های مخصوص آموزش داد.

    گاهی با والدین روبرو می‌شویم که بابت موضوع یاد نگرفتن دوچرخه‌سواری کودکان خود نگران هستند. این‌که باوجود تهیه دوچرخه و فضای مناسب در سنین بسیار پایین، اما کودک آن‌ها نسبت به همسالان خود در آموختن این مهارت عقب است آن‌ها را مضطرب کرده است.دلیل این موضوع در بسیاری موارد، پایین بودن اعتمادبه‌نفس کودک است. موضوعی که با تمرین و تشویق بدون شک قابل‌حل است. اما نکته مهم و قابل‌توجه در این موضوع، فراهم کردن شرایطی است که احتمال موفقیت او را در آموزش بالاتر ببرد.به‌هیچ‌عنوان دوچرخه با سایز خیلی بزرگ‌تر از اندازه مناسب، برای کودک تهیه نکنید! این کار سوار و پیاده شدن او را که گام اول در آموزش دوچرخه‌سواری کودکان است، دشوار کرده و موجب دلسردی و بی‌میلی او به این کار خواهد شد.

    کودک خود را در هنگام آموزش تنها نگذارید. توجه و تشویق‌ شما بیش از هر مورد دیگری به او اطمینان به نفس می‌دهد.

    در صورت نیاز از چرخ‌های کمکی عقب برای حفظ تعادل کمک گرفته یا برای او سه‌چرخه تهیه کنید.

    در ساعاتی که کودک مایل به دریافت آموزش نیست برای این کار اصرار نکنید.

    بهتر است آموزش دوچرخه‌سواری کودکان به‌عنوان بازی انجام شود تا برای آن‌ها لذت‌بخش باشد. شما می‌توانید اصول و قواعد را مابین بازی و تفریح به او بیاموزید.

    هرگز در حضور دیگران از ناتوانی او برای آموختن دوچرخه‌سواری صحبت نکنید.

    اگر در حین آموزش آسیب جزیی به کودک وارد شد، موضوع را زیاد بزرگ نکنید. هیچ‌چیز مثل ترس، آموزش را مختل نمی‌کند.

     

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *