×
×
جدیدترین‌‌ها

کسب رتبه اول کشور توسط شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی

  • کد نوشته: 74215
  • مرداد 21, 1402
  • شورای فرهنگ عمومی استان خراسان رضوی در میان 34 شورای فرهنگ عمومی استان‌های کشور بالاتر از استان‌های تهران، فارس و سمنان، رتبه اول را کسب کرد.

    کسب رتبه اول کشور توسط شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی

    نخست نیوز : شورای فرهنگ عمومی به عنوان یکی از شوراهای اقماری شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجموعه وزارت فرهنگ ‌و ارشاد اسلامی فعالیت دارد. این شورا در سال ۱۳۶۴، به منظور تعیین اهداف، سیاست‌گذاری و هدایت فرهنگ عمومی کشور، با وظایف مشخص شکل گرفت و به صورت رسمی از سال ۱۳۶۵ آغاز به کار کرد.

    در سال ۱۳۷۲، شورای فرهنگ عمومی کشور با هدف توجه بیشتر به مسایل فرهنگی استان‌های کشور و پیگیری مصوبات شورای فرهنگ عمومی و شورای عالی انقلاب فرهنگی در سطح استان‌ها نسبت به تأسیس و تشکیل شورای فرهنگ عمومی در مراکز استانها اقدام کرد که هم اکنون، شورای فرهنگ عمومی در مرکز تمامی استان‌ها تشکیل شده است.

    این شورا در استان‌ها به ریاست ائمه جمعه و نایب رئیسی استانداران و دبیری مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها فعالیت می‌کند. در استان خراسان رضوی آیت الله علم الهدی امام جمعه مشهد مقدس رئیس این شورا، نظری استاندار خراسان رضوی، نائب رئیس شورا و حسین زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی خراسان رضوی دبیر شورا هستند؛ افشین تحفه‌گر نیز به عنوان سرپرست دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی مشغول به فعالیت هستند.

    همزمان با آغاز دولت سیزدهم بررسی و ارزیابی کیفی و کمی عملکرد شوراهای فرهنگ عمومی در سراسر کشور مورد توجه قرار گرفت که براساس جدیدترین آمار منتشر ارزیابی عملکرد 34 شورای فرهنگ عمومی استان‌های کشور، خراسان رضوی، تهران، فارس و سمنان به ترتیب رتبه های برتر را کسب کردند که البته خراسان رضوی با اختلاف امتیاز بالا نسبت به رتبه دوم، جایگاه برتر را در ارزیابی عملکرد شورای های فرهنگ عمومی سال 1401 کسب کرده است.

    افشین تحفه‌گر سرپرست دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار ایبنا گفت: ۲۸ شورای فرهنگ عمومی فعال در شهرستان‌های استان در قالب دبیرخانه فعالیت دارند.

    وی با بیان اینکه این استان در ارزیابی عملکرد ۳۴ شورای فرهنگ عمومی استان‌های کشور در سال ۱۴۰۱ بالاترین امتیاز و رتبه برتر را کسب کرده است، افزود: شورای فرهنگ عمومی استان خراسان‌رضوی با امتیاز 170 رتبه اول را در کشور به دست آورده است.

    سرپرست دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی ادامه داد: بعد از خراسان رضوی، شورای فرهنگ عمومی تهران با امتیاز 148 رتبه دوم، استان فارس با امتیاز 142 و استان سمنان با امتیاز 133 در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند.

    تحفه‌گر خاطرنشان کرد: براساس این ارزیابی حدود نیمی از استان‌ها امتیاز کمتر از ۱۰۰ را کسب کرده اند.

    وی با اشاره به اینکه ارزیابی‌ها براساس برپایی جلسات، اجرایی شدن مصوبات و شمار مصوبات در سال ۱۴۰۰ و مقایسه آن با سال ۱۴۰۱ بوده است، گفت: ارزیابی های یاد شده حاکی از افزایش کمی و کیفی عملکرد شورای فرهنگ عمومی استان طی پارسال و در مقایسه با سال قبل از آن بود.

    تحفه‌گر با بیان اینکه 755 مصوبه شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی در سال 1400 با افزایش 50 درصدی به هزار و 155 مصوبه در سال 1401 رسیده بود، ادامه داد: میزان اجرایی شدن مصوبات سال گذشته در مقایسه با سال ۱۴۰۰ ۸۰ درصد رشد داشته است.

    وی در خصوص مهم‌ترین مصوبات اجرایی شده نیز گفت: طرح روزملی مشهد، تهیه سند برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی، طرح سبدفرهنگی خانوار، طرح جامع فضای مجازیف طرح تحول شورای فرهنگ عمومی، طرح نشان فردوسی، طرح محافل قرآنی نور، طرح کشف استعداد جوان ونوجوان از مهم‌ترین این موارد بوده است.

    سرپرست دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی همچنین یادآور شد: تعداد جلسان این شورا در سال ۱۴۰۱ در مقایسه با سال قبل از آن نیز ۳۰ درصد افزایش یافته است.

    وی همچنین وعده داد: در سال جاری کیفیت مصوبات و اجرایی شدن آنها و ارتباط بیشتر با جامعه و همکاری بیشتر با دستگاه های متولی توسط شورای فرهنگ عمومی استان خراسان‌رضوی افزایش یابد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *