×
×
جدیدترین‌‌ها

بزودی برای دریافت تسهیلات تا ۵۰ میلیون ضامن لازم نمی باشدو فقط با اعتبار سنجی افراد می توانند تسهیلات اخذ نمایند

  • کد نوشته: 73292
  • مرداد 14, 1402
  • تسهیلات در چرخه صنعت و تولید و همچنین نحوه اخذ تسهیلات کلان و خرد در تولید ،موضوعی است که مشکلاتی رابرسر راه تولید کنندگان و مردم عادی قرار داده است. اگرچه بارها در این خصوص قول هایی داده شده است اما هنوز هم مشکلاتی در این خصوص وجود دارد که بی تفاوت از کنار آن نمی توان گذشت. از این رو به سراغ رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی رفتیم تا درخصوص برنامه های در حال اجرا و اقدام برای رفع این مشکلات جویا شویم .

    بزودی برای دریافت تسهیلات تا ۵۰ میلیون ضامن لازم نمی باشدو فقط با اعتبار سنجی افراد می توانند تسهیلات اخذ نمایند

    نخست نیوز :

    زندانیان بانو در خصوص چک کاهش یافتند
    سرور هادیان – حجت الاسلام و المسلمین نصراله پژمان فر در ابتدادر باره مشکلات مردم و تولید کنندگان در بحث اخذ تسهیلات گفت :کمیسیون اصل نود در ارتباط با عملکردبانک ها از سال ۱۴۰۰ بخشی از تلاش خودرا معطوف به شناسایی تسهیلات گیرندگان بانک ها قرارداده است که تسهیلات بانک ها به چه افرادی داده می شود.
    وی افزود : لذا جهت پیگیری جدی این موضوع درلایحه بودجه ۱۴۰۱ بانک ها موظف شدند که به کمیسیون اصل ۹۰ گزارشات تسهیلات کلان بانکی را سه ماهه و فصلی اعلام نمایند .
    براساس شناسایی که از گزارشات بدست آمد ، متأسفانه معلوم گردید عموم بانکها سعی دارند نقدینگی رااز دایره خودشان خارج نکنند وتا جایی که می توانند به شرکتهایی که تحت مدیریت خودشان است این تسهیلات را اعطا نمایند .یعنی تسهیلات را در مسیری قرار دهند که ارزش افزوده کاذبی برای خودبانکها ایجاد کند.
    نماینده مردم مشهد و کلات در ادامه تصریح کرد:از این رو بانکهاشرکت هایی را درزیر مجموعه خود بصورت صوری درست می کنند و سپس تقاضای وام را از شرکتهای خود به خودبانک می دهند.
    در واقع برخی بانک ها شرکت هایی را ذیل خود بصورت کاغذی تأسیس نموده و وام هایی که باید نصیب بخش تولید شودرا به این شرکت ها می دهند.
    حجت الاسلام پژمان فر با اشاره به این نکته که البته روی بخشی از این وام ها فشار آوردیم تا مسیر هزینه شدن آن مشخص شود، بیان داشت: از این روبه بررسی تسهیلات کلان که در سال 1401 وامهای بالای یکصد میلیار تومان، تعریف شده و در قانون بودجه امسال وام های بالای 50 میلیار تومان تعریف شده را از بانکهاگزارش خواسته ایم.
    رئیس کمیسیون اصل نودم مجلس شورای اسلامی اظهارداشت:متأسفانه دیده شد،بانک ها تسهیلات را در مسیر سفته بازی وخرید زمین ، مسکن، سکه ، دلار ، طلا و ..‌. قرارداده اند.
    وی تاکید کرد: متاسفانه فضای اقتصادی کشور به سمتی رفته است که اگر سرمایه به سمت دلار، سکه ، ماشین ، زمین و ..‌. برود، امن و درعین حال با سود قابل توجهی مواجه خواهد بود.
    اما اگر سرمایه به سمت تولید برود خطر، نگرانی و ناامنی، زمین خوردن و …را به همراه دارد. مامسئولان باید این موضوع را به عکس تبدیل کنیم . اگرچه این کار زمانبر است اما باید انجام شود .
    حجت الاسلام پژمان فر در ادامه خاطر نشان ساخت:طبق قانون بانک ها موظفند تسهیلات را ، بخشی به سرمایه در گردش و بخشی را در جهت حمایت از ولیدقراردهند . متأسفانه این در حالیست که گاها تا ده برابر مقدار مجازشان تسهیلاتی در غیر ازجهت سرمایه در گردش و حمایت از تولید داده اند که نتیجه تورمی شدیدی به جامعه می شود.
    وی در ادامه تصریح کرد : بانک ها حق ندارند ،بیشتر از رقم مجاز تسهیلات بپردازند .
    وی در پاسخ به این پرسش که برای اخذ تسهیلات خرد چه تمهیدی برای رفع سرگردانی مردم در بحث تامین ضامن اندیشیده شده است ؟تاکید کرد: بانکها موظفند برای تسهیلات خرد فقط یک ضامن مطالبه کرده و درصورتی که مطالبه بیشتر از یک ضامن نمایند ،مردم می توانند به بازرسی بانکها شکایت نمایند.
    ما با کمک بانک مرکزی، تلاش خواهیم کرد با توجه به اعتبار سنجی ها دیگر احتیاج به اخذ ضامن در آینده نداشته باشیم.
    نماینده مردم مشهد در خانه ملت همچنین به بحث چک اشاره کرد و گفت :در بحث چک اقدام با برکتی شده است . از فروردین ۱۴۰۱ این بحث پیگیری و در اردیبهشت ۱۴۰۲ زندانیان چک که عموما خانم ها بودند به یک سی ام تقلیل یافته است .امیدوام‌به زودی به جایگاهی برسیم که زندانی در حوزه چک صفر شود .

    وی افزود: برای چک باید اعتبار سنجی انجام شود که افرادی که چک صادر می کنند تا چه سقفی می توانند چک بکشند. تا فرد صادرکننده چک بیش از آن نتواند چک صادرکند. این کارشاید سخت باشد اما سبب ایجاد انضباط در بحث چک خواهد شد .

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *