×
×
جدیدترین‌‌ها

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ،بهشت‌های سرمایه‌گذاری در کشور

  • کد نوشته: 72225
  • مرداد 2, 1402
  • در پایان نمایشگاه معرفی بسته‌های سرمایه‌گذاری و توانمندی‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در مشهد عنوان شد:

    مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ،بهشت‌های سرمایه‌گذاری در کشور

    به گزارش نخست نیوز ،دومین نمایشگاه معرفی بسته‌های سرمایه‌گذاری و توانمندی‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور این نمایشگاه که از ۲۷ تا۳۰ تیرماه جاری در محل نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شد و پس از چهار روز برگزاری موفق ، به کار خویش پایان داد.
    همین گزارش حاکیست دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور که طی این نمایشگاه بین‌المللی در مشهد به‌عنوان میزبان و متولی از ابتدا تا انتها این نمایشگاه و هرروز از ساعت ۱۵الی ۲۰ به جلسه و تعامل با مدیران مناطق و سرمایه‌گذاران پرداخت ، اعلام کرد:۷۰۰ بسته سرمایه‌گذاری در کشور آماده‌شده است و ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی، دسترسی‌های آبی و همچنین هزینه تولید پایین، سرزمین ناشناخته سرمایه‌گذاری و تولید می‌باشد.
    حجت‌الله عبدالملکی همچنین بابیان آن‌که در کنار این هزینه‌های پایین تولید، زیرساخت‌های خوبی در کشور به‌ویژه پس از انقلاب اسلامی ایجادشده است ، بیان داشت : ازاین‌رو می‌توان به زیرساخت‌های در حوزه حمل‌ونقل، فناوری اطلاعات و پیشرفت‌های علمی اشاره کرد.
    وی افزود: در مناطق آزاد هفت‌گانه برنامه‌های راداریم که در آن فرصت‌های سرمایه‌گذاری به بسته‌های سرمایه‌گذاری تبدیل می‌شود که داری سه بخش می‌باشد و امکان‌سنجی پروژه که به بررسی توجیه اقتصادی می‌پردازد و تامین زیرساخت‌های پروژه‌ها ازجمله زمین و انرژی ازجمله این موارد برای سرمایه‌گذاری آسان است.
    مشاور رییس‌جمهور تصریح کرد: مجوز پروژه‌ها صادرشده و تا امروز هفت منطقه اصلی ما بیش از ۷۰۰ پروژه با همین موارد آماده‌شده‌اند .این در حالی است که این پروژه‌ها به ۴۳۰ هزار میلیارد سرمایه نیاز دارد.
    وی با اشاره به فعال بودن۷۰ منطقه ویژه اقتصادی و ۱۴ منطقه آزاد اقتصادی در کشور تصریح کرد: از همه امکانات برای معرفی این بسته‌ها به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی استفاده می‌کنیم و برای معرفی این بسته‌ها، برگزاری ۱۵ نمایشگاه شامل هفت نمایشگاه داخلی و هشت نمایشگاه خارجی تا پایان امسال پیش‌بینی‌شده است و اولین نمایشگاه بین‌المللی ما در ایروان خواهد بود که محور دوم اهداف نیز معرفی توانمندی‌های صادراتی کشور که در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است و خوشبختانه برنامه بسیار جدی برای صادرات و توسعه آن داریم.
    وی گفت:سرمایه‌گذاران از چین ،استرالیا،کشورهای اروپایی،عمان ،کردستان عراق برای مشارکت در سرمایه‌گذاری در ایران اعلام آمادگی کرده‌اند و حتی اتحادیه عربی در این خصوص پیشنهاد چند ۱۰ میلیاردی داده‌اند.
    همچنین در دومین نمایشگاه مشاور رییس‌جمهور تصریح کرد: مشهد به‌عنوان دومین شهر برای نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی انتخاب شد چون با توجه به وجود بارگاه مطهر امام هشتم(ع)بخشی از سرمایه‌گذار در شرق کشور هستند. از طرفی دو منطقه دوغارون و سرخس از مناطق ویژه اقتصادی استان محسوب می‌شوند و طرح تبدیل آن‌ها به منطقه آزاد تجاری در مجلس در دست بررسی است.
    وی ادامه داد:از ٧٠٠بسته سرمایه‌گذاری ارایه‌شده کمترین بسته پیشنهادی سه میلیارد تومان و بیشترین آن در ٢٠٠میلیارد تومان تعریف‌شده است.
    او علاوه بر این در مورد پروژه پدیده رویایی کیش در این منطقه آزاد اظهار داشت:این پروژه از چالش‌های بزرگ جزیره کیش است که ۲۰۰ هزار نفر از مردم ایران بابت آن دچار خسارت شدند.لذا ما از مدیریت جدید خواستیم در چارچوب مقررات منطقه آزاد این پروژه به اتمام رسیده و امید داریم سرمایه‌گذاران به انتظار موردنظرشان برسند.
    گفتنی است: این ۷۰۰ بسته سرمایه‌گذاری طیف وسیعی از فعالیت‌های اقتصادی، صنعتی، بازرگانی، خدماتی و کشاورزی را در برگرفته است که اهم شاخه‌های آن مشتمل بر صنایع معدنی و فلزی، صنایع‌دستی، پلیمری، شیمیایی و پتروشیمی، سلولوزی، نساجی و چرم، برق و الکترونیک، لوازم‌خانگی، خودرو و نیرومحرکه، ماشین‌آلات و تجهیزات، دارو و تجهیزات پزشکی، کشاورزی و شیلات، رمز ارزها، هوافضا، فناوری اطلاعات، فرهنگی، لجستیک، مسکونی، اداری و تجاری و گردشگری می‌باشد .
    مشاور رییس‌جمهور همچنین در پایان این نمایشگاه اظهار داشت : امروز در طول عملکرد دولت سیزدهم خوشبختانه ، دیگر نقدی نسبت به کژ کارکردی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نداریم . چنانکه در این دوره سرعت سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و سرعت رشد طرح‌های عمرانی دو برابر شده است .
    حجت‌الله عبدالملکی تاکید کرد: آورده اصلی ما در دومین نمایشگاه بسته‌ها و توانمندی‌های اقتصادی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ۲۰۰ هزار میلیارد تومان تفاهم‌نامه بوده است که نسبت به نمایشگاه قبلی در تهران چهار برابر و بسته‌ها نیز دو برابر شده است .
    خبر نگار : سرور هادیان

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *