×
×
جدیدترین‌‌ها

مردم چک پایان دوران میلوش زمان را جشن گرفتند

  • کد نوشته: 61347
  • اسفند 19, 1401
  • بسیاری از چک‌ها روز چهارشنبه خروج رئیس دولت مستعفی خود را جشن گرفتند و گروهی از فعالان با ضرب طبل از قلعه پراگ، مقر ریاست جمهوری، تا پل قرون وسطایی چارلز پیش از سوزاندن مجسمه او و انداختن آن به رودخانه ولتاوا، راهپیمایی کردند.
    مردم چک پایان دوران میلوش زمان را جشن گرفتند

    به گزارش نخست نیوز به نقل از آسوشیتدپرس، در طول ۱۰ سال گذشته، میلوش زمان، رئیس جمهور چک، با تلاش برای برگزاری همه‌پرسی در مورد خروج کشورش از اتحادیه اروپا، هدف قرار دادن مهاجران و شوخی در مورد کشتار روزنامه‌نگاران جنجال آفرین بود.

    ژنرال بازنشسته ارتش، پتر پاول، که در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در ۲۸ ژانویه، این میلیاردر پوپولیست را شکست داد، در این پست عمدتا تشریفاتی از امروز (پنجشبنه) جانشین زمان خواهد شد.

    زمان ۷۸ ساله در دو دوره متوالی ریاست جمهوری خود افکار عمومی را دو قطبی کرده است. ملتی تقسیم شده که او در ایجاد آن نقشی عمده داشت، بارزترین میراث حکومت او خواهد بود، بسیاری از برنامه‌های سیاسی او در داخل و خارج شکست خوردند.

    در حالی که پیشینیان وی، واسلاو هاول و واسلاو کلاوس، توسط پارلمان انتخاب شدند، زمانی که زمان نخست وزیر سابق در سال ۲۰۱۳ به سمت ریاست جمهوری رسید، با رای مستقیم مردم چک روی کار آمد. متحد او آندری بابیس – که در ژانویه رقابتی ناموفق با پاول داشت – در همان سال قبل از اینکه پست نخست وزیری را بر عهده بگیرد، وزیر دارایی شد.

    ورا کووارووا، نایب رئیس مجلس سفلی پارلمان از حزب STAN، گفت: «معلوم شد که یک رئیس‌جمهور که با رای مستقیم مردم روی کار می‌آید اگر اراده داشته باشد و با مخالف ضعیفی در نخست‌وزیری روبرو شود، می‌تواند یک شبه دیکتاتور شود».

    زمان بیشتر از اسلاف خود، طرفدار اروپا بود، اما به تدریج از هر فرصتی برای حمله به اتحادیه اروپا از جمله طرح آن برای مقابله با تغییرات آب و هوایی استفاده کرد. پس از تصمیم بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا، او پیشنهاد برگزاری همه پرسی در مورد عضویت این کشور در این اتحادیه را داد – در حالی که گفت به ماندن رای خواهد داد.

    او همچنین به دنبال روابط نزدیکتر با چین بود و به یک صدای پیشرو طرفدار روسیه در سیاست اتحادیه اروپا تبدیل شد.

    منتقدان او پس از اینکه در کنار روسیه قرار گرفت و در مورد یافته‌های سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی کشورش درباره مشارکت ادعایی جاسوسان روسی در انفجار سال ۲۰۱۴ تردید کردند، او را «خدمت‌کار کرملین» نامیدند.

    پس از حمله روسیه به اوکراین در سال گذشته، زمان «عمل تجاوزگرانه غیرقانونی» را محکوم کرد، اما با تحریم‌های اولیه اتحادیه اروپا علیه روسیه پس از الحاق کریمه در سال ۲۰۱۴ مخالفت کرد.

    زمان اعلام کرد که بر دیپلماسی اقتصادی تمرکز خواهد کرد اما وعده‌های او مبنی بر سرمایه گذاری‌های چینی به ارزش میلیاردها دلار هرگز محقق نشد و امیدهای او برای تقویت روابط با روسیه با حمله به اوکراین به پایان رسید.

    در بیست و پنجمین سالگرد انقلاب مخملی ضد کمونیستی ۱۹۸۹ در آن سال، معترضان او را با تخم مرغ، ساندویچ و گوجه فرنگی هدف قرار داده و به خیانت به تعهد به حقوق بشر که توسط هاول، قهرمان انقلاب تصریح شده بود، متهم کردند.

    زمان یکی از معدود رهبران اروپایی بود که حامی دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا بود و از تصمیم او برای انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت‌المقدس حمایت کرد.

    دیدگاه‌های طرفدار اسرائیل شاید تنها بخشی از سیاست خارجی او بود که در اتحادیه اروپا مورد استقبال قرار گرفت.

    در میان سایر اقدامات بحث برانگیز، زمان همچنین حملات افراط گرایان در اروپا را با مهاجرت مرتبط دانست که او آن را «تهاجم سازمان یافته» توصیف کرد.

    هدف دیگر او رسانه‌ها بود. زمان در اولین روز ریاست جمهوری خود گفت که برخی از روزنامه نگاران “افکار عمومی” را “شستشوی مغزی” و “دستکاری افکار عمومی” می کنند. او در جریان نشستی در چین به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفت که تعداد خبرنگاران بسیار زیاد است و برخی باید «تحلیل شوند».

    در داخل کشور، زمان به تلاش برای تنظیم قانون اساسی با نیازهای خود متهم شد. در سال ۲۰۱۹، مجلس اعلای پارلمان، سنا، به او به اتهام عدم اقدام در راستای قانون اساسی در هشت مورد، از جمله عدم موفقیت مکرر در انتصاب وزرای پیشنهادی دولت، رأی داد. اما مجلس سفلی تحت سلطه حزب بابیس از این کار پیروی نکرد و پرونده هرگز برای صدور رأی نهایی به دادگاه قانون اساسی ارسال نشد.

    در سال ۲۰۱۳، پس از فروپاشی یک دولت، زمان ائتلافی که اکثریت پارلمان را در اختیار داشت، نادیده گرفت و دولت جدیدی متشکل از تکنوکرات ها به رهبری مشاور خود به عنوان نخست وزیر معرفی کرد. اکثر حقوقدانان و کارشناسان قانون اساسی گفتند که او حق ندارد این کار را انجام دهد. آن کابینه رای اعتماد نگرفت اما به مدت شش ماه تا زمان برگزاری انتخابات زودهنگام در قدرت باقی ماند و برخی از پروژه‌های زمان از جمله آبراه مصنوعی که رودخانه‌های اتریش، لهستان و چک را به هم متصل می‌کرد، پیش برد. کارشناسان این پروژه را غیرواقعی دانستند و اخیراً توسط دولت فعلی به طور کامل رها شده است.

    زمان یک سیگاری قهار و تمایل زیادی به الکل دارد، اما گفته است که عادت‌های خود را با توصیه پزشکان تغییر داده است. او دیابت دارد، در راه رفتن مشکل دارد و از ویلچر استفاده می کند. زمان گفته است که در خانه جدید خود در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری ساکن خواهد شد.

    منبع: ایسنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *