×
×
جدیدترین‌‌ها

دو نفر ایرانی در سوئد به جاسوسی برای روسیه متهم شدند

  • کد نوشته: 53143
  • آبان 21, 1401
  • دادستان‌های سوئد مدعی شدند که دو برادر ایرانی‌الاصل که در سوئد زندگی می‌کنند، برای برای روسیه و سرویس اطلاعات نظامی این کشور جاسوسی می‌کرده‌اند.
    دو نفر ایرانی در سوئد به جاسوسی برای روسیه متهم شدند

    به گزارش نخست نیوز و به نقل از یورونیوز، پیمان و و پیام کیا دو برادر ۴۲ و ۳۵ ساله ایرانی‌الاصل هستند که به جاسوسی برای روسیه متهم شده‌اند.

    پر لیندکویست، دادستان کل واحد امنیت ملی سوئد در خصوص این پرونده گفت: این یک مورد پیچیده در مورد جنایتی بوده که بررسی آن بسیار دشوار بوده و این ظن مربوط به جنایت بسیار جدی علیه سیستم اطلاعاتی و امنیتی سوئد است.

    وی همچنین به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته که این پرونده شامل موضوعات بسیار حساس است و نمی‌توان در خصوص جزئیات آن اظهار نظر کرد.

    یکی از این دو برادر برای سازمان‌های اطلاعاتی سوئد کار می‌کرده است. بر اساس برگه اتهام که به دست آسوشیتدپرس رسیده، در بازه زمانی ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۱ تا ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۱ اطلاعات محرمانه سوئد به سرویس اطلاعات نظامی روسیه منتقل شده است. این اطلاعات از چندین مقام امنیتی و سرویس اطلاعاتی سوئد سرچشمه می‌گیرد.

    این پرونده توسط سرویس امنیت داخلی سوئد بررسی شده و مقام‌های دادستانی می‌گویند که بسیاری از اطلاعات مربوط به این پرونده که در مرحله تحقیقات مقدماتی است، محرمانه بوده و هنوز نمی‌توان جزئیات چندانی از آن ارائه کرد.

    پیمان مسئولیت‌های حساسی را در ارتش و همچنین در سازمان امنیت سوئد (Säpo) بر عهده داشته و متهم است که بدون اجازه به برخی اطلاعات محرمانه دست یافته است.

    پیام نیز برای مدت کوتاهی برای سازمان امنیت سوئد کار ‌کرده است. هر دو برادر اتهامات مربوط به جاسوسی را رد کرده‌اند.

    پدرو اوهلسون، رئیس بخش مطبوعات نیروهای مسلح اتهامات این پرونده را بسیار جدی خوانده است.

    همچنین پال جانسون، وزیر دفاع سوئد نیز گفته که از این پرونده مطلع شده اما از اظهار نظر در این خصوص خودداری کرده است.

    منبع: ایسنا
    برچسب ها جاسوسی روسیه

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *