×
×
جدیدترین‌‌ها

تشکیل دولت باثبات در عراق

  • کد نوشته: 50078
  • مهر 8, 1401
  • یک کارشناس غرب آسیا با بیا این‌که صحنه سیاسی عراق دارای پیچیدگی‌های خاص خود است، اظهار کرد: در عراق فعلی هیچ دولتی نمی‌تواند تشکیل شود مگر این‌که توافق حداقلی تمام جریان‌های اصلی این کشور کسب شود.
    تشکیل دولت باثبات در عراق

    نخست نیوز : حسین آجرلو با بیان این‌که بعد از برگزاری انتخابات پارلمانی در عراق ما شاهد این هستیم که صحنه سیاسی این کشور برای تشکیل دولت و انتخاب رئیس جمهور و نخست وزیر با پیچیدگی‌های خاص خود روبه‌رو شده و ما در درون بیت شیعه نیز در عراق شاهد جناح‌بندی‌هایی هستیم، گفت: در بیت شیعه یک طرف جریان آقای صدر قرار دارد و طرفی دیگر چارچوب هماهنگی شیعیان.

    وی با بیان این‌که در مقطعی جریان صدر توانست با حزب دموکرات اقلیم کردستان و همچنین آقای الحلبوسی از جریان اهل سنت در این کشور ائتلافی را شکل دهد، افزود: با توجه به تحولات در صحنه سیاسی عراق و مخالفت آقای صدر برای رسیدن به توافق با چارچوب هماهنگی شیعیان دولت همچنان در این کشور تشکیل نشد و پس از استعفای اعضای جریان صدر از پارلمان عراق و همچنین تصمیم مقتدی صدر برای کناره‌گیری از صحنه سیاسی این کشور ما شاهد وقوع برخی آشوب‌های خیابانی در عراق بودیم ولی با توجه به فرارسیدن اربعین حسینی این آشوب‌ها و تحولات تا حدودی متوقف شد و اکنون بار دیگر مباحث در عراق در این ارتباط به صورت جدی‌تر مطرح است.

    وی با بیان این‌که در چارچوب هماهنگی شیعیان طیف آقای الکاظمی تمایل داشتند که جلسه پارلمان عراق بدون حضور آقای صدر برگزار و نخست وزیر این کشور انتخاب شود، تصریح کرد: از دیگر سو برخی از جریانات در چارچوب هماهنگی شیعیان تاکید بر این کرد که باید با اقای صدر گفت‌وگو کرد و نمی‌توان صدر را از صحنه سیاسی عراق حذف و بدون نظر حداقلی او دولت تشکیل شود.

    آجرلو با بیان این‌که از دیگر سو حزب دموکرات کردستان عراق و جریان اهل سنت در این کشور نیز معتقدند که بدون جلب توافق صدر امکان تشکیل دولت باثبات وجود ندارد و بحران عراق تداوم پیدا می‌کند، اضافه کرد: این دو جریان تاکید بر این دارند که باید برای هر تصمیمی در آینده عراق حتما نظر آقای صدر گرفته شود.

    این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان این‌که قرار است در چند روز آینده آقای هادی العامری یکی از اعضای چارچوب هماهنگی شیعیان عراق که روابط خوبی با آقای صدر دارد به همراه آقای الحبوسی و نماینده حزب دموکرات اقلیم کردستان عراق با صدر دیدار داشته باشند در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد: وضعیت در عراق پیچیده است و نمی‌توان به راحتی درارتباط با صحنه سیاسی عراق مسائل را پیش‌بینی کرد. از نظر قانونی چارچوب هماهنگی شیعیان با توجه به کرسی‌هایی که در اختیار دارند قادر هستند که جلسه پارلمان را برگزار و نخست وزیر را مشخص کنند اما واقعیت‌ها در صحنه سیاسی عراق به راحتی چنین اجازه‌ای را نمی‌دهند.

    وی با تاکید بر این‌که با توجه به صحنه سیاسی عراق هیچ دولتی در این کشور نمی‌تواند بدون توافق حداقلی تمام جریان‌های اصلی این کشور ایجاد شود، افزود: اگر این توافق ایجاد نشود و تصمیمات بدون توافق کلی انجام شود ما شاهد بی‌ثباتی در عراق خواهیم بود و این منجر به اردوکشی خیابانی در عراق خواهد شد.

    آجرلو با تاکید بر این‌که برخی از بازیگران خارجی نیز به دنبال تحقق منافع خود از تحولات سیاسی عراق هستند، ادامه داد: مثلا سعودی‌ها و آمریکایی‌ها تمایل دارند با تداوم بی‌ثباتی در عراق مانع از این شوند که جریان چارچوب هماهنگی شیعیان که با ایران همسو است بتواند دولت‌ تشکیل دهد.

    وی در پایان صحبت‌های خود تصریح کرد: محتمل‌ترین گزینه‌های پیش‌ رو برای وضعیت فعلی عراق این است که گروه‌های سیاسی در این کشور با تداوم نخست‌وزیری آقای الکاظمی توافق کنند تا مقدمات برگزاری انتخابات زودرس فراهم شود یا این‌که یک نخست وزیر میانه‌رو غیر از گزینش جریان آقای مالکی انتخاب شود که آقای صدر نیز نظر مثبتی در ارتباط با آن داشته باشد و در همین راستا این نخست وزیر زمینه را برای برگزاری انتخابات زودرس در عراق را فراهم کند.

    منبع: ایسنا
    برچسب ها حسین آجرلو عراق

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *