×
×
جدیدترین‌‌ها

تاکید فرانسه بر لزوم گفتگوی جامع سیاسی در تونس

  • کد نوشته: 37973
  • فروردین 17, 1401
  • وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای از نیروهای سیاسی در تونس خواست تا در یک گفتگوی جامع برای حفظ دستاوردهای دموکراتیک شرکت کنند، این درحالی است که رئیس جمهور تونس بر امتناع خود از مداخله در امور داخلی کشورش به هر شکلی، تاکید کرد
    تاکید فرانسه بر لزوم گفتگوی جامع سیاسی در تونس

    به گزارش نخست نیوز، به نقل از روسیا الیوم،‌ سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، سه‌شنبه با اعلام اینکه کشورش با نگرانی تحولات فعلی تونس را دنبال می‌کند، گفت؛  فرانسه امیدوار است که موسسات و نهادهای منحل شده‌ی دولتی به زودی در تونس بازگشایی شوند تا راه را برای بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی در آن کشور هموار سازد.

    وی طی یک کنفرانس مطبوعاتی در پاریس، احترام کامل کشورش  به حاکمیت تونس را ابراز کرد.

    چهارشنبه گذشته، پارلمان تونس قانونی را تصویب کرد که اقدامات استثنایی اتخاذ شده توسط قیس سعید، رئیس جمهور این کشور، در ۲۵ ژوئیه از جمله منحل کردن صلاحیت‌های پارلمان، صدور قوانین با احکام رئیس جمهور و انحلال شورای قضایی عالیه را لغو می‌کند.

    پس از این تصمیم پارلمان، سعید در یک برنامه تلویزیونی انحلال پارلمان را اعلام و گفت؛‌ اقدام اخیر نمایندگان پارلمان تلاشی شکست خورده برای کودتا در تونس بود.

    به دنبال تصمیم سعید، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز گفت که انحلال پارلمان منتخب تونس ضربه‌ای به اراده مردم تونس است.

    اردوغان، در بیانیه مطبوعاتی ابراز امیدواری کرد که این تحولات به مرحله انتقالی جاری در جهت ایجاد مشروعیت دموکراتیک در تونس آسیب نرساند.

    رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد که کشورش در این مرحله حساس در کنار تونس و مردم آن کشور خواهد ایستاد.

    دولت تونس،  سفیر ترکیه در این کشور را در اعتراض به اظهارات رجب طیب اردوغان درباره انحلال پارلمان احضار کرد.

    وزارت خارجه تونس در بیانیه‌ای اعلام کرد: اظهارات اردوغان مداخله غیرقابل قبول در امور داخلی ماست و به طور کامل با روابط برادرانه میان دو کشور و اصل احترام متقابل در روابط مغایرت دارد. تونس به استقلال تصمیم ملی خود پایبند و به شدت با هرگونه تلاشی برای مداخله در حاکمیت و انتخاب‌های ملت خود مخالف است.

    رئیس جمهور تونس در قبال این درخواست‌های بین المللی بر پایبندی خود به امتناع از مداخله در امور داخلی کشورش به هر نحوی تاکید کرد.

    سعید همچنین سه‌شنبه به مناسب اتمام دوره سفیری، سفیر آمریکا در تونس،‌ نشان جمهوری را به دونالد بلوم، سفیر آمریکا در تونس اهدا کرد.

    سفارت آمریکا در تونس به دنبال این مراسم در بیانیه‌ای اعلام کرد که دونالد بلوم پس از دریافت این نشان ابراز افتخار کرد که طی ۳ سال گذشته به نمایندگی از کشورش در تونس، جایی که فرصتی برای تقویت روابط تاریخی بین دو ملت داشته است، خدمت کرده است.

    براساس این بیانیه سفیر آمریکا در سخنرانی خود خواستار بازگشت سریع تونس به قانون اساسی و دولت دموکراتیک، از جمله پارلمان منتخب شد.

    وی همچنین بر نیاز به یک روند اصلاحی که صداهای طیف‌های مختلف سیاسی و جامعه مدنی را در بر می‌گیرد، تاکید کرد.

    دونالد بلوم مجدداً بر حمایت کشورش از آرمان‌های مردم تونس برای داشتن حکومتی مؤثر، دموکراتیک و پاسخگو، تاکید کرد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *