×
×
جدیدترین‌‌ها

تحرکات جدید برای نزدیک کردن صدر و چارچوب هماهنگی شیعیان عراق

  • کد نوشته: 34129
  • اسفند 3, 1400
  • منابع سیاسی عراق از تحرکات جدید برای برگزاری نشست میان جریان صدر عراق و گروه‌های هماهنگی شیعیان با هدف رسیدن به راه حلی برای بحران سیاسی خبر دادند.
    تحرکات جدید برای نزدیک کردن صدر و چارچوب هماهنگی شیعیان عراق

    به گزارش نخست نیوز ، به نقل از العربی الجدید، بحران سیاسی بعد از انتخابات پارلمانی در اکتبر و زمانی آغاز شد که جریان صدر عراق در انتخابات پیروز شد. گروه‌های هماهنگی شیعیان به نتایج انتخابات اعتراض کردند اما دادگاه فدرال عراق نتایج این انتخابات را تصویب کرد.

    مقتدی صدر بر تشکیل دولت اکثریت پافشاری می‌کند و با مشارکت نوری المالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون در آن مخالف است در مقابل اما گروه‌های هماهنگی شیعیان بر لزوم مشارکت نوری مالکی در انتخابات تاکید دارند.

    در این راستا دو منبع سیاسی در بغداد اعلام کردند، تحرکات جدیدی با میانجیگری شخصیت‌های دینی از داخل عراق برای حل بحران میان گروه‌های هماهنگی شیعیان و جریان صدر وجود دارد. این میانجیگری با هدف گردهم آوردن تمام طرف‌های بحران از جمله نوری مالکی بر سر یک میز واحد در بغداد است.

    یکی از این دو منبع که عضو ائتلاف الفتح است، اعلام کرد، تا به این لحظه طرح مشخصی برای مطرح شدن در این نشست وجود ندارد. اختلاف اصلی فراکسیون اکثریت در داخل پارلمان و مخالفت صدر با حضور مالکی است. اگر این نشست شکست بخورد بحران پیچیده تر خواهد شد.

    یک منبع نزدیک به جریان صدر هم اعلام کرد، دخالت برخی چهره‌های دینی برجسته در نجف می‌تواند به راهکارهای میانه‌ای که مورد رضایت دو طرف باشد، منجر شود. برگزاری نشست به این بستگی دارد که صدر قبول کند بار دیگر به بغداد برود و با گروه‌های هماهنگی شیعیان سر میز مذاکره بنشیند.

    “عائد الهلالی” از رهبران ائتلاف گروه‌های هماهنگی شیعیان گفت: تحرک کنونی برای برگزاری نشست صدر و گروه‌های هماهنگی با هدف رسیدن به توافق درباره تشکیل فراکسیون اکثریت در داخل پارلمان از سوی گروه‌های شیعه و بعد از آن تشکیل دولت جدید عراق است. طرف‌های دوست دو طرف برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها تلاش می‌کنند. چارچوب هماهنگی شیعیان در موضع خود ثابت است.

    احمد الشریفی، کارشناس امور سیاسی عراق پیش بینی کرده که سرنوشت نشست میان دو طرف مثل سرنوشت نشست‌های قبلی باشد چراکه صدر همچنان بر تشکیل دولت اکثریت مصر است اما احتمال دارد در این نشست گروه های هماهنگی شیعیان از مواضع قبلی خود کوتاه بیاید.

     

    برچسب ها عراق

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *