×
×
جدیدترین‌‌ها

درخواست مقام‌های ارشد طالبان از جامعه جهانی برای مقابله با بحران اقتصادی افغانستان

  • کد نوشته: 28130
  • آذر 29, 1400
  • مقام‌های ارشد طالبان افغانستان از جامعه بین‌الملل درخواست کمک کرده‌اند تا با بحران اقتصادی رو به رشدی که می‌تواند به موج جدیدی از مهاجرت گسترده از این کشور منجر شود، مقابله کنند.
    درخواست مقام‌های ارشد طالبان از جامعه جهانی برای مقابله با بحران اقتصادی افغانستان

    به گزارش نخست نیوز ، به نقل از خبرگزاری رویترز، این اظهارات از سوی مقام‌های طالبان افغانستان در یک نشست ویژه برای بزرگداشت روز بین‌المللی مهاجرت سازمان ملل نشان دهنده تلاش دولت جدید طالبان افغانستان به منظور همکاری با جامعه بین‌الملل آن هم درست چهار ماه پس از تصرف کابل به دست خود و سقوط دولت اشرف غنی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان است.

    “شیر محمد عباس استانکزی”، معاون وزیر خارجه طالبان گفته که این مسئولیت کشورهایی چون آمریکاست که میلیاردها دلار از دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان را مصادره و بلوکه کرده و باید به افغانستان کمک کنند تا پس از چندین دهه جنگ خود را احیا کند.

    وی در کنفرانس مهاجرت با حضور نمایندگانی از سازمان بین‌المللی برای مهاجرت و کمیسیون عالی آوارگان سازمان ملل گفت: ‌تاثیر مسدود سازی این اموال و دارایی‌ها بر مردم عادی افغانستان است نه مقام‌های طالبان.

    نهادهای سازمان ملل تخمین می‌زنند که میلیون‌ها افغان احتمالا بدون کمک فوری در زمستان سخت این کشور با گرسنگی مواجه شوند و ارسال کمک‌ها به افغانستان به دلیل عدم تمایلات بین‌المللی برای همکاری مستقیم با طالبان به مشکل برخورده چون نگرانی‌هایی درباره رعایت حقوق زنان و درگیری‌های سیاسی در افغانستان همچنان وجود دارد.

    خروج بی نظم نیروهای خارجی از افغانستان و پیروزی طالبان باعث شد تا اقتصاد ضعیف و شکننده این کشور بیش از پیش به سمت سقوط سوق بیابد. میلیون‌ها نفر از مردم افغانستان بیکار شده و سیستم بانکی این کشور هم تا حدودی فعال است.

    معاون وزیر خارجه طالبان افغانستان همچنین ادامه داد: اگر اوضاع سیاسی و اقتصادی در کشور تغییر نکند، مهاجرت بیشتری را شاهد خواهیم بود.

    ایالات متحده دستوراتی صادر کرده که می‌تواند حواله‌های نقدی شخصی به افغانستان را مجاز کند، اما از آزادسازی ۹ میلیارد دلار ذخایر بانک مرکزی یا لغو تحریم‌ها علیه تعدادی از رهبران طالبان سخنی به میان نیاورده است.

    امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان افغانستان نیز روز شنبه در اسلام آباد، پاکستان با نمایندگان کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و پیش از دیدار با وزرای کشورهای سازمان همکاری اسلامی با هدف گفتگو درباره اوضاع در افغانستان دیدار و گفتگو داشت.

    وی گفت، طالبان سازمان‌های بین‌المللی کمک‌رسان را مورد استقبال قرار می‌دهد و تضمین داد که آنها اجازه فعالیت در افغانستان را دارند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *