×
×
جدیدترین‌‌ها

اعتراضات ضد دولتی در صربستان

  • کد نوشته: 26887
  • آذر 15, 1400
  • هزاران تن از مردم صربستان علیه دولت دست به اعتراض زده و خیابان‌های سراسر این کشور را مسدود کردند.
    اعتراضات ضد دولتی در صربستان

    به گزارش نخست نیوز ، به نقل از خبرگزاری رویترز، دو قانون جدید دولت صربستان که حامیان محیط زیست می‌گویند به کمپانی‌های خارجی اجازه بهره‌برداری از منابع محلی این کشور را می‌دهد،‌ باعث شد تا مردم دست به اعتراض بزنند.

    دولت صربستان به کمپانی‌های خارجی از جمله معدن مس “زیجین” چین و “ریو تینتو” پیشنهاد بهره‌برداری از منابع معدنی را داده است. فعالان محیط زیست صربستان می‌گویند این پروژه‌ها زمین و آب را در این کشور عضو بالکان آلوده می‌کند.

    اعتراضات، چالشی برای حزب حاکم “مردم مترقی” به رهبری الکساندر ووجیچ، رئیس جمهوری صربستان، آن هم پیش از انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی سال آتی میلادی است.

    اعتراضات ضد دولتی در صربستان

    هزاران تن از مردم صربستان بر روی پل اصلی در بلگراد، پایتخت صربستان تجمع کرده و شعار “ریو تینتو باید از رودخانه درینا برود” سر دادند. آنها همچنین پلاکاردهایی در دست داشتند که رویشان نوشته شده بود “سرمایه‌گذارها را متوقف کنید، طبیعت را حفظ کنید”، “ما طبیعت را در صربستان رها نمی‌کنیم” و “برای زمین،‌ آب و هوا”.

    مسدود شدن راه‌ها در سراسر صربستان از جمله بزرگترین شهر این کشور “نووی ساد”، “شاباتس” در غرب، “اوژیتسه” و “نیش” در جنوب و “زایچار” در شرق توسط معترضان انجام شد. یکی از معترضان نیز گفت: دلیل این اعتراضات حفاظت از زمین، آب و هوای صربستان است. ما نمی‌خواهیم اینها را ارزان بفروشیم.

    ریو تینتو قول داده تا تمامی استاندارهای داخلی و اتحادیه اروپا را در بهره‌برداری از ذخایر معدنی صربستان اجرایی کند اما حامیان محیط زیست می‌گویند که معدن لیتیوم ۲.۴ میلیارد دلاری این شرکت بدون شک آب آشامیدنی را در منطقه آلوده می‌کند.

    معترضان همچنین درباره قانون همه‌پرسی که ماه گذشته میلادی به تصویب رسید، عصبانی هستند چون برگزاری اعتراضات و تجمعات اعتراضی علیه پروژه‌های آلاینده طبیعت در صربستان و همچنین قانون جدید بهره‌برداری از منابع طبیعی را سخت‌تر می‌کند؛ این قانون راه را برای این کشور به منظور دستیابی به اراضی خصوصی هموارتر کرده است.

    رئیس جمهوری صربستان در پست اینستاگرامی خود تصویری از روستایی منتشر کرد که در آن، شرکت ریو تینتو خرید اراضی را برای انجام پروژه آتی خود آغاز کرده است.

    ووجیچ همچنین نوشت، وقتی که مطالعات محیط زیستی در این باره تکمیل شود، خواستار برگزاری رفراندوم می‌شود تا به مردم اجازه دهد درباره ادامه این پروژه تصمیم بگیرند. وی در پیامی در اینستاگرام نیز نوشت: هر چیزی که امروز بسازیم، برای فرزندانمان بر جای می‌گذاریم.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *