×
×
جدیدترین‌‌ها

خشایار نادی:
برای دوچرخه سواری در تهران بستر سازی نشد

  • کد نوشته: 10976
  • خرداد 25, 1400
  • هم زمان با انتخابات ریاست جمهوری،‌ مردم باید برای انتخابات شورای شهر و روستای خود نیز دست به انتخاب بزنند. در تهران جناح های مختلف با گرایش های سیاسی متفاوت برای حضور در شورای ششم شهر تهران به طور مستقل یا به صورت ائتلاف وارد عرصه شدند تا در روز 28 خرداد با هم رقابت کنند.
    برای دوچرخه سواری در تهران بستر سازی نشد

    به گزارش نخست نیوز یکی از کسانی که برای این دوره شورای شهر تهران اعلام حضور کرده خشایار نادی بازرس ویژه شهرداری در زمان شهرداری محمود احمدی نژاد است. وی در این سال ها پا به عرصه های مدیریتی مختلف گذاشته و با مدرک مهندسی کامپیوتر و مهندسی معماری سمت هایی چون مدیرکل و مشاور حوزه دفتری معاون اجرایی وقت در سال ۸۶ تا ۸۸، رییس دفتر و مشاور ویژه معاون پشتیبانی نهاد ریاست جمهوری در سال های ۸۸ تا ۹۰، مدیر کل حوزه دفتری معاونت اجرایی و مدیر کل دفتر رییس جمهور وقت و سال ۹۰ تا ۹۲ نیز مدیر کل و مشاور معاون اجرایی و سرپرسی نهاد ریاست جمهوری، مسوولیت اجرایی سران اجلاس کنفرانس اسلامی،‌ مسوولیت اجرایی سران جنبش‌ عدم‌تعهد را بر عهده داشته است. حال برای شنیدن اهداف و انگیزه های او برای حضور در شورای شهر گفتگو کرده ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

    قطعا انگیزه شما برای حضور در شورای شهر،‌با انتقادهایی به مدیریت فعلی همراه است. کمی از این انتقادها بگویید.
    انتقادات من نسبت به دولت محترم،‌شهرداری و نیز شورای شهر است. یک بخش مربوط به مدیریت دولت می‌شود که باید گفت مدیریتی بسیار ضعیف داشت. برخی از مدیران ارشد به نظر مدیر نیستند و احساس می‌کنند ژنرال هستند و بقیه را سرباز خود می‌دانند و چون سن بالایی هم دارند و از پشت میز و دفتر خود بیرون نمی آیند تا ببینند در جامعه چه خبر است و چه اتفاقی می افتد.

    دولتی که به وعده هایش متعهد نبود
    از نظر اقتصادی وضعیت مردم خراب است و به وضعیت فلاکت بار رسیده‌اند. قیمت مسکن در حال حاضر نسبت به حتی ماه بهمن و اسفند هم افزایش پیدا کرده در صورتی که دولت یک سری طرح‌ها در رابطه با مسکن ارائه داد. مثلاً یکی از آن طرح ها طرح ساخت مسکن ۲۵ متری بود چون مسکن مهر را طرحی مزخرف می‌دانستند بر اساس آن هم قرار بود مسکن های ۲۵ متری را در تهران بسازند و به جوان ها بدهند حتی وزیر وقت معتقد بودند در کشور آلمان مردم در مسکن های ۲۵ تا ۳۰ متری زندگی می کنند. حتی به این طرح خود هم عمل نکردند و بعد از این طرح، طرح مسکن ملی را ارائه دادند و در برخی از موارد مبالغی هم دریافت کردند اما مردم نسبت به مسکن ملی هم اقبالی نشان دادند. این دولت در حوزه مسکن نتوانست اقدامی برای مردم انجام دهد.

    در این سال ها هیچ اتفاقی برای جوان ها نیفتاد

    همه این عدم تعهد به وعده ها را مربوط به سومدیریت می دانید؟
    برخی از این مشکلات مربوط به سوء مدیریت است و البته بخشی هم مربوط به تحریم هاست اما نکته مهم این است که در این میان برای جوان ها هیچ اتفاقی نیفتاده است و در بخش اشتغال زایی همین دولت ضعیف عمل کرد. الان همه اقشار از غنی و فقیر تا کارخانه دار و کارگر از این وضعیت ناراضی هستند و دچار سرخوردگی شده‌اند. با همه وعده هایی که این دولت به مردم داد شاهد هستیم که تحریم ها 2تا 3 برابر شد و فشار مضاعفی را به مردم وارد کرد.
    کرباسچی یک مدیر قوی بود

    دولت یازدهم و دوازدهم با شورای پنجم و مجلس دهم از نظر مدیریتی و جناح سیاسی همسو و همفکر بوده است، با این حال مدیریت شهری را در این سال ها چطور ارزیابی می کنید؟
    قصد جناحی برخورد کردن با موضوع مدیریت شهرداری را ندارم اما با این که از نظر فکری سیاسی و اعتقادی با آقای کرباسچی فاصله دارم و در فضایی متضاد ایشان فکر می‌کنم اما معتقدم در زمان مدیریت ایشان در شهرداری اتفاقات خوبی برای تهران افتاد زیرا ایشان یک مدیر قوی بود حالا ممکن است در دوره ایشان تخلفات مالی هم اتفاق افتاده باشد اما ایشان بسیار قوی بودند و خوب کار کردند بعد از کرباسچی الویری و ملک مدنی روی کار آمدند که مدیریت‌اشان بسیار ضعیف بود.

    و اما محمود احمدی نژاد

    برسیم به دوره مدیریت احمدی نژاد در شهرداری تهران که آغاز فعالیت های شما بود. چطور به شهرداری وارد شدید و کار خود را از کجا آغاز کردید؟
    وقتی دکتر احمدی‌نژاد شهردار تهران شدند، در سازمان دیگری خدمت می‌کردم اما به عنوان مشاور جوان خدمت آقای احمدی‌نژاد رسیدم چون من از نخبگان دانشگاهی بودم و آقای احمدی‌نژاد به لحاظ اجرایی عملکرد من را پسندید.

    آن زمان من مهندس کامپیوتر بودم آقای احمدی‌نژاد از من پرسید چه کاری بلدی و چه کمکی می توانی انجام دهی؟ گفتم من جوان هستم و انگیزه کار کردن دارم و می خواهم کار کنم. به او گفتم دوست دارم در خیابان کار اجرایی انجام دهم علاقه‌ای به پشت میز نشستن ندارم و می خواهم با گشتن در خیابان تخلفات را پیگیری کنم. تخلفاتی که در ساخت و ساز شهرداری وجود دارد یا اگر جایی به خاطر این تخلفات رشوه یا زیرمیزی داده می شود جلوی آن را بگیرم.

    آقای احمدی‌نژاد یک مدت آزمایشی از من خواست به عنوان مشاور جوان کار کنم. من را به منطقه 1 تهران فرستادند چون منطقه ۱ به لحاظ مالی مشکلات زیادی دارد و من از همان ابتدا به مسائل مالی و حق الناس بسیار حساس بودم و در این باره حساسیت زیادی به خرج می دادم و تمایل زیادی داشتم با متخلفان مالی، فسادهای اخلاقی و هرگونه تخلفی برخورد کنم.

    با تخلفی هم برخورد کردید؟
    در منطقه 1 پیچید که یک نفر از طرف شهردار به عنوان بازرس آمده است. در این میان برخی افراد سالم دست دوستی دراز کردند اما کسانی که خورده شیشه در کار خود داشتند فاصله گرفتند یا با احتیاط عمل کردند. در همان زمان با تخلفی در یکی از محلات منطقه 1 تهران برخورد کردم که صاحب تخلف از افراد چهره و سرشناس بود. گزارش را به حراست شهرداری و بعد آقای احمدی‌نژاد دادم و حکم به اجرائیات رسید و در ادامه فرد متخلف دستگیر شد و بعد از آن هم موارد دیگری از این دست پیش آمد.

    جوان و با انگیزه بودید،‌ از احمدی نژاد چه خواسته ای داشتید؟
    درست است که ما از جمعیت دانشگاهی و نخبه کشور هستیم اما کف خیابانی هم هستیم و باید تخلفات را از کف خیابان جمع کنیم و این خواسته من از دکتر احمدی نژاد بود که این مسوولیت را به من بدهند. آقای احمدی‌نژاد حکمی را به عنوان بازرس ویژه شهردار در مناطق 3،2،1 تهران به من داد. عملکرد من در شهرداری موجب شد آقای احمدی‌نژاد بعد از رسیدن به نهاد ریاست جمهوری از من بخواهند که در کنارشان کار کنم.

    عملکرد شهرداران تهران را در این سال ها چطور ارزیابی می کنید؟
    قبول داریم در دوران شهرداران قبلی تخلفاتی صورت گرفته است حتی در دوره آقای احمدی‌نژاد هم یکسری از مدیران در شهرداری بودند که تخلفات مالی داشتند در دوره آقای قالیباف هم همین گونه بوده اما این تخلفات در دوره آقای حناچی هم ادامه پیدا کرد.

    همانطور که شاهد بودیم در ۴ سال شهرداری این دوره ۴ شهردار عوض شد که یکی از آنها قاتل از آب درآمد که این اتفاق برای همه ما شوک بود که نجفی چطور توانست همسرش را به قتل برساند. روز وقوع حادثه یکی از بانوان بازیگر و هنرمند با من تماس گرفت و به من خبر به قتل رسیدن خانم میترا استاد را داد و همان زمان گفت احتمالا این اقدام کار نجفی است و همین هم شد و بعد دیدیم که چطور فردی که به قتل رسیده مورد آماج اتهام و تهمت از سوی نجفی قرار گرفت فردی که پس از قتلش دیگر نبود که از خود دفاع کند اما به او تهمت پرستو بودن زدند.

    به نظر شما مدیریت فعلی در زیباسازی شهری چه اندازه موفق عمل کرد؟
    شورای شهر در زیباسازی شهر بسیار ضعیف عمل کرد. در سال اول به عنوان طرح زیباسازی چند تخم مرغ در میادین اصلی گذاشتند و آن را برای زیبا سازی در مناسبت های همچون عید نوروز کافی دانستند. در صورتی که اصلا کافی نبود.

    برای دوچرخه سواری در تهران بستر سازی نشد

    در این سال ها موضوع دوچرخه سواری در تهران رونق گرفت. شهرداری هم سعی کرد با گذاشتن دوچرخه در معابر خواسته شهروندان را تامین کند. به نظر شما این طرح تا چه اندازه موفق بود؟
    در ژاپن و اتریش و بعضی از کشورهای دیگر مردم اغلب دوچرخه سوار می‌شوند ما هم می‌گوییم بله مردم در این کشورها از دوچرخه استفاده می کنند ما هم از نزدیک آنها را دیده ایم اما آیا در شهر تهران فرهنگ سازی و بسترسازی مناسب برای تردد با دوچرخه ایجاد شده است؟
    مردم ما دچار فقر فرهنگی شده‌اند و این فقر فرهنگی دامن تهران را هم گرفته است با این وجود بدون آموزش به مردم از طریق رسانه ملی،‌ دوچرخه ها را وارد کردند. در ابتدا اماکنی را مخصوص دوچرخه ها درست کردند که رایگان هم بود اما بعد اپلیکیشنی را برای تردد بهتر طراحی کردند تا به وسیله آن مسیر مبدا و مقصد مشخص باشد اما بعد از مدتی تعطیل شد.

    سه شنبه های بی دود!
    مجدد طرح سه شنبه های بدون دود را آقای شهردار کلید زد که شهردار دوچرخه سوار می شد و سرش کلاه می گذاشت سه تا چهار نفر همراه او بودند که قرار بود این طرح تداوم داشته باشد اما رها شد. بعد از این هم سفیر آلمان و سفیر اتریش را به تهران آوردند و دوچرخه سواری کردند و عکس های زیبا هم گرفتند اما باز طرح دوچرخه در تهران به سرانجام نرسید سوال من این است که چرا در این زمینه بسترسازی نکردید؟ چرا این طرح را ادامه ندادید؟ الان در ژاپن همانطور که ما در کشورمان برای خودروها پارکینگ داریم در ژاپن هم پارکینگ مخصوص دوچرخه وجود دارد اما اما آیا این بستر در تهران یا در شهرهای دیگر کشور ایجاد شد؟ آیا در خیابان های تهران مسیر رفت و برگشت دوچرخه تعریف کردند؟

    نمونه ای به خاطر دارید که دوچرخه سواری ها، بی انضباطی شهری را به دنبال داشته باشد؟
    بله! دربلوارکشاورز قبلاً 2لاین وجود داشت،‌لاین رفت و برگشت اما الان آن 2 لاین را تبدیل به 1 لاین کرده‌اند و اتوبوس‌ها مسافران را که پیاده می‌کنند به دلیل ازدحام جمعیت راه بسته می شود و خودروها ترافیک ایجاد می کنند این یک تصمیم بسیار غلط است.

    نتیجه عملکرد ضعیف آقای شهردار!

    کمی از حمل و نقل عمومی بگوییم. اوضاع تهران در بحث ناوگان حمل و نقل عمومی چگونه است؟
    آقای حناچی از اساتید بنده هستند و از نظر علمی سطح سواد بالایی دارند اما از نظر اجرایی بسیار ضعیف هستند. ایشان معتقدند ۶۰ درصد حمل و نقل عمومی تهران فرسوده شده و دولت برای بازسازی و بهینه سازی ناوگان حمل و نقل عمومی بودجه نمی‌دهد حتی آقای محسن هاشمی که از دوستان خوب بنده هم هستند فرمودند دولت به ما بودجه نمی دهد و ما نمی توانیم کار کنیم.

    سوال من این است اگر که ۶۰ درصد حمل و نقل عمومی شهر تهران فرسوده است چرا شما برای مدیریت شهر تهران پا به عرصه گذاشتید؟ مگر نمی دانستید که دولت بودجه ندارد؟ شما که به قبلی‌ها انتقاد داشتید معتقد بودید هر کدام از آن ها مبالغی را خورده و برده اند؛‌سوال من این است شما این مبالغ و بودجه های شهرداری را چه کار کرده‌اید که نه برای حمل و نقل افتاده نه برای راه و زیرساخت.
    وضعیت نابه‌سامان در اتوبوس های بی آر تی
    وضعیت اتوبوسهای بی آر تی در تهران افتضاح است. گاهی برای یک مسیر در ایستگاه یک اتوبوس یک ربع تاخیر دارد و گاهی پشت سر هم اتوبوس ها می آیند. انتقاد ما این است که با توجه به شرایط کرونا به فکر افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران هم نیفتادند. مدام می‌گویند ما بودجه نداریم. آقای هاشمی معتقد است بودجه ندارد در صورتی که آقای روحانی و آقای هاشمی به لحاظ جناح فکری و سیاسی همسو هستند اما هنوز نمی دانیم که چرا دولت نسبت به شهرداری کم کاری کرده یا درباره پرداخت بودجه تاخیر و کم کاری داشته است.
    بازی با جان مردم در حمل و نقل عمومی تهران
    در صورتی که با این وضعیت کرونا و این شلوغی در بی آرتی ها با جان مردم بازی می کنند الان بسیاری از واگن های قطار مترو داخلی است می‌توانند خیلی راحت تولید کنند نیاز به وارد کردن نیست و ربطی به تحریم ندارد. مدیریت شورای پنجم کار اجرایی و عملیاتی در حوزه مترو انجام نداده است.

    الان کسانی که از غرب به شرق تهران در تردد هستند یا بالعکس اما اتوبان همت، اتوبان حکیم و اتوبان نیایش صبحها و نزدیک غروب از ترافیک قفل است و این مدیریت شهری با تمام انتقادهایی که به دوره‌های قبل از خود داشت هیچ کاری برای حل مشکل ترافیک تهران نکرد در صورتی که با احداث مترو از شرق به غرب تهران می توانستند معضل ترافیک را به راحتی حل کنند.

    پرداخت عوارضی برای تردد در مناطق تهران!

    وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی در گذشته چگونه بود؟
    ناوگان حمل و نقل عمومی در زمان آقای احمدی نژاد و آقای قالیباف حداقل هم نوسازی شده بود هم هزینه کمتری را مردم پرداخت می‌کردند یعنی نسبت به زمان خود برای مردم حمل و نقل عمومی و تردد با بی آر تی و مترو به صرفه تر بود اما الان هزینه بلیت مترو و بی آر تی هم گران شده است. مدتی هم پیشنهاد داده بودند مردم تهران برای تردد و عبور و مرور از شمال به جنوب یا از شرق به غرب تهران باید عوارضی پرداخت کنند. بنابراین نه تنها برای واگن مترو و اتوبوس ها کاری نکردند بلکه ناوگان حمل و نقل عمومی مربوط به چندین سال گذشته و دوره های پیشین است حتی برای زیرساخت مترو هم کاری نکردند.

    اوج بی نظمی ها در شورای پنجم

    مناسب سازی فضای شهری برای معلولان را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا تهران توانسته است شهری مناسب برای معلولان باشد؟
    بر اساس آمار 3 درصد از جامعه ما را معلولان تشکیل داده اند اما برای آنها هیچ کاری نکرده اند معلولین به عملکرد شورای شهر تهران مبنی بر مناسب سازی معابر تهران اعتراض دارند چون هیچگونه مناسب سازی برای افراد نابینا و دارای ویلچر صورت نگرفته است. در این چهار سال یعنی در شورای پنجم تهران بی‌نظمی به اوج رسید هیچ انضباطی در شهر تهران دیده نمی شودخود را مسوول و ناظر و مشکلات نمی‌دانند.

    تبدیل خطوط ویژه به یک معضل شهری
    اخیراً یک حاشیه در رابطه با نماینده مجلس به وجود آمد که مربوط به خطوط ویژه است. هرکس برای خود بخواهد به راحتی از خطوط ویژه تردد می‌کند به بهانه اینکه مسوول است. در صورتی که خطوط ویژه برای شرایط اضطراری و آمبولانس و بی آرتی طراحی شده اما هر کسی را که میبینی یک کارت نشان می‌دهد و عبور می‌کند.

    فقر فرهنگی در تهران بیداد می کند

    از مدیریت شهری و مسوولیت های اجتماعی عبور کنیم. به نظر شما فرهنگ و فرهنگ سازی چه نقشی را در ادامه حیات تهران به عنوان یک پایتخت می تواند ایفا کند؟
    موضوع مهم در تهران مساله فقر فرهنگی است. مثل فقر اقتصادی، اجتماعی و فقر سیاسی ولی فقر فرهنگی در تهران بیداد می کند. مردم از هر قشر یا هر تحصیلاتی که هستند و در هر کجای این شهر که زندگی می کنند نظافت شهر را رعایت نمی‌کنند. نظافتی که اولین و ساده ترین وظیفه یک شهروند است. در صورتی که در سایر کشورهای جهان ریختن آشغال در شهر جریمه دارد و با شهروند برخورد می‌شود. نمونه دیگر برای این موضوع، بستر رودخانه‌هاست که از بی انضباطی و زباله مردم به وضعیت افتضاح رسیده است. باید بستر مناسب برای ایجاد فرهنگ و آموزش ایجاد شود و برای فرهنگ‌سازی،‌ابتدا باید آموزش را جدی بگیریم.

    و در آخر پیشنهاد شما برای اداره بهتر شهر چیست؟ چگونه می توان نقصان های مدیریتی را جبران کرد؟
    باید همه کارهای شهر به دست مردم سپرده شود چون مردم بهتر می توانند مدیریت و نظارت کنند. در کشورهای پیشرفته هم کار به دست مردم سپرده شده است ان.جی.او ها بسیار بسیار فعال هستند برای همین سایر کشورها از نظر اجتماعی و مدنی از ما جلوتر هستند.
    پیشنهادم این است که برای مدیریت زباله شهر تهران در هر ناحیه یا هر منطقه یک نفر را به عنوان مسوول انتخاب کند تا بر نحوه تفکیک زباله‌ها، نحوه نظافت و نیز تمییز نگه داشتن محدوده خود نظارت کند آخر سال هم برای تشویق شهروند نمونه یا محله ها را به عنوان تمیزترین محل معرفی کنند. متاسفانه الان هیچ حمایتی از ان.جی.او ها نمی‌شود در کشورهای پیش پیشرفته به خصوص کشورهای اسکاندیناوی ان.جی.او ها بسیار قوی و فعال هستند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *