×
×
جدیدترین‌‌ها

نماینده مجلس ،
در لرستان کار نیست، صنعت خاموش است

  • کد نوشته: 105294
  • مرداد 28, 1403
  • نماینده مجلس لرستان از آسیب های ناشی از فقر فرهنگی در این استان سخن گفت.
    در لرستان کار نیست، صنعت خاموش است

    به گزارش نخست نیوز، یکی از استان های کشور که آمار بیکاری در آن قابل توجه است، استان لرستان در غرب ایران است. روستاهای این استان و بعضی از شهرها، که اغلب ساکنان آن کشاورز و دامدار هستند، در فصل های مختلف دچار بیکاری می شوند و در این منطقه صنعت، تقریبا خاموش است و راهی را برای تامین معیشت ندارند جز حرکت به سمت مشاغل کاذب و بعضا ارتکاب جرایم در استان های دیگر. در راستای واکاوی این شرایط، با نماینده استان لرستان به گفت و گو نشستیم.

    محمدحسین محمدی، نماینده سلسله و دلفان استان لرستان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با نخست گفت: هر جایی که آمار سرقت و بزهکاری زیاد است، فقر فرهنگی و بیکاری نیز وجود دارد. هر جایی در استان لرستان که بزهکاری های بیشتری وجود دارد، فقر فرهنگی و بیکاری هم وجود دارد.

    وی در ادامه افزود: در مناطقی که فرهنگ بالا باشد حتی اگر مشکلات مالی نیز وجود داشته باشد، بزهکاری وجود ندارد؛ برای مثال دلفان رتبه اول بیکاری را دارد. همچنین توجه به خرافات نیز در مناطقی که به ارتقای فرهنگ آن توجه نشده است نیز بسیار بیشتر از سایر نقاط دیده می شود. در چنین مناطقی، حتی اصلا اجازه داده نمی شود تا مردم به منشا اصلی فرهنگ ایرانی اسلامی اتصال پیدا کنند؛ چراکه سواد داشتن فقط به معنای داشتن مدرک نیست. ما از توجه به فرهنگ غافل شده ایم و می بایست به آن توجه کنیم.

    این نماینده مجلس تاکید کرد: شغل غالب مردم لرستان کشاورزی و دامپروری است و مشاغلی مثل صنایع دستی در این استان از بین رفته است. همچنین صنعت نیز در این مناطق رشد نکرده است و به همین واسطه، اشتغال زایی نیز کم شده است. مثلا در کوهدشت فقط یک کارخانه گچ وجود دارد که آنقدرها هم اشتغال زایی نکرده است.

    وی افزود: در استان لرستان، مهاجرت به خارج از کشور کم است و به ندرت اتفاق می افتد؛ ولی آمار مهاجرت به حاشیه شهرها از جمله تهران و کرج بسیار بالاست.

    محمدحسین محمدی در پایان گفت: راه برون رفت از این شرایط توجه به فرهنگ است. کار فرهنگی زمان بر است و به برنامه میان و بلندمدت نیاز دارد. از سویی دیگر، می بایست مسائل اقتصادی نیز حل شود و همزمان با آن، فرهنگسازی صورت بگیرد. اشتغال زایی نیز با ایجاد صنایعی که مکانیزه نیستند نیز به وجود می آید و همچنین باید توجه داشت که درآمد حاصل از آن نیز در استان خرج شود.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *