×
×
جدیدترین‌‌ها

دانش درخدمت صادرات

  • کد نوشته: 83805
  • آبان 11, 1402
  • خراسان رضوی استعداد و ظرفیت‌های نهفته بسیاری دارد که شکوفایی آن نیازمند همت مدیران توانمند و مشارکت بخش خصوصی است و البته تحقق این امر بدون خارج شدن از لاک شعارزدگی میسر نیست

    دانش درخدمت صادرات

    نخست نیوز: سعید کوشافر_کشور ایران توانمندی های نخبگانی بسیاری دارد که توجه به این سرمایه ها به شکوفایی کشور می‌ انجامد و این مستلزم حمایت مدیران در اجرای درست قوانین و آسان سازی شرایط حرکت بخش خصوصی در به کارگیری توان نخبگان است.

    بر اساس این رویکرد نیاز است تا قوانینی متناسب با نیاز بخش خصوصی و حمایت از نخبگان به تصویب برسد، زیرا اقتصاد دانش‌بنیان یکی از راه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی و رشد پایدار کشور است.

    مراکز دانش‌بنیان، از دانش‌های پایه و علوم مهندسی برای تولید محصولات جدید مورد نیاز جامعه بهره می‌برند؛ این محصولات همیشه در حال پیشرفت و فزونی بوده و مانند بسیاری از دیگر منابع تمام شدنی نیستند و این در حالی است که با دستیابی به دانش های فنی که در منطقه وجود ندارد، می‌توان بازار بزرگی را تدارک دید که کشورهای همسایه یکی از مهم‌ترین مقاصد صادرات محصولات دانش بنیان به شمار می‌روند.

    با توجه به فرصت‌های اقتصاد دانش‌بنیان در بازار جهانی و همچنین چالش‌های موجود در صادرات آن، لازم است تلاش‌های بیشتر و همگام‌تری برای حل مسایل مالیاتی، گمرکی، حقوقی، بازاریابی، حمل و نقل و تامین مواد اولیه صورت گیرد.

    همچنین باید با ترویج فرهنگ صادرات محور در بین شرکت‌های دانش‌بنیان، آن‌ها را تشویق به حضور در بازار منطقه‌ای و جهانی کرد و با این کار می‌توان رشد پایدار و تحقق اقتصاد مقاومتی را در خراسان رضوی به عنوان الگو برای سایر استان‌ها نیز دنبال کرد.

    رهبر معظم انقلاب در سخنرانی نوروزی خود در ابتدای سال ۱۴۰۱ بر موضوع «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال آفرین» و نقش فزاینده شرکت‌های دانش‌بنیان در این مسیر تاکید کردند و این موضوع باعث شد تا توجه به بخش دانش‌بنیان کشور در حل بسیاری از چالش‌ها، نسبت به گذشته بیشتر شود. امتداد این مسیر بدان جا رسید که رهبر انقلاب در ابتدای امسال با اعلام «مهار تورم و رشد تولید» کلید رفع بسیاری از مشکلات کشور را در دست شرکت‌های دانش‌بنیان دانستند.

    یکی از نمودهای رشد شرکت‌های دانش‌بنیان، افزایش صادرات و فتح بازارهای جهانی است. از سوی دیگر تعامل با کشورهای همسایه و همسو می‌تواند بسیاری از نیازهای آن‌ها را رفع کرده و درعین‌حال تمایل آن‌ها را برای بهره‌گیری از توان علمی کشورمان برانگیزد که تداوم این رویکرد می‌تواند بسیاری از کشورهای دیگر را نیز با اهداف کلان کشورمان همسو کرده و تاثیر دیپلماسی علمی را به نمایش بگذارد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *