×
×
جدیدترین‌‌ها

مجالس ترحیم یا مجالس مجلل!!

  • کد نوشته: 76750
  • شهریور 9, 1402
  • دوران کرونا با همه نکبت و مرگ‌ومیر و بیماری‌ها بالأخره یک آثار مثبتی هم داشت که نمونه بارز آن محدود شدن مجالس ترحیم بود.

    مجالس ترحیم یا مجالس مجلل!!

    نخست نیوز : محمدباقر عطاریانی _ این محدودیت ادامه داشت تا اینکه پس از بحران کرونا ، کم‌کم مجالس ترحیم رونق گرفت و متاسفانه شاهد مجالس مجلل و چشم‌وهم‌چشمی در این مراسم هستیم.

    پیدا کردن محل دفن با هزینه‌های میلیونی و حتی میلیاردی ، اولین هزینه برای فرد فوت‌شده‌ می‌باشد.

    رزرو مساجد با هزینه‌های گزاف که متاسفانه مساجدمان هم در این مورد درجه‌بندی‌شده و برای یک تایم دوساعته مجلس ترحیم باید ۵ الی ۶ میلیون تومان پرداخت شود از دیگر هزینه‌هاست.تهیه ملزومات پذیرایی اعم از خرما ، حلوا ، شیرینی ، میوه ، بسته‌های پذیرایی ، تاج گل‌های طبیعی ، تراکت ، بنر ، پیدا کردن گروه تشریفات و قاری و مداح و صوت  و… از دیگر این برنامه‌هاست.البته صرف ناهار و شام میهمانان را که هزینه سنگینی دارد نباید فراموش کرد.

    از این‌ها که بگذریم تازه به مجالس داخلی خانم‌ها می‌رسیم که برای سوم و هفتم و چهلم و عید اول و سپس مجلس ترحیم در خانه‌ها و … برنامه‌ریزی می‌کنند.

    در میان این‌همه برنامه به تنها نکته‌ای که توجه نمی‌شود امور خیرات و باقیات‌صالحات برای فرد فوت‌شده‌ می‌باشد و متاسفانه همه دنبال چشم و هم‌چشمی و به قول خودشان آبروداری هستند.

    بزرگی می‌گفت این نوع مجالس برای مرد‌ه‌ها نیست بلکه برای زنده‌هاست!!

    البته خانواده‌هایی را سراغ دارم که مخارج مجالس ترحیم را صرف آزادی زندانیان ، تهیه جهیزیه نوعروسان نیازمند ، کمک به خرید لوازم و مایحتاج محرومان کرده‌اند که اقدامی خیرخواهانه و انسانی و خداپسندانه محسوب می‌شود.

    وقتی پای صحبت این افراد می‌نشینی می‌گویند احساس خوبی دارند و اعتقاددارند با این‌گونه هزینه کردن ، روح فرد فوت‌شده‌ آرامش می‌یابد.

    ای‌کاش فرهنگ خوب و درست هزینه کردن در این مجالس را از چنین افرادی بیاموزیم تا بین همگان نهادینه شود.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *