×
×
جدیدترین‌‌ها

فرزندان زمانه

  • کد نوشته: 75840
  • شهریور 2, 1402
  • جمله مشهوری است منسوب به جبران خلیل جبران که می‌گوید: «فرزندان شما به حقیقت فرزندان شما نیستند؛ آن‌ها دختران و پسران زندگی‌اند در سودای خویش… آن‌ها از کوچه وجود شما گذر می‌کنند، اما از شما نیستند، اگرچه با شمایند، به شما تعلق ندارند…

    فرزندان زمانه

     

    نخست نیوز : دکتر مهدی یاراحمدی خراسانی –  عشق خود را بر آن‌ها نثار کنید، اما اندیشه‌هایتان را برای خود نگه‌دارید؛ زیرا آن‌ها را نیز برای خود اندیشه‌ای دیگر است. جسم آن‌ها را در خانه‌ی خود مسکن دهید اما روح آنان را آزاد گذارید زیرا روح آنان در خانه‌ی فردا زیست خواهد کرد که شما حتی در رویا نمی‌توانید به دیدار آن فردا بروید، ممکن است تلاش کنید که شبیه آن‌ها باشید، اما مکوشید که آنان را مانند خود بار بیاورید؛ زیرا زمان به عقب بازنخواهد گشت و با دیروز درنگ نخواهد کرد.» یکی از نکات مهمی که این روزها در جامعه مطرح و قابل‌تأمل است بحث تفاوت شدید دیدگاه نسل جدید با والدین خویش است. سرعت فزاینده رشد فناوری، مقوله جهانی‌شدن، شبکه‌های اجتماعی گسترده و بسیاری موارد دیگر ازاین‌دست سبب گردیده است شکاف نسل‌ها در زمان کوتاه‌تری رخ دهد تا جایی که در بسیاری موارد افتراق دیدگاه، باور و سلیقه حتی از بین والدین و فرزندان گذر کرده است و در حد تفاوت شدید بین نیازهای تربیتی و عقیدتی فرزند اول و دوم رسیده است. شکاف بین نسل‌ها یا شکاف نسلی به معنای اختلاف در مورد باورها، اعتقادات و ارزش‌های بین دو نسل مختلف است که منجر به تعارض و مشکل می‌شود و صرفاً تفاوتی بدون آسیب نیست.

    شکاف نسلی معمولاً به تفاوت‌های بین والدین و فرزندان اشاره دارد. متأسفانه ما در کشورمان همگام با این نیاز و سرعت پیش نرفته‌ایم و این مهم سبب ایجاد چالش‌های گسترده‌ای در رویکردهای رفتاری و عقیدتی گردیده است. از سوی دیگر در بسیاری موارد این رخداد طبیعی به‌عنوان یک تهدید انگاشته و با سرکوب نیازهای فرزندان همراه گردیده است که نتیجه آن افزایش شدید فاصله‌ها بین نسل‌های مختلف است. باید واقعیت‌های جامعه و نیازهای آن را به‌صورت دقیق بشناسیم و ما به ازای آن رفتار مناسب و منطقی انجام دهیم. بپذیریم که نسل جدید با دنیایی متفاوت‌تر ازآنچه ما شناخته‌ایم مواجه است پس باید دیدگاه‌ها و رفتارهای متفاوت داشته باشد. تازه گردانی نظام‌های تربیتی که بر مبنای اصول اخلاقی و ارزش‌های انسانی و شریعت است از مهم‌ترین پیش‌نیازهای مواجه به فرزندان است. باید برای حل این مشکل از زمینه‌های علمی و فرهنگی استفاده کنیم؛ می‌توانیم جریان سازی اجتماعی خوبی را در بحث گفتگوی ملی خانواده و بین نسلی برقرار کنیم. میان نسل‌ها تفاوت وجود دارد؛ امروز این تفاوت‌ها بیشتر به چشم می‌خورد که ضرورت دارد تا گفتگو بین نسلی شکل گیرد. ما نمی‌خواهیم در این گفت‌وشنودها بگوییم که نوع زندگی، پوشش و ظاهر شما حتما باید مثل پدرانتان باشد که اگر چنین تلقی شود، خطاست. کشور ما دارای فرهنگ غنی است، باید از طریق گفتگو این فرهنگ را انتقال دهیم.

    سخن گفتن بین نسلی باید در دستور کار خانواده‌های ایرانی قرار بگیرد. عدم وجود طرفین برابر و نداشتن دغدغه مشترک از مشکلاتی است که باعث شده این امر مهم در کشور پیچیده شود. علاوه بر آنچه ذکر شد دغدغه‌های اقتصادی و معیشتی به‌علاوه‌ی عدم اعتماد نسل جوان سبب شده است چالش‌های مربوط به این امر حل نشدنی به نظر آید. ضرورت دارد قبل از هر اقدام دیگری بر روی این دو مورد اساسی هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی مناسب صورت پذیرد تا ضمن اثبات حسن نیت به فرزندانمان با آن‌ها در مسیر تعالی و پیشرفت خانواده و جامعه به وحدت نظر و وحدت عمل برسیم.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *