×
×
جدیدترین‌‌ها

هر سال دریغ از پارسال

  • کد نوشته: 74047
  • مرداد 19, 1402
  • هفدهم مردادماه همزمان با سالروز شهادت صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی در مزار شریف به دست طالبان را روز خبرنگار نام نهادند و از آن سال در این ایام سیل تبریک و تقدیر است که روانه این قشر می‌شود.

    هر سال دریغ از پارسال

    نخست نیوز : سعید کوشافر – هرساله هم در این ایام برخی مدیران رسانه (نه خبرنگاران ) را برای مراسمی با عنوان تقدیر از خبرنگار دعوت می‌کنند و آن‌ها هم درباره رسانه ، ضرورت اطلاع‌رسانی و ازاین‌دست مسایل تکراری سخنانی بیان می‌کنند .

    هرساله هم برخی هستند که از مشکلات واقعی قشر خبرنگار ( نه مدیران رسانه ) می‌گویند و می‌نویسند ، مشکلاتی که نه عزمی برای رفع آن است و نه به آن توجهی درخورشان خبرنگار می‌شود .

    خبرنگاران دودسته‌اند ، گروهی که مستخدم رسمی ارگان‌های رسانه‌ای وابسته به دولت و نهادها هستند و مشکلات معیشتی کمتری دارند و خبرنگارانی که به‌صورت حق التالیف و آزاد با رسانه‌های غیر وابسته ، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری همکاری می‌کنند . این قشر که عمده خبرنگاران را تشکیل می‌دهند و اتفاقا قلم آن‌ها آزادتر و واقع بینانه تر است ، نه بیمه دارند و نه بازنشستگی ، حق التالیف آن‌ها هم به‌قدری اندک است که حتی به کف دستمزد کارگران هم نزدیک نمی‌شود .

    این‌ها همه مسایلی است تکراری که هرساله تکرار می‌شود و اگر قرار بر رفع آن بود باید حل می‌شد و آمار و ارقام دادن از این سامانه و آن سامانه هم و ثبت رسمی و فلان و بهمان هم مشکل‌گشا نیست .

    اما امسال قصد دارم از اتفاق جدیدی بگویم که طی یکی دوسال اخیر رخ‌داده و در صورت تداوم آن خسارت بیشتری به جامعه خبرنگاری وارد کرده و عملا خبرنگاران را از مسیر اصلی رسالت خود که بیان و انتقال حرف مردم به مسوولان و پاسخ مسوولان به مردم است ، دور کند .

    تاسیس تشکل‌های صنفی یکی از راه‌های پیگیری حقوق هر صنف است ، که خبرنگاران هم از دایره آن جدا نیستند . طی سال‌های گذشته هم دو تشکل صنفی در عرصه خبرنگاران فعالیت داشت که هرکدام طیفی از خبرنگاران را تحت پوشش قرار می‌داد .

    با تاسیس خانه‌های مطبوعات در هر استان ، مقرر شد تا و پیگیری مطالبات صنفی خبرنگاران را این نهاد بر عهده بگیرد و اعضا از این طریق با مدیران و مسوولان وزارت ارشاد مرتبط شوند .

    اما اخیرا نهادی نظامی هم وارد این عرصه شده و رقابت جدی خود را با خانه مطبوعات شروع کرده است . این نهاد نظامی مانند خانه مطبوعات شرایط روشنی برای عضویت ندارد و بنا بر اعتقاد برخی اهالی رسانه صرفا بخش خاصی از افراد را در جمع می‌پذیرد . جالب‌تر اینکه همین تشکل به‌ظاهر رسانه‌ای نقش پررنگی در ارتقای افراد رسانه‌ای دارد و در برخی استان‌ها ادارات ارشاد هم رسمیت بیشتری به آن‌ها می‌دهند.

    البته رقابت در هر جا که مساله خدمت به مردم یا حتی یک صنف خاص باشد خوب است ، به شرطی که رقابت برابر باشد و ضوابط رقابت رعایت شود . اکنون به نظر می‌رسد که رقابت میان خانه‌های مطبوعات و این نهاد نظامی پرنفوذ و قدرت برابر نیست و بنابراین اعضای خانه مطبوعات احساس می‌کنند مقبول شده‌اند و بهتر است به‌جای قلم‌زدن منصفانه و خیر خواهانه و نقدسازنده ، سراغ ؟؟؟؟ گویی از معیارهای این نهاد رفته و جای خود را در میان آن‌ها باز کنند تا هم مسیر رشد و ترقی آن‌ها هموار شود و هم از مواهب آن برخوردار شوند .

    به نظر می‌رسد باید وزارت ارشاد هم تکلیف خود را روشن کند که خانه مطبوعات ، تشکل خبرنگاران است یا بسیج رسانه ؟

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *