×
×
جدیدترین‌‌ها

باز شدن پای دانمارک به جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه غزه

  • کد نوشته: 63608
  • فروردین 16, 1402
  • دیده بان حقوق بشر اروپا-مدیترانه خواهان انجام تحقیقات فوری درخصوص مشارکت یک شرکت دانمارکی در مجهز کردن جنگنده‌های اسرائیلی شد، جنگنده‌هایی که در دو حمله نظامی اسرائیل به نوار غزه در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ مشارکت داشتند و به شهادت بیش از ۱۰۰ غیرنظامی از جمله ۷۵ کودک انجامیدند.
    باز شدن پای دانمارک به جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه غزه

    ربه گزارش نخست نیوز ، به نقل از القدس العربی، این دیده بان در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که استفاده از تجهیزات دانمارکی در جنگنده‌های اسرائیلی چه بسا باعث نقض‌های شدید حقوق بشر از جمله جنایت‌های جنگی احتمالی شده باشد.

    این دیده بان به گزارش‌هایی استناد کرد که اخیراً منتشر شده و از این امر پرده برمی‌داشت که شرکت دفاعی دانمارکی “تیرما” ارتش اسرائیل را به بخشی از اجزا و تجهیزات جنگنده‌های اف- ۳۵ مجهز کرده بود. نیروی هوایی اسرائیل از این جنگنده‌ها در دو حمله اخیر به نوار غزه در مه ۲۰۲۱ و اوت ۲۰۲۲ استفاده کرده بود.

    این دیده بان که مقرش در شهر ژنو است، اعلام کرد که تعداد زیادی از حملات هوایی اسرائیل پایگاه‌هایی را هدف قرار داد که در آنها هیچ هدف نظامی شفافی نبود و منجر شد تلفات‌های شدیدی به غیرنظامیان به ویژه کودکان وارد شود. ارتش اسرائیل در حمله مه ۲۰۲۱ حدود ۲۵۴ فلسطینی از جمله ۶۶ کودک و ۳۹ زن و ۱۷ فرد سالخورده را به شهادت رساند و در اوت ۲۰۲۲ نیز جان ۳۱ غیرنظامی فلسطینی از جمله دست کم ۱۷ کودک را گرفت.

    آن حملات تاثیر محاصره خودکامانه و غیرقانونی اسرائیل بر نوار غزه را افزایش دادند؛ محاصره‌ای که از ۱۷ سال قبل ادامه دارد و باعث محروم شدن ساکنان غزه از پیش و پا افتاده‌ترین حقوقشان شده است.

    این دیده بان تاکید کرد، با وجود گزارش‌های مفصلی که نقض‌های خطرناک اسرائیل در خاک فلسطین را مستندسازی کرده است، اما بخش دفاعی دانمارک به انجام هیچ ارزیابی درخصوص خطرات دست داشتن در نقض حقوق بشر اهتمام نورزید چراکه تجارت جنگنده‌ها درآمدهای میلیاردها دلاری برایشان دارد.

    در گذشته، دانمارک با ارسال تجهیزات نظامی به اسرائیل مخالفت می‌کرد چراکه هراس این را داشت که از این تجهیزات در نقض‌های شدید حقوق در فلسطین استفاده شود،‌ اما در سایه سیاست خارجه جدید دانمارک، شرایط تغییر کرد و دولت دانمارک محدودیت‌های صادرات تجهیزات نظامی را کاهش داد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *