×
×
جدیدترین‌‌ها

روند واکسیناسیون کرونا بر مدار سرعت

  • کد نوشته: 13994
  • تیر 28, 1400
  • تاکنون ۶ میلیون و ۱۷۹ هزار و ۲۴۴ نفر در کشور دُز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۲۶۸ هزار و ۸۲۶ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۸ میلیون و ۴۴۸ هزار و ۷۰ دُز رسیده است.
    روند واکسیناسیون کرونا بر مدار سرعت

    به گزارش نخست نیوز، حدود ۱۷ ماه ویروس کرونا نه تنها ایران بلکه تمام کشورهای دنیا را درگیر خود کرده است و تبعات و پیامدهای این بیماری سبب شده در بسیاری از کشورها اقدامات و امکانات لازم برای تولید و توزیع واکسن فراهم شود،  از جمله واکسن‌ هایی که در کشورهای مختلف در حال حاضر تولید و در سطح گسترده قابل دسترسی است واکسن اسپوتنیک، فایزر، مدرنا و آکسفورد است.

    در ایران نیز چندین شرکت مانند پاستور، رازی، کووبرکت و فخرا مجوز برای تولید واکسن را دریافت کرده‌اند و برخی از آنها مانند کووبرکت اکنون در مرحله تولید انبوه هستند،  اما همزمان با تولید واکسن، اقدامات برای واردات واکسن هم انجام شده و بخشی از اقشار جامعه از جمله پزشکان، پرستاران، سالمندان و افراد در معرض خطر واکسینه شده‌اند،  از آنجایی که تنها راه قطع زنجیره کرونا واکسیناسیون است بنابراین این مهم مورد توجه همه دولت‌ ها قرار گرفته و در این مورد کوشش‌ هایی به عمل آمده است.

    به گفته علیرضا رییسی سخنگوی ستاد مقابله با کرونا، واکسن برای افراد ۶۰ سال به بالا در مرحله اول و دوم به اندازه کافی موجود است و ۱۱.۲ میلیون دز واکسن به استان ها توزیع شده و ۶ میلیون دز نیز  این هفته به دستمان می رسد.

    وی اظهارداشت: تزریق واکسن برای افراد ۵۰ سال به بالا در خوزستان، بوشهر، هرمزگان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان شروع شده و در جزایر خلیج فارس (به جز قشم و کیش که بعدا اعلام می شود) برای افراد ۱۸ سال به بالا بزودی تزریق می شود و واکسن کرونا برای عشایر از ماه آینده و از ۱۸ سال به بالا خواهیم داشت و معلمان و اساتید دانشگاه نیز در مرداد ماه واکسینه می شود.

    همچنین سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفته بود، اکثر مردم از سرعت عمل انجام واکسیناسیون کرونا در مراکز تزریق واکسن راضی هستند و کادر درمان با روی خوش، تزریق واکسن کرونا را به مراجعه کنندگان انجام می دهند و قرار است برای سرعت عمل روند واکسیناسیون، تعداد شیفت های همکاران زیاد شده و تعداد ایستگاه های تزریق افزایش یابد.

    مسعود مردانی عضو ستاد ملی مقابله با کرونا نیز در این زمینه می گوید: بعد از ۱۶ ماه شیوع و گسترش اپیدمی کرونا در دنیا، محققان به این نتیجه رسیده اند که روش‌ های مقابله با کرونا مثل شستشوی دست‌ ها، فاصله گذاری اجتماعی، پرهیز از مسافرت‌ های غیر ضروری، عدم شرکت در تجمعات و استفاده از ماسک تنها می‌توانند وقوع اپیدمی کرونا را برای مدتی به تعویق بیندازند و از پیک‌ ها جلوگیری کنند،  اما آنچه اهمیت دارد، این است که گفته می‌شود واکسیناسیون می‌تواند شر این ویروس را از سر ما در جامعه کم کند. پس واکسیناسیون یکی از راه های موثر کنترل بیماری کرونا است.

    وی افزود: محققان در کشور های اروپای غربی مانند کانادا و استرالیا بر اساس تجارب خود به این نتیجه رسیده اند که اگر بیش از ۷۰ درصد جامعه واکسینه شوند، عملا زنجیره انتقال بیماری قطع می‌شود و دیگر مورد جدیدی اتفاق نمی افتد که بیماری یا اپیدمی و یا طغیان بیماری صورت بگیرد.

    مردانی اظهار داشت: به همین خاطر است که اکنون همه کشورها بر روی واکسن کرونا خیلی خوب کار کرده و یا می‌کنند و هم و غم کشورهای مختلف تعجیل و تکمیل در پروژه واکسیناسیون است. در ایران هم این کوشش‌ ها اتفاق افتاده و در هر صورت یا باید به واکسن وارداتی متکی باشیم یا باید توان داخلی را به جد برای ساخت واکسن بسیج کنیم.

    سازمان جهانی بهداشت از مدل واکسن ایرانی به عنوان یکی از مدل‌های برتر حرف می‌زند و این منطقی‌ترین و پربهره‌ترین سرمایه‌گذاری در امر پیشگیری است که در نظام شبکه بهداشتی درمانی انجام شد.

    آنچه به نظر می رسد نظام بهداشتی درمانی ایران پس از انقلاب توانست شاهکاری خلق کند که با پوشش واکسیناسیون، مرگ و میر نوزادان و زنان، مشکلات ناشی از سوء‌ تغذیه و آنچه که به عنوان آفت‌های اصلی نظام بهداشتی درمانی کشور بود را به حداقل‌های ممکن کاهش دهند،  از این پس نیز در امر واکسیناسیون کرونا موفق خواهیم بود.

    منبع: ایرنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *