×
×
جدیدترین‌‌ها

بازار تهران نمادی از شاهکار هنر ایرانی

  • کد نوشته: 110309
  • ۰۱ آبان ۱۴۰۳
  • بازار بزرگ تهران به عنوان یکی از بازارهای موردعلاقه پایتخت‌نشینان است. بازاری که از گذشته‌های دور، میراث ایران را با خود یدک می‌کشد، معماری اصیل ایرانی و هنر بکر بر در و دیوارهای آن نقش بسته است.
    بازار تهران نمادی از شاهکار هنر ایرانی

    به گزارش نخست نیوز، بازار تهران با وجود گذشت سالیان متمادی از عمر آثار هنری منقش شده آن هنوز منحصربفرد است و زیبایی از سقف‌های شکسته و کاشی‌های از بین رفته آن دل از هر بیننده‌ای می‌برد، شاهکار هنری که در نوع خود بی‌نظیر بوده و جالب‌تر آنکه با گذشت بیش از یکصد سال از عمر آنها هنوز نسل امروزی نتوانسته به راز این همه زیبایی‌ها پی ببرد.

    بازار بزرگ تهران با دالان‌های پیچ در پیچ و سراهای طولانی که بعضا به یک شکل است و با طاق‌های گنبدی ضربی کهنه و هواکش‌های سنتی خاک گرفته‌ای که در خطوط مارپیچی به یکدیگر متصل شده‌ است، دل هر بیننده‌ای را با خود به قعر دنیای عظیم هنر و معماری ایران می‌برند.

    با وجود گذشت سالیان متمادی از قدمت بازار بزرگ تهران اما همچنان آثار هنری شکوهمند ایرانی در همه جای آن نمایان است. همه جای بازار تهران آمیخته با هنر است؛ از عمارت‌های تاریخی‌گرفته تا مساجد، راهروهای قدیمی، سراها و ملک‌های میراثی آن که شاهکار هنری به شمار می‌آید.

    زیبایی‌های این بازار بزرگ از چشم هیچ رهگذری در دل این بازار نهفته نمانده است، املاک میراثی همچون خانه ملک و عمارت‌هایی همچون (عمارت هفت تن) که در میان پاساژهای قدیمی بازار بزرگ تهران بنا شده و همچون مرواریدی در دل صدف نهفته مانده است.

    شاید بیش از نیمی از تهرانی‌ها هنوز از وجود این عمارت‌های ارزشمند ایرانی بی‌خبر باشند. (مسجد مرحوم حاج‌رحیم خاذن‌الملک) از مکان‌های تاریخی دیگری در این بازار است که طی سالیان دور گذشته توسط هنرمندان بنام ایرانی چه هنرمندانه با معماری بی‌نظیر بنا شده‌ است. بنابراین هنر نزد ایرانیان است و بس در چنین شرایطی معنای بهتری پیدا می‌کند.

    به گفته مورخان؛ بازار بزرگ تهران بیش از ۳۵۰ سال قدمت دارد و گفته می‌شود تاریخ بنای آن به سال‌های ۹۰۷ تا ۱۱۳۵ شمسی دوران صفویه باز می‌گردد. این بازار دارای مساحتی بیش از ۱۰۵ هکتار است و از قسمت‌های مختلفی همچون تیمچه، بازار، راسته، پاساژ، مغازه، مسجد، تکیه و زیرگذرهای مختلف تشکیل شده است.

    عده‌ای از تاریخ‌نویسان بر این باورند که ورودی اصلی بازار تهران در زمان ناصرالدین شاه بنا و سازماندهی شده، این دوره جزء طلایی‌ترین دوره بازار تهران محسوب می‌شود، البته در دوره‌های بعدی؛ راسته‌های بازار بیشتر و بیشتر شده است تا به شکل فعلی درآمده است. راسته کرجی‌دوزها، نعل‌چی‌ها و سراج‌ها، بازارهای کفاش‌ها، فرش فروش‌ها، آهنگران، مسگران و بازار چهل تَن از جمله این راسته‌ای قدیمی بازار بزرگ تهران است.

    اغراق نیست اگر بگوییم بیش از یک هزار حجره در دل بازار قدیمی تهران جای گرفته است؛ حجره‌ها و انبارهایی که بعضا دو طبقه هستند و به مرور زمان دیگر چیزی از در و دیوارهای آن باقی نمانده و اکنون همچون کوهی انباشته از خاک تبدیل شده و تنها بر تیر آهنی به عنوان چهارچوب سوار شده‌ و در عین حال خود اثری از هنر به شمار می‌آید.

    منبع ایرنا

    <div id="mediaad-g3v2q"></div> <div id="mediaad-jrNj"></div>

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *