×
×
جدیدترین‌‌ها

۳۰ سالگی بیمه سلامت با چاشنی حمایت و وفاق ملی

  • کد نوشته: 110649
  • ۰۴ آبان ۱۴۰۳
  • ۳۰ سال از تصویب قانون بیمه همگانی سلامت می‌گذرد و اکنون ۵۰ درصد از جمعیت کشور، یعنی حدود ۴۶ میلیون نفر تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند.
    ۳۰ سالگی بیمه سلامت با چاشنی حمایت و وفاق ملی

    به گزارش نخست نیوز، قانون بیمه همگانی خدمات درمانی کشور در ۳ آبان ماه ۱۳۷۳ توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و بر این اساس دولت موظف شد شرایط لازم را برای تحت پوشش قرار دادن تمام گروه‌ها و افراد جامعه که متقاضی بیمه خدمات درمانی هستند، فراهم کند.

    بر اساس بند «ب» ماده ۳۸ قانون برنامه پنجم توسعه کشور، به دولت اجازه داد شد بخش‌های بیمه‌ای درمانی کلیه صندوق‌های موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده ۵ قانون محاسبات عمومی کشور را در سازمان بیمه خدمات درمانی ادغام کند و تشکیلات جدید، «سازمان بیمه سلامت ایران» نامیده و کلیه امور مربوط به بیمه سلامت در این سازمان متمرکز شد.

    بر اساس طرح تحول سلامت که در دولت یازدهم اجرایی شد، افرادی که تحت پوشش بیمه نبودند، تحت پوشش قرار گرفتند و با این حال، به دلیل فقدان پایگاه اطلاعات برخط بیمه شدگان کشور، در آن زمان برخی افراد دارای دو یا سه بیمه پایه درمانی بودند که این موضوع به مرور با تشکیل پایگاه اطلاعات برخط بیمه شدگان در سازمان بیمه سلامت ایران در بهمن ماه ۱۳۹۸ و پس از آن، به حداقل رسید و افرادی که همچنان فاقد پوشش بیمه‌ای بودند نیز در دولت سیزدهم با شناسایی فعال سازمان بیمه سلامت ایران، تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند. با این حال به نظر می‌رسد همچنان برخی افراد به دلایل مختلف مانند فقدان مراجعه یا کارهای فصلی (مانند کارگران فصلی و ساختمانی) تحت پوشش بیمه درمانی نباشند.

    تعداد بیمه شدگان سازمان بیمه سلامت دقیقا چقدر است؟

    سه دهک اول درآمدی از ابتدای سال ۱۴۰۱ تحت پوشش بیمه سلامت با حق بیمه رایگان قرار داشتند و از سال گذشته دهک‌های چهارم و پنجم نیز که حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بودند، در صورت نداشتن هیچ گونه پوشش بیمه‌ای فعال، به این جمع اضافه شده و حق بیمه این افراد توسط دولت پرداخت می‌شود

    بر اساس برنامه هفتم توسعه کشور، در صورت تصویب و تامین منابع مالی لازم برای سازمان بیمه سلامت ایران، تمامی فاقدین پوشش بیمه درمانی از طریق این سازمان از پوشش بیمه پایه سلامت برخوردار خواهند شد.

    سه دهک اول درآمدی از ابتدای سال ۱۴۰۱ تحت پوشش بیمه سلامت با حق بیمه رایگان قرار داشتند و بر اساس مصوبه‌ای در تاریخ ۳۰ خرداد ماه ۱۴۰۲ ، از سال ۱۴۰۲ دهک‌های چهارم و پنجم نیز که حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بودند، در صورت نداشتن هیچ گونه پوشش بیمه‌ای فعال، به این جمع اضافه شده و حق بیمه این افراد توسط دولت پرداخت می‌شود؛ البته به گفته مسئولان این سازمان، تاکنون و در دولت‌های مختلف، حق بیمه این افراد به صورت کامل به سازمان بیمه سلامت ایران پرداخت نشده است. در واقع بیش از ۸۰ درصد بیمه شدگان این سازمان، خودشان حق بیمه پرداخت نمی‌کنند و سازمان بیمه سلامت از این نظر وابسته به منابع عمومی است.

    بر اساس مصوبه‌ای به تاریخ ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ در دولت سیزدهم، ۵ دهک درآمدی دیگر نیز می‌توانند با کاهش پرداختی حق بیمه و تخفیف‌هایی تحت پوشش بیمه سلامت قرار بگیرند. بر اساس این مصوبه، مشمولان دهک شش درآمدی، ۲۰ درصد حق بیمه، مشمولان دهک هفت درآمدی، ۳۰ درصد حق بیمه، مشمولان دهک هشت درآمدی، ۴۰ درصد حق بیمه، مشمولان دهک ۹ درآمدی، ۵۰ درصد حق بیمه و مشمولان دهک ۱۰ درآمدی نیز صد درصد حق بیمه را می‌پردازند و تحت پوشش بیمه سلامت قرار می‌گیرند.

    محمد مهدی ناصحی «مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران» در این زمینه به پژوهشگر ایرنا می‌گوید: با توجه به اینکه در برنامه هفتم توسعه، عنوان شده حداقل ۵ دهک اول درآمدی از پوشش بیمه رایگان برخوردار باشند، پیشنهاد رایگان شدن پوشش بیمه سلامت دهک‌های درآمدی ۶ و ۷ به مراجع مربوطه ارائه شده که در صورت تصویب، اجرایی خواهد شد.

    وی ادامه می‌دهد: بیمه شدگان ۵ دهک اول درآمدی صندوق‌های سلامت همگانی ایرانیان و روستاییان به صورت رایگان تحت پوشش بیمه این سازمان قرار دارند. در حال حاضر صندوق بیمه روستاییان و عشایر با ۲۰ میلیون و ۲۳۸ هزار و ۲۳۴ نفر بیشترین تعداد بیمه شدگان را در صندوق‌های این سازمان تحت پوشش دارد.

    منبع ایرنا

    <div id="mediaad-g3v2q"></div> <div id="mediaad-jrNj"></div>

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *