×
×
جدیدترین‌‌ها

توصیه‌های ورزشی و روزه‌داری

  • کد نوشته: 94671
  • اسفند 26, 1402
  • ورزش در ماه رمضان نه‌تنها با روزه منافاتی ندارد بلکه اگر به‌صورت صحیح و اصولی انجام شود، باعث آرامش و کاهش استرس ورزشکاران می‌شود.
    توصیه‌های ورزشی و روزه‌داری

    نخست نیوز، سید بهنام حسینی زهرایی کارشناس ارشد تربیت‌بدنی و ورزش_روزه باعث فعال شدن سیستم ایمنی بدن می‌شود، محققان معتقدند روزه گرفتن با کاهش دریافت ۲۰ تا ۴۰ درصدی مصرف غذا باعث فعال شدن سیستم ایمنی بدن می‌شود.علاوه بر حذف سموم ذخیره‌شده در بدن، دستگاه گوارش و سایر اعضای بدن که در هضم و جذب مواد غذایی نقش دارند در این ماه استراحت می‌کنند تا پس از روزه‌داری به فعالیت‌های گذشته خود بازگردند.

    روزه گرفتن مانع ورزش کردن نخواهد شد؛ البته به شرطی که فرد ورزشکار با یک برنامه غذایی غنی، انرژی موردنیازش در طول روز را حفظ کرده و از پایین آمدن فشار و قند خون خود جلوگیری کند و درعین‌حال بهترین زمان ممکن را برای ورزش کردن انتخاب کند که بهترین زمان برای انجام ورزش دو یا سه ساعت بعد از صرف افطار است.افراد در ماه رمضان می‌توانند با در نظر گرفتن توصیه‌های کارشناسان متخصص به ورزش‌هایی نظیر پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، کوه‌پیمایی و شنای سبک و تفریحی بپردازند؛ چراکه انجام حرکات ورزشی سنگین، موجب از دست دادن نمک، آب زیاد و ضعف شدید می‌شود، درنتیجه ورزشکاران همه رشته‌های ورزشی باید سعی کنند در ماه رمضان، تمرین‌های ورزشی خود را سبک‌تر انجام دهند.

    از دیدگاه کارشناسان مناسب‌ترین ورزش‌ها برای روزه‌داران شنا و پیاده‌روی در ساعات بعد از افطار است و همه فعالیت‌های سنگین و نیمه سنگین باید قبل از اذان ظهر و در نیمه نخست روز انجام شود و در نیمه دوم روز، فقط به فعالیت‌های سبک پرداخته شود.

    در ماه رمضان افراد باید برای سلامت قلبی عروقی و حفظ سلامت بدن ۱۵۰ دقیقه در هفته فعالیت متوسط انجام دهند که البته نوع ورزش افراد به‌شدت فعالیت و سطح آمادگی بدنی آن‌ها بستگی دارد اما انجام ورزش‌های هوازی مانند پیاده‌روی و شنا بهترین نوع ورزش در ماه رمضان هستند.

    بسیاری در ماه رمضان بعد از افطار ورزش می‌کنند اما بااین‌حال باید توجه داشت که بین غذا خوردن و ورزش کردن فاصله بیفتد حداقل باید یک ساعت فاصله بین افطار و ورزش باشد.برای جلوگیری از ضعف قوای جسمانی در ماه رمضان باید از انجام حرکات سنگین ورزشی اجتناب کرد چراکه فعالیت زیاد فرد روزه‌دار در ماه رمضان به‌صرف انرژی بیشتر و افزایش تعریق طی ساعات روز منجر می‌شود که می‌تواند موجب عطش فراوان و افت فشارخون فرد شود.

    گفتنی است؛ با در نظر گرفتن این صحبت‌های کارشناسی شکی نسبت به اینکه ورزش هیچ‌گونه منافاتی با روزه‌داری ندارد ایجاد نمی‌شود و حتی می‌تواند به خاطر رعایت کردن بسیاری از بایدونبایدهای غذایی، به انجام هرچه بهتر فعالیت‌های ورزشی نیز کمک کند البته اگر ورزش به‌صورت اصولی و صحیح انجام شود.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *