×
×
جدیدترین‌‌ها

مدیریت تحول سازمانی OD چیست ؟

  • کد نوشته: 91956
  • بهمن 19, 1402
  • مدیریت تحول سازمانی Organizational Development فرایند مستمر شناسایی، برنامه‌ریزی، اجرا و ارزیابی باهدف بهبود توانمندی‌های سازمانی است. این حوزه از دانش مدیریت با مدیریت تغییر و بهسازی ارتباط بسیار نزدیکی دارد.
    مدیریت تحول سازمانی OD چیست ؟

    نخست نیوز، سید معین امامی میبدی _مدیریت تحول یکی از مسوولیت‌های مهم مدیران است. سازمان‌ها برای موفقیت در تجارت، باید سریع و چابک باشند. البته واژه تحول بیشتر مفهوم تغییرات بنیادین و رادیکال است اما تحولات می‌تواند تدریجی باشد. همیشه نیاز به تغییرات انقلابی نیست و گاهی باید آرام تغییر کرد. اما نکته کلیدی آن است که ثبات سازمانی نیازمند جریان پیوسته‌ای از تغییرات در سازمان است.

    تعریف مدیریت تحول سازمانی

    تحول سازمان فرایندی برنامه‌ریزی‌شده و نظام‌مند‌است که با بهره‌گیری از ارزش‌ها و اصول علم رفتاری کاربردی در سازمان‌ها، در پی افزایش اثربخشی فردی و سازمانی است. تحول سازمانی ماحصل علوم متفاوتی ازجمله روانشناسی، انسان‌شناسی، جامعه‌شناسی، نظریه سیستم‌ها، رفتار سازمانی، تئوری سازمان و عمل مدیریت می‌باشد. مدیریت سازمان با استفاده از شیوه‌های نظام‌مند به تغییرات محیط سازمان پاسخ می‌دهد. اهداف تحولات سازمانی عبارتند از:

    همساز کردن سازمان با نیازهای محیطی  – تغییر رفتار کارکنان و همسو ساختن آن با نیازهای جدید

    هر دو این اهداف باید توسط مدیران و رهبران سازمان‌ها دنبال شود تا سازمان‌ها و بنگاه‌های اقتصادی قادر به ادامه حیات و ماندگاری در بازار رقابت باشند.

    تحول سازمانی و فرآیند تغییر

    اولین مفهوم مهم در تحول سازمانی، فرایند تغییر است. یکی از عمومی‌ترین توضیحات، مراحل سه گانه‌ است و این مراحل خروج از انجماد، حرکت به سمت وضعیت جدید و درنهایت انجماد مجدد می‌باشد.

    مراحل سه گانه لوین به‌صورت زیر بیان می‌شود: بروز ناکارآمدی در سازگاری فعلی، تلاش برای کسب سازگاری جدید، برقراری سازگاری جدید برمبنای این مراحل، یک فرایند تغییر از پدید آمدن مشکل در وضعیت فعلی به عدم کارایی و احساس نوعی ناسازگاری شروع می‌شود.

    شرط لازم برای ایجاد تحول یک سازمان و یا اجتماع، شناسایی ضرورت احساس نیاز به تحول است بطور معمول به دو علت ضرورت تحول نادیده گرفته می‌شود. نپذیرفتن این امر که تحول و دگرگونی برای بقای سازمانی امری حیاتی است. نپذیرفتن این امر که با تغییرات رفتار و خواسته‌های ارباب‌رجوعان تغییر می‌یابد .

    مدیر در سازمان باید از طریق انگیزش نیروی انسانی در راستای ارتقای افزایش مهارت‌های انسانی گام بردارد و نقش اصلی را در موفقیت و شکست عملیات مربوط به تحول سازمانی ایفا نمایند.ازآنجاکه تحول در هر سازمانی پیچیده و زمان‌بر است به دلیل وجود عامل انسانی یا مقاومت احتمالی آن، مدیر نقش مهمی را در فرایند تحول ایفا می‌کنند. وظیفه مدیر برانگیختن افراد و گروه‌ها به‌منظور پذیرش و آماده شدن برای تغییرات تند و سریع در سازمان می‌باشد.

     

    برچسب ها مدیریت تحول

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *