×
×
جدیدترین‌‌ها

بهترین نان برای بدنسازی

  • کد نوشته: 91953
  • بهمن 19, 1402
  • حقیقتش را بخواهید نان راه آسانی است تا به طیف گسترده‌ای از مواد مغذی دسترسی پیدا کنید. فقط باید نان درست را انتخاب کنید.
    بهترین نان برای بدنسازی

    نخست نیوز، سید بهنام حسینی زهرایی کارشناس ارشد تربیت‌بدنی و ورزش_نان یک غذای به‌شدت پیچیده است. خواص نان (مثل: ارزش غذایی، شاخص قندی و پروبیوتیک)، نه‌تنها با ترکیباتش تغییر می‌کند بلکه اینکه چطور آماده شود، چطور پخته شود و چطور مصرف شود هم، روی این خواص اثر می‌گذارند.

    در فازهای مختلف بدنسازی (حجم گیری و چربی سوزی) چه‌کار باید کرد

    آمیلوپکتین (نوعی گلوکز است) که در گندم وجود دارد، متفاوت با آمیلوپکتین موجود در سیب‌زمینی و سایر سبزیجات است. به نقل از دیویس، این آمیلوپکتین به‌سرعت تبدیل به قند خون می‌شود و باعث ایجاد دیابت نوع ۲ می‌شود.

    و اما حقیقت این است که: این ادعاها هرگز در هیچ آزمایشی به اثبات نرسید و فقط تبدیل به ادعاهایی روی کاغذ شد .

    از طرف دیگر، بدن، بخش خیلی کمی از گلیادین، این پروتیین اعتیادآور را جذب می‌کند. اگر قرار به اعتیادآوری یک ماده باشد باید از فردا خوردن قهوه و چای را هم قطع کنیم!

    قانون ۵۰ به ۱ را رعایت کنید.وقتی نان می‌خرید (البته نه از نانوایی!) مطمین شوید که به ازای هر ۵۰ کالری در هر تکه، یک گرم فیبر وجود دارد.

    گول کلمه نان کامل را نخورید. نان گندم از آرد گندم درست‌شده است که نام دیگری برای آرد سفید است. این آردی است که خالی از فیبر و  سایر مواد مغذی شده است. به دنبال نانی بگردید که کلمه ۱۰۰٪ آرد کامل در آن به‌کاررفته باشد.

    درست است که نان، شاخص قندی به نسبت بالایی دارد اما بالاتر از خیلی مواد غذایی دیگر نیست، ولی اگر خیلی از این شاخص ترس دارید بهتر است نانی را که در فریزر گذاشته‌اید، برشته‌کنید تا این شاخص قندی پایین بیاید.

    برشته کردن باعث می‌شود تا ساختار مولکولی نان به هم بخورد و دیگر نیازی به نگرانی نیست.

    برای درست کردن نان، فقط ۴ ترکیب نیاز است نه بیشتر

    در یک جهان کامل، روی بسته‌های نان فقط ۴ ترکیب را می‌بینید: آرد، مخمر، آب و نمک.

    البته، شکر را هم می‌توان زیرسبیلی رد کرد چون همین شکر است که به خورد مخمر می‌رود و باعث باد کردن نان می‌شود.

    متاسفانه، تولیدکنندگان بی‌انصاف، ماده‌ای به نام پایدارکننده (آزودیکربنآمید) را در نان استفاده می‌کنند. پس هرچقدر این ترکیبات کمتر باشند، بهتر است.

    فرایند تولید آرد همه‌چیز را خراب کرده است.800 سال قبل از میلاد مسیح، در بین‌النهرین بود که گندم رابین ۲ سنگ قرار می‌دادند و این سنگ‌ها را به‌وسیله حیوانات می‌چرخاندند و آرد را تولید می‌کردند.نانی که از این آرد تشکیل می‌شد پر از ناخالصی بود و وقتی آن را مصرف می‌کردید عملیات هضم و جذب آن طول می‌کشید.با ورود به عصر جدید صنعتی، فرایند تولید آرد آن‌قدر جلو رفت که حتی سبوس را نیز از آرد حذف کردند و نتیجه شد: نانی که با سرعت بسیار زیادی جذب بدن می‌شد.اگر بتوانید آردی را که به شیوه‌های سنتی تولید می‌شود پیدا کنید، خیلی خوب است اما نگران نباشید همین نان‌های امروزی را اگر با کلی مخلفات مصرف کنید، سرعت هضم آن‌ها را به‌شدت کاهش می‌دهید.

    هیچ مدرک علمی موجود نیست تا نشان بدهد: رژیم‌های بدون گلوتن عملکرد بهتری دارند اما بااین‌وجود، این هم یکی از ترندهای روز بین بدنسازان شده است.بله، این نان‌ها گلوتن ندارند اما حاوی: آرد برنج، سیب‌زمینی و نشاسته تاپیوکا هستند. تنها درصورتی‌که مبتلابه سلیاک هستید سراغ مصرف این نوع نان‌ها بروید.

    نان جو و گندم‌سیاه هم خوب هستند.نان جو، ۲ برابر نان گندم، پروتیین دارد و به‌کندی هضم می‌شود. مزه خیلی خوبی دارد. نان گندم‌سیاه نیز، باعث افزایش حساسیت به انسولین می‌شود که باعث کاهش گرسنگی می‌شود.

    دانشمندان روی نانی کار می‌کنند که حاوی آنتوسیانین است (ترکیبی بنفش‌رنگ و گیاهی) و باعث افزایش حساسیت به انسولین می‌شود و البته، با سرطان نیز مبارزه می‌کند.این نان‌ها به‌صورت محدود تولید می‌شوند ولی هنوز پای آن‌ها به کشور باز نشده است.

     

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *