×
×
جدیدترین‌‌ها

به‌وقت انتقام

  • کد نوشته: 88409
  • دی 7, 1402
  • آنجا که جاه و مقام یافتید و زمانه قدرت و اراده‌ی امور را به شما بخشید و می‌توانستید به‌سختی انتقام بگیرید و آن‌هایی که ظلم یا بدی در حق شما کرده‌اند را سر جای خودشان بنشانید و به‌سختی مجازات کنید، دقیقاً همین‌جا هنگامه‌ی صبر و گذشت است.
    به‌وقت انتقام

    نخست نیوز، دکتر مهدی یاراحمدی خراسانی_«به‌وقت انتقام» بر خود مسلط باشید، نفس عمیق بکشید، بگذارید و بگذرید و باخدا معامله کنید و امور خود را به او واگذار کنید تا «لذتی که در عفو هست» را بچشید و مشق بزرگی و کرامت بکنید.

    به‌راستی چه زیباست آنجایی که انسان قدرت دارد تا بدی را به بدترین شکل ممکن پاسخ دهد بر خودش و نفسش مسلط شود، خشم خود را فروببرد، از مردم بگذرد و نام خود را جز اهالی احسان درج نماید و جواب بدی را با بدی ندهد.

    مکافات و مجازات در حیطه‌ی نقش‌ها و وظایف انسان‌ها نیست پس آن را به کسی واگذار کنید که خود بر همه‌ی بندگان و رفتار و کردار آن‌ها بصیر است، شاهد و قاضی است و در وقت لازم به بهترین شکل حق هرکسی را کف دستش می‌گذارد و پاداش نیکوکاران را چند برابر بیشتر به آن‌ها می‌دهد.

    من اعتقاددارم خدا هست، می‌بیند، حمایت می‌کند، برایم کافی است و از هر خیر و نیکی انسان به بهترین شکل تجلیل به عمل می‌آورد.

    پس چرا باید خود را درگیر خشم و انتقام نمایم و تلخی و شدت آن را تحمل‌کنم و به جان بخرم وقتی قرار است زمانه به بهترین شکل خیر و شر عمل انسان‌ها را به‌سوی خودشان بازگرداند. در کنزالاعمال حدیثی از پیامبر اعظم(ص) نقل‌شده است که می‌فرماید: «هنگامی‌که بندگان در پیشگاه خدا می‏ایستند، ندادهنده‌ای ندا دهد: آن‌کس که مزدش باخداست برخیزد و به بهشت رود. گفته می‏شود: چه کسی مزدش باخداست؟ می‏گوید: گذشت کنندگان از مردم.»

    بخشش زهر کینه را از وجود انسان پاک می‌کند، به التیام یافتن ارتباطات آسیب‌دیده بین افراد کمک می‌کند، دشمنی‌ها را از بین می‌برد و عاقبت به‌سلامت و آرامش انسان می‌انجامد. درک این موضوع که بخشش چیست و چه اثراتی دارد بسیار مهم است و گام حیاتی در فرایند گذر کردن از مردم به‌حساب می‌آید. پس سعی کنید برای بخشش تعریف مشخصی داشته باشید که با مکارم اخلاقی و باورهای مذهبی، خانوادگی و شخصی شما سازگار باشد. در علم روانشناسی بخشش را این‌گونه تعریف کرده‌اند: «بخشش تصمیمی آگاهانه و عمدی برای رهایی از احساس رنجش یا انتقام نسبت به فرد یا گروهی است که به شما آسیب رسانده‌اند.

    بدون توجه به اینکه آیا واقعا مستحق بخشش شما هستند یا خیر» وقتی شما کسی را می‌بخشید به معنای این نیست که اشتباه و خطایی را که در حق شما انجام داده است، انکار کنید. گذشت کردن نه به معنای فراموش کردن است و نه به معنای انکار خطای دیگران.

    بخشش شمارا مجبور نمی‌کند که با شخصی که به شما آسیب رسانده است پیوندی دوباره ایجاد کنید، اگرچه می‌تواند به ترمیم یک رابطه آسیب‌دیده کمک کند.

    درواقع شما باگذشت کردن و عدم روحیه انتقام‌جویی از تکرار رفتار نامطلوب و استمرار فضای غبارآلود در ارتباطات جلوگیری می‌کنید و با عبرت گرفتن از اتفاقات محیطی بدون کینه و هیجانات کاذب به سمت رفتار منطقی، عقلانی و درعین‌حال سالم و مطلوب حرکت می‌کنید.

    بخشیدن و گذشت کردن به این معنا نیست که طرف مقابل شما لزوماً ارزشمند و شایسته است بلکه بیانگر قدرت تسلط شما بر خویشتن و بزرگی و کرامتی است که شما از آن بهره‌مند هستید.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *