×
×
جدیدترین‌‌ها

هشدار روسیه درباره امکان گسترش اتحاد آکوس و هدف آمریکا از آن

  • کد نوشته: 74676
  • مرداد 24, 1402
  • نماینده دائم روسیه در دفتر سازمان ملل در ژنو از امکان گسترش اتحاد آکوس (استرالیا، انگلیس، آمریکا) و تبدیل آن به یک بلوک نظامی-سیاسی تمام عیار، در صورت پیوستن کره جنوبی و ژاپن خبر داده و گفت: آمریکا قصد دارد بدین طریق سلطه جهانی خود را حفظ کند.

    هشدار روسیه درباره امکان گسترش اتحاد آکوس و هدف آمریکا از آن

    به گزارش نخست نیوز ،”گنادی گاتیلوف”، نماینده دائم روسیه در دفتر سازمان ملل متحد و سایر سازمان‌های بین‌المللی در ژنو، در مصاحبه با روزنامه «ایزوستیا» که صبح امروز، دوشنبه، منتشر شده، اعلام کرد که اتحاد آکوس ( AUKUS – اتحاد سه جانبه استرالیا، انگلیس، ایالات متحده ) می تواند به یک بلوک نظامی-سیاسی تمام عیار منطقه‌ای تبدیل شود، به ویژه اگر کره جنوبی و ژاپن به این اتحاد بپیوندند.

    این دیپلمات روس افزود: تقویت همکاری‌های نظامی-فنی و علمی-فناوری واشنگتن با سئول و توکیو، ادغام آنها در پروژه های در حال اجرا در چارچوب اتحاد آکوس را تسهیل می کند، بنابراین الحاق کره جنوبی و ژاپن به “این مشارکت” را کاملا واقع بینانه کرده است.

    به گفته گاتیلوف، این اتحاد علاوه بر بعد فناوری، دارای یک بعد نظامی-استراتژیک بارز نیز است. وی یادآور شد که این مؤلفه دلیلی بر این باور است که اتحاد آکوس AUKUS با درجه احتمال بالایی می تواند از یک اتحاد بین دولتی سه جانبه به یک بلوک نظامی-سیاسی تمام عیار منطقه‌ای تبدیل شود.

    او نتیجه گیری کرد: «روند توسعه اوضاع بر اساس چنین سناریویی را نمی توان رد کرد. اگر این “مشارکت” گسترش یابد و کره جنوبی و ژاپن را نیز در بر گیرد، واقع بینانه تر خواهد شد که عملکرد آن در زمینه فناوری، با تکمیل “پروژه قایق” (انتقال زیردریایی‌های هسته‌ای به استرالیا) در پس زمینه محو شده و جای خود را به یک همکاری تمام عیار نظامی و استراتژیکی دهد.»

    تمایل آمریکا برای حفظ سلطه جهانی از طریق اتحاد آکوس AUKUS

    نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در ژنو در بخش دیگری از این مصاحبه، ابراز عقیده کرد که مقامات آمریکایی از طریق اتحاد آکوس AUKUS (استرالیا، انگلیس، ایالات متحده آمریکا) در تلاش برای حفظ سلطه جهانی هستند. گنادی گاتیلوف تاکید کرد: نمی‌توان بدون اشاره به تمایل پارانوئیدی آمریکا برای حفظ سلطه جهانی خود با دستیابی به برتری نظامی قاطع در برابر رقبای ژئوپلیتیکی که دو خط اول آن در اشغال روسیه و چین است، صحبت کرد.

    به گفته این دیپلمات روس، در واقعیت‌های کنونی که جهان چند قطبی در حال شکل‌گیری است، آمریکا بدون حمایت سایر کشورهای به اصطلاح غرب جمعی نمی‌تواند مشکل خود که شامل حضور نظامی دائمی در مناطق مختلف مناطق سیاره است، را حل و فصل کند. وی افزود: ایجاد اتحاد اوکوس، یکی از مظاهر تفکر بلوکی است که واشنگتن و نزدیکترین متحدانش علیرغم تغییرات اساسی در روابط بین‌الملل که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی روی داده، نتوانسته‌اند آن را رها کنند.

    علاوه بر این، به عقیده گاتیلوف، دلیل اینکه مقامات نیوزیلند قصد ندارند به اتحاد آکوس بپیوندند این است که ولینگتون سال‌هاست به سیاست ضد هسته‌ای متعهد مانده است. نماینده دائم روسیه در ژنو تاکید کرد: «علیرغم مشارکت نیوزلند در برخی پروژه‌های اتحاد آکوس و همچنین علاقه ولینگتون به همکاری نزدیک علمی و فناوری با واشنگتن، کانبرا و لندن، مقامات نیوزیلند قصد ندارند به این اتحاد سه جانبه بپیوندند. دلیل اصلی این امر در تعهد ولینگتون به چندین سال سیاست ضد هسته‌ای و وضعیت نیوزلند به عنوان یکی از رهبران جریان اصلی عدم گسترش نهفته است. ضمن اینکه، پیوستن به AUKUS می تواند منجر به زیان های جدی به اعتبار کشور نیوزلند شود.»

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *