×
×
جدیدترین‌‌ها

رایزنی بلینکن و معاون گوترش درباره کمک بشردوستانه و احیای توافق استانبول

  • کد نوشته: 51954
  • آبان 5, 1401
  • وزیر خارجه آمریکا با معاون دبیرکل سازمان ملل در امور انسانی و امداد اضطراری دیدار کرده و دو طرف در مورد نیازهای بشردوستانه جهانی و توافق غلات استانبول به رایزنی پرداختند.
    رایزنی بلینکن و معاون گوترش درباره کمک بشردوستانه و احیای توافق استانبول

    به گزارش نخست نیوز ، به نقل از خبرگزاری آناتولی، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت، در این جلسه نیازهای انسانی جهانی به شدت بالا که ناشی از مسائل مختلفی از جمله درگیری، تغییرات اقلیمی و پاندمی است، مورد بررسی قرار گرفت.

    پرایس با اشاره به توافقی که با میانجیگری سازمان ملل و ترکیه به منظور خارج ساختن غلات گیر افتاده در بنادر اوکراین حاصل شد، گفت: آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در ملاقات با مارتین گریفیث، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه و هماهنگ کننده امداد اضطراری بر نیازهای فوری انسانی در اوکراین که ناشی از جنگ غیرقانونی روسیه است، از جمله نیاز برای احیای ابتکارعمل غلات در دریای سیاه تاکید کرد.

    ترکیه، سازمان ملل متحد، روسیه و اوکراین در ۲۲ ژوئیه در استانبول توافقنامه‌ای را برای از سرگیری صادرات غلات از سه بندر دریای سیاه اوکراین که پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین در فوریه متوقف شده بودند، امضا کردند.

    طرفین در حال حاضر در حال مذاکره برای تمدید و گسترش احتمالی این توافق، فراتر از ضرب‌الاجل ۱۹ نوامبر برای شامل شدن صادرات غلات و کود روسیه هستند.

    بلینکن و مارتین گریفیث، معاون آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین در مورد بحران‌های افغانستان و اتیوپی و همچنین نیاز حیاتی برای جلوگیری از قحطی مرگبار در سومالی گفت‌وگو کردند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: آنتونی بلینکن بر رهبری و تعهد آمریکا برای تامین کمک انسانی جهانی تاکید کرد.

    منبع: ایسنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *