×
×
جدیدترین‌‌ها

آمریکا و طرف‌های غربی از فشار به ایران با اهرم “زمان” دست برمی‌دارند؟

  • کد نوشته: 30764
  • دی 28, 1400
  • مذاکرات وین روز دوشنبه در حالی با بازگشت روسای هیات های مذاکره کننده ایران و سه کشور اروپایی ادامه یافت که به نظر می آید ضلع غربی مذاکرات از تعیین ضرب‌الاجل بیهوده و دستوری برای رسیدن به نتیجه دست برداشته است یا حداقل فهمیده است که نمی توان برای مذاکراتی با این حساسیت و پیچیدگی زمان تعیین کرد.
    آمریکا و طرف‌های غربی از فشار به ایران با اهرم “زمان” دست برمی‌دارند؟

    به گزارش نخست نیوز ، مذاکره‌کنندگان ارشد ایران و سه کشور اروپایی روز جمعه هفته گذشته طبق توافق صورت گفته برای انجام مشورت‌ها و همچنین انجام تنفس و رسیدگی به امور اداری خود به پایتخت هایشان بازگشتند و روز دوشنبه مجدد گفت‌وگوهای فشرده را در وین آغاز کردند. البته در این چند روز جلسات کارشناسی برگزار شده و تمرکز جلسات بر روی چهار متن اصلی در خصوص موضوعات مختلف بوده است.

    روسای هیات های مذاکره کننده ایران و سه کشور اروپایی در حالی روز جمعه وین را برای انجام مشورت با پایتخت ها ترک کردند که اخبار و گزارش ها از روند مذاکرات تا کنون مثبت و رو به جلو ارزیابی می شد.

    اما سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه در همین چارچوب تاکید کرد که “در راستای گفت‌وگوهایی که تاکنون انجام شده بسیاری از جداول آماده شده است. ستون‌های این جداول نیز آماده است. بخشی از پرانتزها پاکسازی شده‌اند. در مورد ایده‌ها نیز تا حدود بسیار زیادی توافقاتی انجام شده است و در حال تبدیل شدن به جملات و کلمات هستند.”

    وی البته خاطرنشان کرد که “موضوعاتی که باقی‌مانده،‌ موضوعات کلیدی هستند که نیاز به اخذ تصمیمات خاص سیاسی دارد به خصوص از طرف واشنگتن و آن‌ها باید تصمیمات خود را در مورد مسائل باقی‌مانده به خصوص موضوع رفع تحریم‌ها اعلام کنند. اگر این اتفاقات در بازگشت تیم‌های مذاکره‌کنندگان کشورها به وین رخ دهد می‌توان گفت با سرعت خوبی به سمت رسیدن به یک توافق پایدار و قابل اتکا در حال حرکت هستیم.”

    رسانه های خارجی روز دوشنبه به نقل از برخی مقامات اروپایی و آمریکایی که نامی از آنها برده نشده است، گزارش دادند که طرف های غربی زمان بیشتری را به دیپلماسی در وین خواهند داد.

    ایران از ابتدای شروع مذاکرات تاکید کرد، برای مذاکرات هیچ چارچوب زمانی خاصی قائل نیست، آنچه پایان مذاکرات را رقم می زند، اراده و جدیت طرفین برای رسیدن به نتیجه است. و آن طور که از اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان برمی آید، طرف های غربی و آمریکا هم چنان در مذاکرات شنونده هستند و از ارایه راهکار و پیشنهاد قابل توجه برای عبور از بن بست ها و پرانتزها طفره می روند.

    سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه در نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران تصریح کرد:‌ اختلافات مهمی در وین باقی مانده که مهمترین اختلاف سرعت نامناسب حرکت طرف‌های مقابل به ویژه آمریکا در ارائه ابتکارات است. ایران در موضوعات مختلف ابتکارات خوبی داشته است. در موضوعات فنی مذاکرات پیشرفت‌های خوبی داشته است ولی در بحث رفع تحریم‌ها،‌ گفت‌وگوها منوط به تصمیمات سیاسی شده که در طرف مقابل هنوز اتخاذ نشده و معطل مانده است. ابتکاراتی از سوی آن‌ها دیده نمی‌شود و بیشتر شنونده بوده‌اند. ایران در این مدت تلاش کرده ابتکارات خوبی ارائه دهد و براساس این ابتکارات پیشرفت‌هایی حاصل شده است.

    اگر طرف های غربی و آمریکا نگران هستند با گذشت هر بیشتر زمان، ایران برنامه صلح آمیز هسته ای خود را برخلاف روند برجام توسعه می دهد، بهتر است سریع تر نسبت به رفع اختلافات و ابهامات و برداشتن پرانتزها اقدام کنند.

    سه کشور اروپایی به خوبی می دانند که ما به ازای کاهش فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران طبق برجام، رفع تحریم هاست که باید از سوی آمریکا انجام شود، پس بهتر است به جای چرتکه انداختن درباره این که چه وقت باید مذاکرات به نتیجه برسد و پایان یابد یا تلاش برای اعمال فشار به ایران که سرعت فعالیت های هسته ای خود را کاهش دهد دست به اقدام مقتضی و ارایه پیشنهادات مفید کند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *