×
×
جدیدترین‌‌ها

بازخوانی رای اعتماد مجلس به ادوار دولت؛
کدام وزرا بیشترین رای موافق را گرفتند؟

  • کد نوشته: 105335
  • مرداد 28, 1403
  • از سال ۱۳۵۹ تا امروز فهرست وزرای پیشنهادی ۱۴ دولت برای کسب رای اعتماد به مجلس رفته است. این روند در طول تاریخ سیاسی جمهوری اسلامی ایران با تغییرات زیادی مواجه شده است.
    کدام وزرا بیشترین رای موافق را گرفتند؟

    به گزارش نخست نیوز،رای اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور، این روزها مهم‌ترین خبر سیاسی کشور است. پس از تشکیل نخستین دولت رسمی و با کنار گذاشتن دولت‌های موقت، چهاردهمین دولت قرار است از پارلمان رای اعتماد بگیرد. این روند در طول تاریخ سیاسی جمهوری اسلامی ایران با تغییرات زیادی مواجه شده است.

    برای مثال، در گزارش رای اعتماد مجلس اول به دولت اول به ریاست‌جمهوری ابوالحسن بنی‌صدر و نخست‌وزیری محمدعلی رجایی می‌خوانیم که مجلس کابینه را به صورت یکپارچه به رای گذاشت و دولت اول با ۱۶۹ رای مجلس کار خود را آغاز کرد.

    تا پیش از بازنگری قانون اساسی در سال ۱۳۶۸ و تغییر برخی اصول این میثاق ملی، علاوه بر این که هر دولت جدید باید از مجلس رای اعتماد می‌گرفت، با پایان دوره مجلس شورای اسلامی و آغاز مجلس جدید، دولت باید یک بار دیگر به رای اعتماد گذاشته می‌شد.

    به همین دلیل است که مهندس موسوی در میان سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۸ چهار بار از مجلس شورای ملی رای اعتماد گرفت. لازم به ذکر است که مجلس ایران از دوره اول تا پنجم ۲۷۰ کرسی و از دوره ششم تا کنون ۲۹۰ کرسی دارد.

    در تمام ادوار دولت‌های جمهوری اسلامی ایران، برخی وزرا بودند که بالاترین میزان رای اعتماد اهالی مجلس را به خود اختصاص دادند. امین‌حسین رحیمی وزیر دادگستری دولت سیزدهم و گزینه پیشنهادی دولت چهاردهم برای همین وزراتخانه، با ۲۷۷ رای موافق بالاترین رای اعتماد در تاریخ جمهوری اسلامی ایران را به خود اختصاص داده است.

    پیش از این علی طیب‌نیا با ۲۷۴ رای در سال ۱۳۹۲ بیشترین رای موافق و اعتماد مجلس را داشت. ذکر این نکته لازم است که برخی وزرا ممکن است به دلیل استیضاح یا استعفا، از دولت کنار رفته باشند؛ معیار این گزارش فهرست ابتدایی وزرا در آغاز هر دولت است.

    دولت اول / ۱۶۹ رای به کابینه رجایی

    در روزنامه‌های چاپ ۲۰ شهریور ۱۳۵۹ آمده است که کابینه پیشنهادی محمدعلی رجایی به صورت یکپارچه به رای گذاشته شد و ۱۶۹ رای گرفت. زمانی که از دولت رجایی صحبت می‌شود، منظور دوران نخست‌وزیری او در زمان ریاست‌جمهوری ابوالحسن بنی‌صدر است.

     

    منبع فرارو

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *