×
×
جدیدترین‌‌ها

معاون وزیر فرهنگ:
تنها راه بهبود معیشت نویسندگان بهبود وضعیت نشر است

  • کد نوشته: 102171
  • تیر 20, 1403
  • معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بهبود وضعیت معیشت نویسندگان را در گرو بهبود وضعیت نشر اعلام کرد و افزود: باید تلاش کنیم با توسعه فروش و بازار پایدار، فروش کتاب‌ها را افزایش دهیم.
    تنها راه بهبود معیشت نویسندگان بهبود وضعیت نشر است

    به گزارش نخست نیوز، یاسر احمدوند در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب نخست، درباره شیوه‌های مختلف پرداخت حق‌التالیف به پدیدآورندگان توضیح داد: شیوه پرداخت به پدیدآورندگان در کشور متنوع است، برخی از آثار با انعقاد قرارداد حق‌التالیف و حق‌الترجمه منتشر می‌شود؛ در این روش حدود ۱۰ درصد برای پدیدآورنده درنظر گرفته می‌شود. البته این درصد برای برخی از آثار کمتر است و پدیدآورندگان آثاری هم هستند که تا ۳۰ درصد حق‌التالیف و حق‌الترجمه دریافت کنند. تقریبا ۱۰ تا ۱۲ درصد عرفی است که به نویسندگان و مترجمان کتب پرداخت می‌شود.

    اینکه بدون دیدن حلقه‌های اقتصادی نشر به تنهایی به حق‌التالیف بپردازیم، ما را به جواب دقیقی نمی‌رساند

    معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به شمارگان کتاب و دوره طولانی تجدید چاپ، گفت: فاصله بین دو نوبت چاپ پولی که برای حق‌التالیف باید پرداخت شود، اندک است و تاثیر جدی در زندگی پدیدآورنده ندارد. گاهی هم آثار توسط ناشران خریداری می‌شود یعنی اثر سفارش داده می‌شود یا یکی از آثار پدیدآورنده را ناشر می‌خرد. در این روش معمولا ناشر قیمت بیشتری از حق‌التالیف چاپ پرداخت می‌کند اما از انتفاعی که ممکن است ناشر از چاپ‌های دیگر کسب کند، سهمی به پدیدآورنده نمی‌رسد.

    به گفته او نویسندگان انگشت‌شماری در کشور فعال هستند که از تولید کتاب چند صد میلیون یا میلیاردها تومان انتفاع دارند. دلیل این است که اقبال و فروش آثار آن‌ها بیشتر است؛ اما به طور عمومی پولی که اکثر نویسندگان از کتاب به دست می‌آورند پولی نیست که پاسخگوی نیاز زندگی آن‌ها باشد.

    معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد ادامه داد: گاهی هم نویسندگان نوپا یا کمترشناخته شده با سرمایه‌گذاری خودشان اثر را منتشر می‌کنند یعنی ناشر فرآیند اخذ مجوز و روند اداری و گاهی چاپ اثر را هم انجام می‌دهد و در قبال این‌ها حق‌الزحمه می‌گیرد. در این روش احتمالا اگر نویسنده کتاب را به فروش برساند، خودش منتفع خواهدشد. این‌ها روش‌هایی است که در کشور ما در رابطه مالی نویسنده و ناشر وجود دارد. مجموع این‌ها را باید با هم دید اینکه بدون دیدن حلقه‌های اقتصادی نشر به تنهایی به حق‌التالیف بپردازیم، ما را به جواب دقیقی نمی‌رساند.

    منبع ایرنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *