×
×
جدیدترین‌‌ها

رئیس خانه صنعت ، معدن و تجارت خراسان رضوی بیان کرد:
رونق بیش از یکصد صنعت درگرو پویایی صنعت ساختمان است

  • کد نوشته: 101000
  • تیر 2, 1403
  • رئیس خانه صنعت ، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت : یکی از پیشران‌های اقتصاد کشور ، حوزه ساخت و ساز و صنعت ساختمان است. وقتی که حال صنعت ساختمان خوب باشد حال اقتصاد کشور خواهد بود.
    رونق بیش از یکصد صنعت درگرو پویایی صنعت ساختمان است

    نخست نیوز، سرور هادیان _به گزارش ستاد خبری بیست و پنجمین نمایشگاه صنعت ساختمان تاسیسات (معماری ،عمران) صنایع سرمایشی وگرمایشی در مشهد ” فیروز ابراهیمی ” افزود: نمایشگاه صنعت ساختمان مشهد باحضور برندهای مختلف ملی به یکی از بهترین نمایشگاه های کشور تبدیل شد.

    وی تصریح کرد:طی سه الی چهاردهه اقتصاد کشور ما به این گونه است که دچار رکود و حالت ایستایی می‌شود  که حتماً یکی دو سال قبلش درحوزه ساختمان به رکود رسیده بوده است.از این رو وقتی صنعت ساختمان  به پویایی می‌رسد حداقل یکصد صنعت دیگر نیز از رونق آن بهره مند می شوند.

    ابراهیمی یادآور شد: خوشبختانه بخش خصوصی در این حوزه علی رغم همه سختی‌ها توفیقات بسیار خوبی داشته است  اما اگر شرایط مالی دولت یا بخش های عمرانی و بودجه‌های عمرانی کشور در تدوین ومیزان تحقق بودجه‌هایشان دقت شود بطور قطع اقتصاد ما می‌تواند بسیار از این حوزه منتفع شود .

    رئیس خانه صنعت ، معدن و تجارت خراسان رضوی بیان کرد: با توجه به این که مادر سال اول قانون برنامه هفتم هستیم و در این برنامه دیده شده که بایدبه رشد ۸ درصدی و تورم تک رقمی برسیم  لازمه‌اش پویا شدن حوزه‌های اقتصادی به ویژه پیشران‌های اقتصاد مثل صنعت ساخت و سازاست که امیدوارم با کمک مسئولین  این امر محقق شود. چرا که بخش خصوصی تکالیفش را انجام داده است و امیدواریم  بازنگری در بودجه‌های حوزه عمران و میزان تخصیص و تحققش بشودو به یکباره به آخر سال نرسیم  و در یابیم که مثلاً ۸۰ درصد بودجه استان در حوزه عمران جذب نشده و به خزانه باز می‌گردد. وی تصریح کرد: اگر این اتفاقات رخ دهد برای رشد ۸ درصدی اقتصاد و  همچنین تورم تک رقمی کمک بزرگی می‌تواند باشد اگرچه این کار سخت است اما شدنی است .زیر ا یکی از حوزه ها و میزان های اقتصادی که بار اصلی را می تواند بردوش بکشدحوزه ساخت و ساز است. ابراهیمی تاکید کرد :دولت در تخصیص بودجه و در عملیاتی کردن آن باید دقت لازم را داشته باشد و این در حالیست که  این موضوع مربوط به این دولت و دولت قبلی نیست بلکه طی بازده زمانی ۱۰ الی ۱۵ ساله است که ما تقریباً در تخصیص بودجه‌های عمرانی و  بودجه‌های طرح‌های زیربنایی شاید کمترین تخصیص را داشته ایم و کمترین کارهای عمرانی را انجام داده ایم .

    رئیس خانه صنعت ، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به دغدغه مقام معظم رهبری اظهار داشت: سال‌های زیادی است که مقام معظم رهبری به درستی دغدغه رشد جمعیت را دارند .از طرفی جمعیت ما با یک شیب تندی به سمت پیر شدن گام برمی دارد . اگر چه اقداماتی که دولت‌ها طی این سال‌ها برای افزایش  نرخ باروری در کشور انجام داده اند حدود رقمی معادل با ۶ دهم درصد است. یعنی اگر ما طی ۱۰  الی ۱۵ سال گذشته هر سال به میزان  نیروگاه‌هایی که داشتیم ۶ دهم درصد به آن افزایش می‌دادیم وسرمایه گذاری می کردیم امروز دچاراین کاستی و گرفتاری بزرگ نبودیم .

    وی تاکید کرد: در حال حاضر بسیاری از صنایع ما با ۲۴ ساعت قطعی برق در هفته مواجهند . البته  تقسیم بندی های لازم  برای شهرک‌ها و نواحی مختلف شده است  اما بهرحال هر روز قطع برق در استان یک هزار میلیارد تومان بار مالی برای این حوزه دارد که عدد بسیار زیادی است.

    فیروز ابراهیمی یادآور شد: این در حالیست که در همین شرایط متاسفانه برق ما صادر می‌شود .یعنی در حال حاضر علی رغم  کمبودی که در داخل داریم  تولیدات را تعطیل و برق را صادر می‌کنیم و متأسفانه هزینه فروش صادرات برق را هم  نمی‌توانیم دریافت کنیم و باید به مجامع مختلف شکایت و سپس پیگیری کنیم که بتوانیم  حداقل‌ترین‌هایی را که در واقع صادر کردیم ، دریافت نماییم .

    وی خاطر نشان ساخت:به نظر من وقت آن رسیده که  تدبیر بیشتری اندیشید.  برای مثال هنگامی که قانون بودجه سال ۱۴۰۳ وپیوست هایش را می نگریم ، درمی یابیم که همان حدی را که درخروجی رسانه‌ها آمده است و آن را بررسی می‌کنیم  ، شاهد حوزه‌های بسیار ناکارآمدی هستیم که در این کشور بودجه‌های آن ها حدود ۷۰ الی ۸۰ و گاهی بیش از یک صد درصد افزایش پیدا می‌کند که هیچ خاصیت و کارکرد و برون دادی برای کشور به همراه ندارد و ظاهراً  هدف  فقط بلعیدن این بودجه است.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *