×
×
جدیدترین‌‌ها

تاثیر مصرف مشروبات الکلی بر عملکرد ورزشی و ریکاوری

  • کد نوشته: 101300
  • تیر 7, 1403
  • در مطالعات بر روی تاثیرات کوتاه‌مدت و بلندمدت مصرف الکل و همچنین مدت‌زمان دوره‌ی مصرف آن، مشخص‌شده است که هرچه دوز مصرف الکل بیشتر باشد، تاثیر مخرب آن بر عملکرد و ریکاوری نیز بیشتر خواهد بود.
    تاثیر مصرف مشروبات الکلی بر عملکرد ورزشی و ریکاوری

    نخست نیوز، سید بهنام حسینی زهرائی کارشناس ارشد تربیت‌بدنی و ورزش_تاثیرات کوتاه‌مدت بر روی عملکرد

    در مطالعات انجام‌شده، محققین متوجه شده‌اند که مصرف الکل فرآیند یادگیری، هماهنگی، حس‌های پوستی – جسمانی تحت تاثیر قرار خواهد داد و خاصیت آرامش‌بخش بودن آن درنهایت فایده‌ای برای بهتر شدن اعمال جسمانیتان نخواهد داشت.بامطالعه بر روی مصرف حاد الکل در ورزشکاران، محققین متوجه شدند که این موضوع تاثیرات قابل‌ملاحظه‌ای بر ظرفیت تمرینی افراد خواهد گذاشت. علاوه بر این، محققین توانستند، بین مصرف الکل و افزایش خطر آسیب‌دیدگی در ورزشکاران ارتباط قوی پیدا  کنند.  همچنین شواهدی دال بر اینکه الکل می‌تواند در متابولیسم مواد غذایی و تولید انرژی توسط عضلات بدن در حین تمرین، اختلال ایجاد کند وجود دارد. و اگر دچار سردرد شدید یا عوارض جانبی دیگر ناشی از نوشیدن زیاد الکل شدید، برای تمامی مواردی که در بالا ذکر شد خوب نیست.

    خب چه‌کار می‌توان کرد؟ گذشته از پرهیز در  مصرف الکل (که برای سلامت افراد زیان‌بار است)، چند نکته برای به حداقل رساندن تاثیرات الکل بر بدن وجود دارد. کم‌آبی ناشی از مصرف الکل به میزان قابل‌توجهی عملکرد فرد را تحت تاثیر قرار خواهد داد

    تاثیرات بلندمدت بر عملکرد

    هنگامی‌که تاثیرات مزمن الکل بر ورزشکاران موردبررسی قرارگرفته شد، آسیب‌های متعدد و زیاد و همچنین در کل عملکرد پایین‌تری نسبت به آنچه انتظار می‌رفت مشاهده شد. اساساً این اثرات خاصیت انباشتگی دارد و ناشی از تجمع تاثیرات کوتاه‌مدت مصرف الکل روی‌هم و به‌تدریج در یک مدت‌زمان طولانی می‌باشد. بااین‌حال شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه مصرف همیشگی الکل، ممکن است درواقع به شما در جذب الکل کمک کرده و آن را تا حدودی در قالب برخی از ظرفیت‌های انرژی ازدست‌رفته تولیدی در بدن بازیابی کنید ( اما حتی ارزش مقایسه کردن با نوشیدن‌های غیر همیشگی یا کسانی که الکل مصرف نمی‌کنند را نخواهد داشت).

    تاثیرات بلندمدت بر ریکاوری و سازگاری

    مطالعات بلندمدت بر روی تاثیرات مزمن مصرف الکل، کاهش قطر فیبرهای عضلانی در طیفی وسیع هم در افراد تمرین کرده و هم تمرین نکرده نشان داده است. درواقع مشخص‌شده است که مصرف مزمن و بلندمدت الکل می‌تواند منحصراً برای ساختار عضلانی ما مضر باشد. مصرف مزمن الکل با افزایش گردش واسطه‌های التهاب زا همراه خواهد بود که می‌تواند به بافت عضله آسیب برساند. اگر عضلات به‌طور کافی بازسازی نشوند شاهد آتروفی یا تحلیل رفتن آن‌ها خواهیم بود. اطلاعاتی مبتنی بر اینکه درنهایت این امر برای عملکرد ورزشی در جلسه‌ی بعدی مضر خواهد بود وجود دارد. این دلایل اهمیت و روابط متقابل بین ریکاوری، سازگاری و عملکرد ورزشی را برجسته می‌سازد و به همین دلیل ورزشکاران باید از ایجاد اختلال در هریک از این عناصر خودداری کنند.

    نکته پایانی و نتیجه‌گیری

    تاثیرات کوتاه و درازمدت الکل، اثرات منفی بر عملکرد و ریکاوری و همچنین فاز سازگاری خواهد داشت. شدت این تاثیرات تحت تاثیر دوز می‌باشد، و مصرف مزمن الکل به‌مرورزمان سبب کاهش قابل‌توجه ای در عملکرد، کیفیت ریکاوری، ترکیب بدن و وضعیت سلامت کلی بدن خواهد شد. شاید مصرف کم یا پراکنده الکل بهترین رویکرد برای دستیابی به اهداف سلامتی و تناسب‌اندام و هم حفظ معاشرت اجتماعی باشد. شاید نتوانید به‌طور کامل از تاثیرات فیزیولوژیکی الکل بر سطوح سلولی اجتناب کنید، اما با کاهش دادن و به حداقل رساندن میزان شدت تاثیرات ناشی از الکل می‌توانید زودتر به تمرینات برگردید.

    از نوشیدنی‌های که با مایعات صفر کالری میکس شده‌اند استفاده کنید، و قبل از خوابیدن چند لیوان آب و 1 قرص ویتامین سی مصرف کنید، این کار اولین چیزی است که به بازگشت بدنتان در مسیر درست خود کمک می‌کند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *