×
×
جدیدترین‌‌ها

سمنان در آستانه دومین سفر رئیسی،
تکمیل نیروگاهی برای رفع ناترازی شبکه برق کشور

  • کد نوشته: 96560
  • فروردین 29, 1403
  • احداث دو واحد گازی نیروگاه شهید باکری سمنان در دومین سفر رئیس‌ دولت سیزدهم به این استان در حالی انجام خواهد شد که با تکمیل آن و افزایش ظرفیت نیروگاه به ۱۰۵۲ مگاوات، ناترازی شبکه برق کشور در اوج مصرف تابستانی را بهبود می‌بخشد.
    تکمیل نیروگاهی برای رفع ناترازی شبکه برق کشور

    نخست نیوز،نیروگاه شهید باکری سمنان از نیروگاه‌های حرارتی با مدل توربین گازی است که از سال ۱۳۸۷ با آغاز فرایند مهندسی، نصب و راه‌اندازی واحدهای یک و دو، راه‌اندازی شده و در سال‌های ۸۹ تا ۹۰ با احداث سنکرون‌ واحدهای یک و دو، فعالیت‌هایش را در سطحی بالاتر ادامه داده است. در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ نیز واحدهای سه و چهار این نیروگاه، همین روند را طی کردند و اکنون ظرفیت اسمی هرکدام از این واحدها به تولید ۱۸۳ مگاوات ساعت، برق رسیده که مجموع ظرفیت فعلی نیروگاه را به ۷۳۲ مگاوات ساعت ارتقا داده است.

    پس از طی‌ فرایند احداث سنکرون واحدهای ۳ و ۴، امضای تفاهم‌نامه‌ تامین برق ۱۰ هزار مگاواتی صنایع با وزارتخانه‌های صمت و نیرو، حالا این نیروگاه نیز جزء نخستین واحدهای نیروگاهی ۱۰ هزار مگاواتی تامین برق صنایع بالادست در کشور است. قرارداد تابستان سال گذشته در روزهای اوج مصرف نیز با تولید پایدار واحدهای ۳ و ۴ همراه شد که در آن زمان و به گفته مسئولان نیروگاه، «بدون‌وقفه» و با «حداکثر بهره‌برداری» پیش رفته است.

    با احداث دو واحد گازی در سفر دوم رئیس دولت سیزدهم به سمنان، عملی خواهد شد، ظرفیت نیروگاه شهید باکری تا ۱۰۵۲ مگاوات افزایش می‌یابد که باعث می‌شود ناترازی در شبکه برق کشور در ساعات اوج مصرف فصل گرما تا حدودی بهبود یابد و ضریب بهره‌وری و پایداری شبکه هم افزایش پیدا کند. این پروژه اولین پروژه آماده بهره‌برداری در میان ۴۸ پروژه‌ای است که در قالب طرح «پیشرفت پیشرانان کشور» آغاز شدند.

    تکمیل بخش بخار تا ۳ سال آینده ادامه خواهد داشت که ظرفیت هر واحد آن ۱۶۰ مگاوات است و عملاً مجموع ظرفیت نیروگاه را از میزان فعلی (۷۳۲ مگاوات) با افزایشی حدوداً ۳۲۰ مگاواتی به ۱۰۵۲ مگاوات خواهد رساند. سوخت اصلی نیروگاه شهید باکری گاز طبیعی است و از سوخت پشتیبان گازوئیل هم استفاده می‌کند.

    سیدابراهیم رئیسی پنجشنبه – ۳۰ فروردین – در جریان دومین دور سفرهای استانی به همراه جمعی از اعضای هیئت دولت به استان سمنان می‌رود.

    منبع ایسنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *