×
×
جدیدترین‌‌ها

دولت پزشکیان روی لبه تیغ

  • کد نوشته: 106004
  • ۰۷ شهریور ۱۴۰۳
  •  همان‌گونه که تقریبا اکنون همه می‌دانند باوجود ایجاد فضای رقابتی در دور دوم انتخابات ، نیمی از مردم کشورمان در رای گیری شرکت نکردند ،این در حالیست که برخی کارشناسان دلیل این امر را وضعیت بد اقتصادی مردم و ناامیدی آن‌ها از ایجاد تغییر با شرکت در انتخابات بیان می‌کنند .
    دولت پزشکیان روی لبه تیغ

    به گزارش نخست نیوز: سعید کوشافر_درعین‌حال پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات و روی کار آمدن دکتر پزشکیان که به‌صراحت و صداقت شهره است و راه حل های منطقی تری برای حل مشکلات اقتصادی مردم بیان کرد، اندک امیدی در دل مردم برای بهبود امورمعیشتی بوجود آمد .

    اما اکنون‌که چند روزی از رای اعتماد مجلس به وزرای کابینه می‌گذرد اظهارات برخی وزیران دولت از یک‌سو باعث دلسردی مردم نسبت به آینده و از سوی دیگر موجب شده تا گمان کنند در بر همان پاشنه ای می‌چرخد که در دولت قبل هم میچرخید.

    اول:  وزیر آموزش‌وپرورش دولت پزشکیان فارغ از اینکه وضعیت تحصیل دانش آموزان ایرانی چگونه است از ضرورت ساماندهی وضعیت تحصیلی دانش آموزان اتباع حتی مهاجران غیرقانونی می‌گوید .

    آنهم در شرایطی که مردم عامل بسیاری از مشکلات اقتصادی، معیشتی، کمبود برق و آب و گاز و حتی مسایل امنیتی را حضور میلیونها مهاجر افغانستانی درکشور میدانند.

    دوم : از دیگر سو قطع برق‌ صنایع که گمان میرفت با حضور وزیر جدید و خنکتر شدن هوا در شهریور ماه اندکی بهبود یابد ، شکل جدی‌تری به خود گرفته و اکنون علاوه بر قطع برنامه‌ای هفته ای یک تا دوروز ،دچار قطع‌های مکرر میشود که حتی به  حاشیه شهر و روستاها کشیده شده است .

    سوم:  اما از این‌ مهم‌تر اظهارات وزیر اقتصاد است که از احتمال حرکت به سمت تک‌نرخی شدن ارز حکایت دارد . شاید برخی ندانند که تک‌نرخی شدن ارز بیشترین تاثیر را بر سفره خانوار و قیمت‌ها در بازار خواهد داشت . یعنی خرید نان و مرغ و برنج و دیگر کالاهای اساسی که اکنون از دلار با نرخ ترجیحی بهره می‌برد با نرخ بازار آزاد .به عبارت ساده تریعنی  دلار ۲۸۵۰۰ تومانی حذف‌شده و ارز موردنیاز کالاهای اساسی با دلار ۶۰ هزارتومانی بازار آزاد تامین خواهد شد و این به معنی افزایش سرسام‌آور تورم است .

     

    تیر خلاص : اما مهمترین سخن را شخص رییس‌جمهور یعنی دکتر پزشکیان بیان کرد آنجا که می‌گوید :چرا دولت باید بنزین را باقیمت جهانی بخرد و لیتری ۳۰۰۰ تومان در داخل کشور بفروشد.

    این همان پروژه گران شدن بنزین است که در زمان انتخابات هم مطرح شده وکسی آنرا گردن نگرفت.

    افزایش قیمت سوخت اگر قرار باشد به سبک جراحی‌های اقتصادی قبلی و شوک‌درمانی اجرا شود قطعا ضربات جبران‌ناپذیری به معیشت خانواده‌ها وارد می‌کند که اکنون به مویی بند است .

    نگارنده این سطور از منطق اقتصادی خارج و بی اطلاع نیست .از مفاسد اقتصادی و رانتهای چند نرخی بودن ارز آگاه است و فواید تک‌نرخی شدن ارز در افزایش صادرات و بهبود امور کشور را می‌داند . همچنین می‌داند که عرضه بنزین و گازوییل باقیمت‌های کنونی تا چه اندازه برای کشور خسارت‌بار است، اما مساله این است که دولت پزشکیان با این وعده از مردم رای گرفت که اول با رفع مشکل تحریم و ارتباط تجاری با جهان  زخم های بحران اقتصادی کشور را التیام می بخشد بعدازآن اقدام به جراحی داخلی اقتصاد میکند که بخشی از انها تک نرخی شدن ارز و افزایش تدریجی قیمت سوخت است  .

    شک ندارم که در صورت هرگونه  جراحی اقتصادی داخلی در حوزه تک‌نرخی کردن ارز یا افزایش قیمت سوخت ، وضعیت معیشتی مردم ازآنچه اکنون هست و اتفاقا بسیار هم نامطلوب است بدتر شده و تبدیل به فاجعه خواهد شد.

    درصورتی که دولتمردان بدون توجه به اقشار مردمی که از این جراحی آسیب میبینند اقدام کنند، کورسوی امید نیز خاموش شده و  نباید در انتخابات سال آینده منتظر حضور مردم پای صندوق رای بود .

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *