×
×
جدیدترین‌‌ها

خط‌مشی چیست؟

  • کد نوشته: 92399
  • بهمن 27, 1402
  • خط‌مشی درواقع همان سیاست‌ها، دستورالعمل‌ها، قوانین، مقررات و اصولی است که نوع رفتار سازمانی شمارا مدیریت می‌کند. درواقع این سیاست سازمانی شما است که مشخص می‌کند چه‌کاری باید انجام شود، چه کسی باید آن را انجام دهد، چگونه باید انجام شود و طرز برخورد با آن چگونه است.
    خط‌مشی چیست؟

    نخست نیوز، سید معین امامی میبدی _ما در زندگی عادی خود و خارج از سازمان‌ها نیز دارای خط‌مشی‌ها و سیاست‌گذاری‌هایی هستیم. در حالت کلی دنیای اطراف ما پر از سیاست‌گذاری‌ها و خط‌مشی‌های مختلف است. در سطوح مختلف سازمانی، مدارس، فروشگاه‌ها و بسیاری از مؤسسات کشور.استفاده از استراتژی‌های درست و سیاست‌های دقیق و کارشده می‌تواند بر بهبود عملکرد ما در سازمان اثرگذار باشد و ما را با سرعت بیشتر و باکیفیت بهتری به اهداف خود در مسیر سازمان برساند.

    خط‌مشی به ما چه می‌گوید؟

    همان‌طور که گفتیم خط‌مشی درواقع راهنمای عملکرد ما در سازمان است . سیاست‌گذاری‌ها و قوانینی را مشخص می‌کند که در سازمان طبق آن عمل خواهیم کرد . اصولی را ارایه می‌کند که اقدامات و نوآوری ما در سازمان را هدایت کند. سیاست‌گذاری‌ها، نقش‌ها و مسوولیت‌های مختلف را تعیین می‌کند. ارزش‌ها و باورهای مهم برای سازمان را مشخص و تعریف می‌کند. خط قرمزهای سازمان را مشخص می‌کند.

    چه زمانی یک خط‌مشی سازمانی نیاز به توسعه و یا تغییرات دارد؟

    زمانی که احساس کنیم نیازهای اساسی برآورده نمی‌شوند. سیاست‌ها منجر به عمل و رفتار ناعادلانه با افراد می‌شوند. سیاست‌ها و قوانین فعلی دیگر قابل‌اجرا و یا مؤثر نیستند. تغییرات ایجادشده در سیاست‌ها و قوانین در طول زمان مضر و بی‌ثمر باشند. شرایط ایجادشده براثر سیاست‌گذاری‌ برای سلامت عمومی، ایمنی، آموزش و یا رفاه سازمان ایجاد تهدید کند.

    خط‌مشی‌ شخصی

    سیاست‌گذاری شخصی مجموعه استانداردهایی است که شما در زندگی و فعالیت‌های خود و به‌عنوان یک راهنما استفاده می‌کنید. مهم نیست مشغول چه فعالیتی هستید و یا در چه جایگاه اجتماعی قرار دارید. شما سیاست‌هایی در زندگی شخصی و خانواده خوددارید که این سیاست‌ها می‌توانند در زمینه‌های مختلف باشند. برای مثال، شما ممکن است برخی سیاست‌های اقتصادی را در خانواده خود در پیش بگیرید. سیاست‌هایی که نحوه تقسیم‌بندی و استفاده از بودجه خانوادگی شمارا تعیین می‌کنند. درهرصورت رویه‌ها هرچند که نانوشته باشند، اما سیاست‌های کلی زندگی ما را تشکیل می‌دهند و بخش جدایی‌ناپذیر آن هستند.

     

    برچسب ها سیاستگذاری

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *