×
×
جدیدترین‌‌ها

شناسنامه‌دار شدن شعر کوتاه فارسی با “پریسکه”

  • کد نوشته: 84214
  • آبان 14, 1402
  • به مناسبت یازدهمین سال بنیان شعر پریسکه در تاریخ نشست تخصصی شعری با عنوان” چیستی و چرایی شعرپریسکه و تاثیر آن بر شعر معاصر” با حضور علیرضا بهرهی بنیانگذار این سبک شعری در محل تالار حائری دانشگاه فردوسی برگزار شد

    شناسنامه‌دار شدن شعر کوتاه فارسی با “پریسکه”
    نخست نیوز: سرور هادیان -به همت دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد و با همکاری انجمن کتابداری و اطلاع رسانی شاخه خراسان و به مناسبت یازدهمین سال بنیان شعر پریسکه در تاریخ نشست تخصصی شعری با عنوان” چیستی و چرایی شعرپریسکه و تاثیر آن بر شعر معاصر” با حضور علیرضا بهرهی بنیانگذار این سبک شعری در محل تالار حائری دانشگاه فردوسی برگزار شد.
    به گزارش خبرنگار ما در این نشست “دکتر سید رضا حسین‌زاده ” معاونت پژوهش و فناوری دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، یازدهمین سال بنیان شعر پریسکه را تبریک گفت و از حضور بنیانگذار این سبک شعری در دانشگاه فردوسی ابراز خوشحالی کرد. سپس “دکتر نعیمه ظریف قاسمیان” متخصص علم اطلاعات کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، ضمن تشکر از میهمانانی که ازشهرهای دور و نزدیک جهت برگزاری هر چه مطلوبتر این نشست شعری تخصصی حضور داشتند،گفت : برگزاری جشن یازدهمین سال بنیان شعر پریسکه باید در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد که ساختگاه شعر و ادب فارسی است برگزار شود. سپس محبوبه بوری کارشناس این نشست تخصصی شعری در خصوص این نوع سبک شعری گفت:پریسکه یک قالب جدید شعر ایرانیست که اگر شعر را شعله‌ای از احساس درون و خلاقیت ذهن بنامیم پریسکه بخش کوچکی از این شعله بوده و در ذهن مخاطبش یک روشنایی کوچک و زودگذر ایجاد کرده و تا مدتی ذهن را درگیر خود می‌کند . بوری ادامه داد: پریسکه که یک لغت اصیل ایرانی و از واژه‌های زبان فارسی میانه محسوب شده که هم اکنون ساکنان حاشیه زاگرس از قبیل مردم لرستان، کرمانشاه ،ایلام و بخش‌هایی از خوزستان و چند نقطه مرکزی نیز در محاورات خود از این واژه زیبا بهره‌مند می‌شوند .
    وی اظهار داشت: ایرانی در حین سخن گفتن شعر می‌سراید و ناخواسته همه آرایه‌های زیبای فارسی در سخن یک ایرانی جاریست .
    پریسکه شعری است که کوتاه شده سخن ایرانیست که همیشه بوده ،هست و خواهد بود . بوری با اشاره به این نکته که اعجاز مهم‌ترین رکن پریسکه است، بیان داشت : شعر پریسکه هیچ شاخ و برگ اضافه‌ای ندارد و پریسکه به مشکل تطویل در شعر فارسی پایان داد .
    در ادامه “علیرضا بهرهی” بنیانگذار این سبک نیزگفت: شعر پریسکه تاکید بر تصویرسازی ،ایهام افکنی و وادار کردن مخاطب به فکر در موضوع مطرح شده در شعر و ارتباط درونی و بیرونی اجزای شعر با یکدیگر دارد.
    وی افزود: پریسکه می‌تواند موزون و مقفا نیز باشد به شرط اینکه فصل‌ها با یکدیگر مساوی نبوده و به عنوان تک بیت کلاسیک مطرح نشود. بنیانگذار شعر پریسکه تصریح کرد :قبل از ایجاد این قالب شعری پراکندگی‌های زیادی در حوزه شعر کوتاه وجود داشت و شعر کوتاه قاعده و قانون مشخصی نداشت که با ایجاد این سبک ، شعر کوتاه شناسنامه‌ دار شد .
    او در ادامه از ورود واژه ژاپنی به نام “هایکو “در کشور نام برد و توضیح داد :تلاش شعرای کشور در زمینه شعر هایکو به نفع شعر ایرانی نیست و همچنین با ورود هایکو به کشورهای مختلف تفکرات ذن بالطبع اندیشه‌های بودیسم با کارکردهای کم حساسیتی چون طبیعت گرایی و عشق به طبیعت و همچنین تعالیم مکتب شینتو و کنفوسیوس در این کشورها گسترش می‌یابد که این تعالیم تحت عنوان عرفان‌های نوظهور و عرفان‌های شرقی از طریق شعر با سهولت بیشتری در اذهان جوانان و نوجوانان شکل می‌گیرد.
    وی در ادامه خاطر نشان ساخت: بیش از صد مجموعه شعر پریسکه در داخل و خارج از کشور انتشار یافته است و هم اکنون در ۲۵ کشور جهان از جمله کشورهای افغانستان، سوئد وهند، شاعران ایرانی و غیر ایرانی به صورت مستمر به سرودن شعر پریسکه با زبان‌ها و لهجه‌های مختلف از جمله کردی، ترکی ،عربی، ارمنی ، فارسی دری به سرودن شعر پریسکه مشغول هستند.
    او با بیان اینکه شعر پریسکه در تاریخ در هشتم آبان سال ۹۱ به صورت رسمی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده و در حال حاضر یکی از قالب‌های پرمخاطب شعر فارسی است ، بیان داشت : در این سبک شعری مخاطب در اندیشه خود ،شعر را به بلوغ کامل می‌رساند به عبارتی دیگر مشارکت شاعر با مخاطب در سرایش این سبک شعری دخیل است . وی افزود: تاکنون چندین پایان نامه کارشناسی ارشد و بخش هایی از برخی رساله های دکتری رشته زبان و ادبیات فارسی با موضوع چیستی و چرایی این سبک شعری انجام شده است .
    پدر شعر پریسکه در ادامه به نقش شعرا و ادبای بزرگی که در اقلیم خراسان قبل از فردوسی بزرگ می‌زیستند در رشد و بالندگی این بزرگ مرد اشاره کرد و گفت فردوسی ثابت کرد که اگر فرد به مرحله ای از دانایی و استادی کلام برسد قادر است شعر کوششی را طوری بسراید که برتر از تمام شعرهای جوششی که تا امروز سروده شده ، باشد .
    به اعتقاد وی اگر فردوسی به مقام خداوندگاری واژه و کلمه دست یافته است ،قطعاً صدها فردوسی قبل از وی دراقلیم خراسان وجود داشته است که سبب بالندگی فردوسی بزرگ شده‌اند. او همچنین گفت شعر و ادب تا ابد وامدار فردوسی می باشد . دراین مراسم از پنج جلد کتاب “ویس الدین صدری” شاعر پریسکه سرای افغانستانی به نام‌های “مسافر خسته کفش “،عطر آرام درختی بود “،”مرد پردغدغه”، ” شکر باران”،” درد و دود”، رونمایی شد.
    برچسب ها شعر

    نوشته های مشابه

    2 پاسخ به “شناسنامه‌دار شدن شعر کوتاه فارسی با “پریسکه””

    1. کمال گفت:

      پریسکه گونه سوم شعر فارسی هست.
      درود بر استاد بهرهی و خانواده بزرگ پریسکه سرایان

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *