×
×
جدیدترین‌‌ها

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم:
مسیر شهید رئیسی در ایران کماکان ادامه دارد

  • کد نوشته: 101846
  • تیر 16, 1403
  • معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه مسیر شهید رئیسی در ایران کماکان ادامه دارد، گفت: سلطه گری در همه حوزه های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی، درخشان‌ترین مبنای فکری انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی است که دکتر رئیسی میراث دار آن است.
    مسیر شهید رئیسی در ایران کماکان ادامه دارد

    به گزارش نخست نیوز، عبدالحسین کلانتری در نشست گرامیداشت شهدای خدمت در هند در این نشست ضمن تشکر از مجلس علمای هند و برگزار کنندگان برنامه گفت: از ابراز محبتی که مردم و دولتمردان هند نسبت به رئیس جمهور محبوب ایران و همراهانشان داشته اند صمیمانه تشکر می کنم.

    وی افزود: یاد رئیس جمهور فقید ایران، جناب حجت الاسلام دکتر رئیسی و همراهان ایشان را گرامی می داریم. بدیهیست که در این مجال نمی توان تمام ابعاد شخصیتی و نظام فکری دکتر رئیسی را توصیف کرد و لذا بنده فقط به یک ویژگی بارز نظام فکری ایشان می پردازم که جهان امروز بیش از هر زمانی به آن نیاز دارد.

    معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم اذعان کرد: این ویژگی، خود را در دو قاعده طلایی (golden rule) خلاصه کرده است که، فارغ از دین و آیین، هر وجدان پاکی آن را می پذیرد و اگر روابط بین الملل بر اساس آن تنظیم شود به صلح خواهیم رسید و جنگ از جهان رخت برخواهد بست. تمامی پیامبران، بالاخص حضرت محمد، حاکمان را به اجرای این دو قاعده دعوت کرده اند؛ مصلحان و رهبرانی همچون امام حسین ع، جناب گاندی و امام خمینی و رهبر ایران، حضرت آیت الله خامنه ای نیز بر اساس این دو قاعده عمل کرده اند.

    وی ادامه داد: این دو قاعده طلایی از این قرارند؛ قاعده اول؛ “نه به کسی ظلم کنید و نه ظلم را بپذیرید” قاعده دوم؛ “یار و یاور مظلومان و دشمن ستمگران باشید” یعنی “همه انسانها در قبال یکدیگر مسئولند و لذا اگر انسانی مورد ظلم قرار گرفت باید از او دفاع کنیم” دکتر رئیسی این دو قاعده را سرلوحه دولت خود قرار داده بود و بر اساس آنها با تمامی کشورها و جوامع تعامل داشت. اینها اصولی هستند که انقلاب اسلامی ایران و جمهوری اسلامی ایران بر اساس آن شکل گرفته است.

    کلانتری با اشاره به نفی سلطه گری در اندیشه شهید رئیسی اظهار کرد: قاعده اول، سلطه گری را نفی می کند. سلطه گری در همه حوزه های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی. این درخشان‌ترین مبنای فکری انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی است که دکتر رئیسی میراث دار آن است. پیام اصلی انقلاب نیز همین پیام بود که به رهبری امام و مقام معظم رهبری به اقصی نقاط جهان صادر شد و طرفداران زیادی را در جهان جذب کرد. این قاعده ای بود که امام حسین ع آن را تحقق عینی بخشید و در آن مسیر به شهادت رسید. قاعده ای بود که مصلحانی نظیر گاندی نیز بدان اقتدا کردند.
    این اصلی است که جبهه بزرگ ضدسلطه، ضداستعمار و ضد استکبار را شکل می دهد. به زبان امروزین جبهه مصلحان و آزادگان و جبهه مقاومت. جبهه ای که مقابل زیاده خواهی دولت‌های استکباری می ایستد. جبهه ای که آزادگی مصلحانی نظیر امام حسین ع را سرلوحه خود قرار داده و ظلم را نمی پذیرد و صدالبته به کسی و جامعه و دولتی نیز ظلم نمی کند.

    وی ادامه داد: از این فراتر، بر اساس قاعده دوم، این جبهه یاور مظلومان و ستمدیدگان نیز هست. جبهه‌ای که مرز سیاسی و ملی نمی شناسد و بر قلوب و عقول انسانها حاکم است. لذا مسلمان، هندو، مسیحی، پیر و جوان و زنان و مردان را فرامیگیرد. این جبهه آنقدر وسیع است که آزادگان و حق طلبانی از سراسر جهان دارد؛ از شرق تا غرب عالم. از ایران و هند در شرق تا اروپا و آمریکا در غرب. نمونه بارز این جبهه، دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های آمریکا هستند که مقابل ظلم و ستمی که توسط رژیم صهیونیستی و با حمایت آمریکا به مردم فلسطین می‌شود ایستادند و مقام معظم رهبری نامه مهمی را برای آنها نوشتند و به آنها فرمودند که شما در سمت درست تاریخ ایستاده اید.

    معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم بیان کرد: این جبهه امروز مقابل سلطه گرانی که استقلال کشورها را نادیده می گیرند، می ایستد و به احترام متقابل میان دولتها، کشورها، فرهنگ ها، ادیان و انسانها اعتقاد دارد. این جبهه در عین حالی که به گفت و گو اعتقاد دارد، مقابل ظلم و ستم ایستادگی می کند و یار مظلومان است. ما باور داریم آینده جهان متعلق به این جبهه است و سرانجام حق بر باطل و نور بر تاریکی پیروز خواهد شد.

    کلانتری در پایان گفت: اگرچه دکتر رییسی در میان ما نیست، اما این مسیر در ایران کماکان ادامه دارد و حماسه تشییع پیکر ایشان در ایران و سوگواری و پیام‌های تسلیت از اقصی نقاط جهان از نشانه ای است بر اینکه مردم صداقت، صلح، وحدت، اخلاق محوری، پاک زیستی، ظلم ستیزی را دوست دارند و مطمئنیم آزادگانی در سرتاسر جهان در این مسیر همراه ما هستند. > Matin Montazami: بالاخص نخبگان و روشنفکران و مردم ظلم ستیز و حقیقت طلب هند که پیوندهای تاریخی، فرهنگی، تمدنی و عاطفی فراوانی با هم دارند.

    منبع ایسنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *