×
×
جدیدترین‌‌ها

«ترس» ؛ کلیدواژه شکست و پیروزی

  • کد نوشته: 70663
  • تیر 15, 1402
  • اگر بخواهم بر اساس آنچه دیده و شنیده و یا تجاربی که در طول عمر کسب کرده‌ام رمز شکست و پیروزی انسان در زندگی را تنها در یک واژه خلاصه کنم می‌گویم «ترس». ترس هم عامل شکست است هم رمز پیروزی، هم باعث خوشبختی است هم سبب بدبختی، هم می‌تواند شما را به عرش ببرد هم به فرش برساند.

    «ترس» ؛ کلیدواژه شکست و پیروزی

    نخست نیوز :  فقط باید به‌جا و به‌موقع باشد و حد آن رعایت گردد. انسان باید از یک سری چیزها بترسد ؛ باید از عاق والدین ، آه مظلوم، شکستن دل دیگران ، تضییع بیت‌المال ، خوردن مال یتیم و بی‌سرپرست، آزار حیوانات، ستم به کسی که جز خدا کسی را ندارد و خیلی چیزهای دیگر ازاین‌دست ترسید. این‌ها باکسی شوخی ندارند اگر نترسی زمین‌گیرت می‌کنند و دنیا و آخرتت را به تباهی می‌کشانند. اما از یک سری چیزها هم اصلاً نباید ترسید؛ از گفتن حقیقت ، گرفتن حق، شکست و ناکامی، انسان‌های دیگر، به اتمام رساندن رابطه‌ای که زمان اتمامش فرارسیده و سایر مسایل این‌چنینی . اگر حق با شماست ، اگر تصمیمی را باعقل و شرع می‌گیرید، اگر طرف شما حرف زور می‌زند، اگر کسی می‌خواهد باج بگیرد یا آبرو و اعتبار شمارا وجه‌المصالحه قرار داده ، اگر کسی شمارا تهدید می‌کند نترسید. اگر بترسید می‌بازید. نترسید تا پیروز شوید. اگر بی‌جا بترسید هم شکست می‌خورید هم این‌که هر آنچه از آن ترس داشتید قطعا سرتان می‌آید.

    این را دیده‌ام که می‌گویم! ترس تیغ دودم است و کلیدواژه شکست و پیروزی. ترس یکی از قوی‌ترین و بنیادی‌ترین احساسات ما انسان‌هاست. تمام مردم دنیا به خاطر وجود سازوکارهای جسمی نسبتا یکسان این احساس را تجربه می‌کنند. به همین دلیل است که ترس را همزاد حیات آدمی می‌دانند. درواقع کارکرد اصلی هراس در همه دوران‌ها محافظت از خود ما بوده است اما گاهی وقت‌ها از این جنبه خود فراتر می‌رود و به‌جای مراقب از ما ؛ حالمان را بد می‌کند. زمانی که ذهن ما تصورسازی ذهنی می‌کند که ما در موقعیت خطرناکی هستیم ؛ دچار احساس ترس خواهیم شد. ممکن است ذهن و ضمیر ما در برابر موقعیت‌های ناآشنا و کنترل نشده هم رفتار مشابهی داشته باشد. نکته‌ی مهم درباره این احساس این است که در هر انسانی به شکل متفاوت بروز می‌کند. یعنی این‌طور نیست که همه مردم از یک‌چیز یکسان وحشت داشته باشند.

    علاوه بر این ممکن است که این احساس به خاطر وجود یک مصداق غیرواقعی به وجود بیاید. فراموش نکنیم بخش قابل‌توجهی از این حسِ مهم قابل تمرین، آموزش و مدیریت است. اگر بتوانیم آن را کنترل و مدیریت نماییم بی‌شک احتمال موفقیت خود در زندگی را چندین برابر افزایش داده‌ایم. اگر انسان بر اساس عقل و منطق تصمیم‌گیری و عمل نماید و در هر حالی رضای الهی را در نظر داشته باشد و کاری که درست هست را انجام دهد دیگر ترس معنایی نخواهد داشت و می‌تواند با یقین به سمت هدف متعالی خود حرکت کند. ترسیدن‌های نابه جا و یا بی‌مورد موانع بسیار بزرگی در مسیر پیشبرد اهداف و پیشرفت و تعالی انسان هستند که باید با تمرین و تمرکز در مرور زمان آن‌ها را از جریان فرایندها و فعالیت‌های زندگی خویش حذف نماییم. چه بسیار موفقیت‌هایی که آن‌طرف پل ترس و تردید قرار دارند و می‌توانند ما را به بالندگی و شکوفایی برسانند ولی به دلیل اماواگرها و ملاحظه‌های بی‌مورد از آن‌ها محروم مانده‌ایم.

    دکتر مهدی یاراحمدی خراسانی

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *