×
×
جدیدترین‌‌ها

اثر اعلام نتایج انتخابات روی بورس، طلا، سکه و ارز،
استقبال سبز اقتصاد از مسعود پزشکیان

  • کد نوشته: 101941
  • تیر 17, 1403
  • قیمت دلار تقریباً مهیا شده با حدود چهارهزار تومان کاهش نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل، سریع‌ترین میزان تأثیرپذیری از اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری را به نام خود ثبت کند؛ اما با مقاومت سنگینی روبرو است.
    استقبال سبز اقتصاد از مسعود پزشکیان

    به گزارش نخست نیوز، اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری در اولین روز هفته، قطعاً روی شکل‌گیری رفتار و روند بازار تأثیرگذار است.

    سنگ‌تمام بورس برای مسعود پزشکیان

    اعلام نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری واکنش متواضعانه بورس را در پی داشت. صبح علی‌الطلوع وقتی نام مسعود پزشکیان به‌عنوان رئیس‌جمهور منتخب اعلام شد، شاخص بورس در ابتدای کار ۴۳ هزار واحد پیش‌روی کرد و نقشه بازار، قبل از ظهر روز شنبه ۱۶ تیرماه، رنگ محبوب سرمایه‌گذاران یعنی سبز را به خود گرفت.

    بورس در ساعات بعدی همین رویه را در پیش گرفت و موفق شد با ثبت رشد ۷۰ هزار واحدی خود را به ارتفاع دو میلیون و ۱۷۰ هزار واحد برساند و نهایتا وقتی سوت پایان معاملات در روز شنبه ۱۶ تیرماه به گوش رسید، بورس با رشد خیره‌کننده ۸۸ هزار واحدی، تا ارتفاع دو میلیون و ۱۸۹ هزار واحد بالا رفت.

    سقوط بالگرد ابراهیم رئیسی در آخرین روز‌های اردیبهشت امسال، بورس را غافلگیر کرد و از آن به بعد سرمایه‌گذاران دیگر نتوانستند شاخص را قبراق و سرحال ببینند. دست‌کم ۴۸ روز طول کشید تا بورس بتواند آنچه را در روز سقوط هلی‌کوپتر و وقایع مرتبط با آن از دست داده، پس بگیرد.

    اعلام نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری و خبر پیروزی مسعود پزشکیان برای بورس از این منظر اهمیت دارد که شاخص دوباره شانس رسیدن به جایگاه مرتفع سوم اردیبهشت را پیدا کرده است. بورس در آن برهه تا ارتفاع دو میلیون و ۳۲۰ هزار واحد رشد کرده بود.

    واکنش سکه و طلا به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری

    قیمت طلا روز شنبه ۱۶ تیرماه به سه میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید. این فعل و انفعال را باید نوعی عقب‌گرد محسوب کنیم منتها اگر بازه مقایسه را آخرین روز معاملاتی هفته گذشته در نظر بگیریم، قیمت طلا ۱۸ عیار معادل ۹۴ هزار تومان کاهش پیدا کرده است.

    قیمت طلا امروز در قیاس با روز‌های آخر اردیبهشت که سقوط بالگرد ابراهیم رئیسی جو هیجانی را بر بازار حاکم کرد، دست‌کم ۲۰۰ هزار تومان در هر گرم آب رفته و نسبت به قله تاریخی سه میلیون و ۸۷۹ هزار تومانی در ۲۵ فروردین حدود ۱۲ درصد ارزان شده است.

    اغلب معاملات بازار سکه و طلا به‌قصد پرهیز از نوسانات هیجانی متوقف شده است

    اعلام نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری و پیروزی مسعود پزشکیان، انگیزه لازم را فراهم کرد تا بازار طلا به سمت کف قیمت سه میلیون و ۲۲۰ هزار تومانی هفته اول فروردین حرکت کند.

    قیمت سکه امامی هنوز در محدوده ۴۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قرار دارد. اگر مدتی مدید از تحولات بازار سکه و طلا غافل بوده‌اید، این عدد احتمالا برایتان شوکه‌کننده خواهد بود با این حال فعلان بازار می‌گویند در قیاس با آخرین روز معاملاتی هفته قبل، دندان سکه را کشیده‌اند.

    اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری و تعیین تکلیف رئیس دولت چهاردهم، قیمت سکه در روز شنبه ۱۶ تیرماه را از ۴۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان تا ۴۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان عقب کشید. سکه امامی آخرین بار اواخر اردیبهشت، دقیقا در روز سقوط بالگرد ابراهیم رئیسی و همراهان در این جایگاه حضور داشت و احتمالا انگیزه لازم برای عقب‌نشینی بیشتر را حفظ خواهد کرد.

    سرمایه‌گذاران رغبت چندانی به ملاقات سکه در کانال زیر ۴۰ میلیون ندارند و اگر بخواهیم جانب انصاف را رعایت کنیم، محدوده ۴۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان حداقل در کوتاه‌مدت منصفانه به نظر می‌رسد، اما خریداران جدید با اکراه به حباب قیمت سکه چشم دوخته‌اند و دوست دارند حجم آن از مقدار هفت میلیون و ۶۰۰ هزار تومان فعلی کمتر شود.

    خریدوفروش سایر قطعات سکه با تصمیم فعالان بازار و احتمالاً به‌قصد پرهیز از ریزش هیجانی قیمت فعلاً متوقف شده است.

    دلار هم تسلیم شد

    قیمت دلار تقریباً مهیا است با حدود چهارهزار تومان کاهش نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل، سریع‌ترین میزان تأثیرپذیری از اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری را به نام خود ثبت کند؛ اما همان طور که انتظار می‌رفت با مقاومتی سنگین روبرو شده.

    قیمت دلار هفته قبل تا ۶۲ هزار تومان پیش رفت و حتی می‌توان گفت در آستانه ماجراجویی جدیدی قرار داشت با این حال، چون کسی تحویلش نگرفت ناچار شد پله پله به عقب برگردد.

    اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری دلار را تحت‌فشار قرار داد و حتی دلال‌ها هم رفتاری دوگانه با آن داشتد. معاملات فردایی دلار با قیمت ۶۰ هزار تومان در ابتدای صبح کلید خورد ولی به دلیل نبود پس زدن قیمت، با سرعت زیاد به سمت نیمه کانال ۵۹ هزار تومان حرکت کرد.

    دلار تصمیم گرفت به مقاومت‌هایی پراکنده دست بزند و حداقل یک‌مرتبه خودش را تا حوالی کانال ۶۰ هزار تومان بالا بکشد. جنگ‌و‌گریز بی‌فایده بود چون حتی در بازار آزاد پیشنهاد فروش با نرخ ۵۹ هزار و ۱۰۰ تومان جدی گرفته نشد.

    قیمت دلار در روز شنبه ۱۶ تیرماه طبق بررسی‌ها و مشاهدات رفتار بازار آزاد، تمایل دارد همچنان به روند نزولی ادامه داده و در صورت امکان به کانال ۵۸ هزار تومان بخزد. آنچه سرعت دلار را در دنبال کردن این مسیر پایین می‌آورد، اشتیاق سرمایه‌گذاران برای خرید انواع استیبل‌کوین از جمله تتر است.

    قیمت تتر در بازار ارز دیجیتال همیشه معادل یک دلار در نظر گرفته می‌شود؛ اما به دلیل محدودیت‌های خرید‌وفروش دلار، سرمایه‌گذاران ایرانی باتکیه‌بر نوسان نرخ ارز بخت خود را برای کسب سود از خرید دلار محک می‌زنند. ریزش قیمت دلار در چنین شرایطی به‌عنوان یک عملکرد مؤثر قابل‌تحسین به نظر می‌رسد.

    منبع فرارو

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *