×
×
جدیدترین‌‌ها

نبض مسکن ۵۶ کشور را بررسی می‌شود،
داغ‌ترین بازار مسکن جهان

  • کد نوشته: 101872
  • تیر 17, 1403
  • شاخص قیمت جهانی مسکن در مسیر صعود قرار گرفته است؛ اما تا «میانگین ۲۰ساله رشد»، کمتر از ۲ واحد درصد فاصله دارد.
    داغ‌ترین بازار مسکن جهان

    به گزارش نخست نیوز، رتبه بندی جدید کشور‌های منتخب با شاخص «رشد سالانه قیمت مسکن» که در دوره‌های مختلف توسط شرکت مشاوره خدمات ملکی «نایت فرانک» انجام می‌شود، دو پیام معنادار خطاب به سیاستگذاران اقتصادی و به‌ویژه تصمیم‌گیران بخش مسکن کشور‌ها مخابره می‌کند. گزارش «دنیای‌اقتصاد» از ارقام تازه شاخص «نایت فرانک» حاکی است، داغ‌ترین کشور به لحاظ «رشد سطح عمومی قیمت‌های مصرف‌کننده» (تورم عمومی) در بین کشور مورد بررسی، رتبه داغ‌ترین بازار مسکن جهان را به خود اختصاص داده است. تورم عمومی در ترکیه، طی ماه‌های گذشته از ۲۰۲۴، بالاترین نرخ را در مقایسه با دیگر کشور‌هایی که «نایت فرانک» آن‌ها را برای سنجش تورم مسکن انتخاب کرده، به خود اختصاص داده است. این کشور به دنبال تورم عمومی بالای ۷۰ درصد، در یک‌سال منتهی به پایان فصل اول ۲۰۲۴، بالاترین تورم مسکن را نیز داشته است. سیاست‌های پولی و تصمیمات اقتصادی نادرست در ترکیه از ۲۰۲۱ به بعد باعث شد «سطح تورم عمومی» در این کشور، به شکل مداوم و مکرر جهش کند.

    به گزارش دنیای اقتصاد، انتظارات تورمی ناشی از تورم عمومی بالا از یک سو، اثر مستقیم تورم عمومی بر تورم مسکن تحت‌تاثیر خرید‌های داخلی ملک از سوی دیگر و همچنین «گسیل سرمایه‌گذار خارجی از کشور‌های دچار کاهش ارزش پول ملی به سمت ترکیه با توجه به تضعیف شدید لیر در برابر دلار»، سه عاملی هستند که در سال‌های اخیر باعث «صعود تند جریان خرید خارجی آپارتمان» در این کشور شد. ضمن آنکه، توریستی بودن ترکیه، به این جریان دامن زد. شاخص مسکن «نایت فرانک» نه‌تن‌ها در این گزارش به شکل غیرمستقیم، «تاوان تورم عمومی بالا برای بازار مسکن به شکل صعود تورم ملکی» را مخابره می‌کند که در قالب پیام دوم خود، از صعود تورم جهانی مسکن در ابتدای ۲۰۲۴ به سطح بالای ۳‌درصد خبر می‌دهد. طبق تازه‌ترین گزارش شاخص جهانی قیمت مسکن که توسط شرکت مشاور املاک «نایت فرانک» منتشر شده است، متوسط رشد سالانه قیمت مسکن در ۵۶ بازار (کشور) مورد بررسی در این شاخص طی ۱۲ ماه منتهی به پایان فصل اول ۲۰۲۴، به دلیل کاهش تدریجی هزینه‌های وام و محدودیت در عرضه املاک مسکونی، به ۳.۶‌درصد رسیده است. این رقم در مقایسه با سه‌ماهه قبل، ۰.۴‌درصد افزایش نشان می‌دهد.

    بررسی‌ها نشان می‌دهد که بازار‌های مسکن در سراسر جهان در سه‌ماه نخست سال ۲۰۲۴ همچنان به رونق خود ادامه داده اند، به طوری که قیمت مسکن در ۵۶ بازار شاهد رشد ۳.۶ درصدی بوده است. این رقم در مقایسه با رشد ۲.۲ درصدی مدت مشابه در سال گذشته، نشان دهنده شتاب رشد قیمت جهانی مسکن است. کارشناسان علت این رشد را به جذب تدریجی اثر افزایش سریع نرخ بهره در سطح جهانی از ابتدای سال ۲۰۲۲ در بازار‌ها نسبت می‌دهند. به این معنا که اثر ضدتورمی افزایش نرخ بهره وام مسکن تقریبا به اتمام رسیده است.

    منبع فرارو

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *