×
×
جدیدترین‌‌ها

زیرساخت‌های فرسوده ، بلای جان کشور

  • کد نوشته: 54857
  • ۱۷ آذر ۱۴۰۱
  • یکی از مهمترین عوامل توسعه هر منطقه ،شهر ،استان یا حتی کشور وجود زیرساخت‌های لازم است. این زیرساخت‌ها در مناطق مختلف متفاوت است، مثلا در کلان‌شهرها و برای توسعه فعالیت‌های استارتاپی وجود زیرساخت‌های ارتباطی مهم است.
    زیرساخت‌های فرسوده ، بلای جان کشور

    نخست نیوز : برای توسعه ترانزیست زیرساخت‌های حمل‌ونقل، برای توسعه صنایع و تولید به زیرساخت‌های انرژی نیاز داریم و برای توسعه کشاورزی به زیرساخت‌های مکانیزاسیون.

    نهادهای جهانی نیز بر اساس همین زیرساخت‌ها است که میزان توسعه‌یافتگی یا روند توسعه مناطق و کشورهای مختلف را می‌سنجد.

    اما نکته مهم‌تر از وجود زیرساخت در هر منطقه یا کشور در درجه اول حفظ و نگهداری آن‌ها در درجه اول بعد توسعه و به‌روزرسانی زیرساخت‌های لازم است.

    متاسفانه در کشور ما طی دهه گذشته و به‌ویژه از سال 1397 که تحریم‌ها جدی‌تر شد واصلی‌ترین درآمد کشور یعنی فروش نفت هدف قرار گرفت، توسعه و بروز رسانی زیرساخت‌ها که هیچ، حفظ و نگهداری زیرساخت‌های ضروری کشور هم دچار اختلال جدی شده است.

    نگاهی به زیرساخت‌های ضروری نشان می‌دهد که جاده‌ها و کامیون‌ها هرروز فرسوده‌تر می‌شود، حمل‌ونقل ریلی با مشکلات جدی مواجه است و عمر ناوگان هوایی کشور هرروز بیشتر می‌شود.در بخش برق با مشکلات جدی در تولید مواجه شدیم به‌طوری‌که تابستان‌ها برای تامین حداقل‌های مردم مجبور به قطع برق صنایع می‌شویم، در زمستان‌ها هم به خاطر عدم توسعه صنعت گاز دوباره سراغ صنایع می‌رویم و گاز آن ه9ا را قطع می‌کنیم.

    به‌محض بروز کوچک‌ترین مشکل در کشور شیر اینترنت را می‌بندیم و اصلا توجه نداریم استارتاپ ها و مشاغل مرتبط یا نیازمند به اینترنت چه بلایی سرشان می‌آید و …

    البته همه این‌ها ناشی از ناکارآمدی سیستم دولتی  در احداث ، نگهداری و بروز رسانی زیرساخت‌های کشور است.

    در تمام ممالک توسعه‌یافته ، این کارها به‌جای اینکه به بخش فشل و کم بازده دولتی سپرده شود، تورم بخش خصوصی اداره می‌شود که با کمترین هزینه بیشترین بهره‌وری را دارد.

    همچنین، دولت‌های به‌جای تاکید بر حرکات پوپولیستی برای جلب نظر مردم توجه ویژه‌ای به مصالح و منافع مملکت دارند. چه‌بسا که از این منافع و مصالح مردم هم بهره‌مند خواهند شد،کما اینکه تعطیلی صنایع به خاطر برق و گاز باعث گرانی کالاهایی می‌شود که مردم مصرف‌کننده آن هستند.

    البته در ایران عمده دولت‌ها همین شیوه را برمی‌گزینند و به‌جای حمایت از سرمایه‌گذاری برای بهبود زیرساخت‌ها ، سراغ محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها می‌روند ،همان‌گونه که تنها دستور کار آن‌ها برای بهبود هدف ، گران کران کالا یا خدمات است.

    امروز که نزدیک یک دهه از عمر زیرساخت‌ها گذشته باید به دولت هشدار داد که تداوم این روزها به‌زودی کشور را فلج . با مشکلات جدی مواجه خواهد کرد.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *