×
×
جدیدترین‌‌ها

تخصصی شدن رسیدگی‌ به پرونده‌ها موجب کاهش اطاله دادرسی می‌شود

  • کد نوشته: 14800
  • مرداد 4, 1400
  • حقوقدان و وکیل دادگستری گفت: درجه‌بندی محاکم، تخصصی شدن رسیدگی‌ به پرونده‌ها و ارتقای دانش قضات می‌تواند زمینه کاهش اطاله دادرسی را فراهم کند.
    تخصصی شدن رسیدگی‌ به پرونده‌ها موجب کاهش اطاله دادرسی می‌شود

    به گزارش نخست نیوز، نعمت احمدی درباره کاهش اطاله دادرسی افزود: دادگستری هم از نظر مقررات و هم از جنبه شکلی به خانه تکانی نیاز دارد.

    وی ادامه داد: اکنون شکایت‌های تا مبلغ ۵۰ میلیون تومان در شورای حل اختلاف رسیدگی می‌شود و پرونده‌های با ارزش بیش از ۵۰ میلیون در دادگاه‌های عمومی قابل رسیدگی است و این درحالی است که رسیدگی‌کنندگان در شوراهای حل اختلاف قاضی نیستند و رسیدگی آنها جنبه قضایی ندارد بنابراین احکام صادره در شوراها قابل اعتراض است و در واقع راه بی ربطی در شوراهای حل اختلاف طی می‌شود و در نهایت باز هم انبوهی از پرونده‌ها از شوراها به دادگاه‌ها سرازیر می‌شود.

    احمدی خاطرنشان کرد: فلسفه شوراهای حل اختلاف همانطور که از نام آن بر می آید، حل و فصل اختلافات و نه صدور رأی قضایی است بنابراین باید به شیوه کدخدامنشانه و ریش سفیدی موضوعات را حل کنند.

    وکیل دادگستری یادآور شد: دادگستری از زمان ریاست مرحوم آیت الله یزدی، دادگاه عمومی فعالیت خود را  آغاز کرد و بر این اساس موضوع پرونده از ۵۰ میلیون تا هر عددی در این محاکم رسیدگی می‌شود و قضات شعب باید پایان ماه گزارشی از تعداد پرونده‌های رسیدگی شده به دادگستری ارائه دهند.

    وی با تاکید بر اینکه نباید سرعت در رسیدگی فدای دقت در پرونده شود، افزود:‌ پرونده قضایی بسیار مهم است و تعیین سقف برای تعداد رسیدگی پرونده‌ها در شعب دادگاه اقدام نادرستی است و در هیچ کجای دنیا به این ترتیب عمل نمی‌شود.

    این حقوقدان گفت: در بسیاری از موارد قضات دانش تخصصی کافی در پرونده‌ها را ندارند و به همین دلیل با انباشت پرونده‌ها مواجه می‌شوند.

    احمدی اظهار داشت: اخیرا از دفتر حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای ریاست قوه قضاییه با من تماس گرفتند تا نقطه نظرات خود برای بهبود عملکرد دستگاه قضایی را اعلام کنم و من هم تاکنون سه موضوع را طرح کرده‌ام که یکی از موضوعات، درباره کاهش اطاله دادرسی در محاکم است و این موضوع بسیار اهمیت دارد.

    وی با تاکید بر لزوم درجه‌بندی محاکم اظهار داشت: سال‌ها قبل دادگاه‌های بخش، شهرستان، استان و دیوان عالی کشور به پرونده‌ها  رسیدگی می‌کردند و فقط دانش آموختگان دانشکده حقوق دانشگاه تهران فارغ التحصیل این رشته بودند و بعد از آن دانشگاه شهید بهشتی تاسیس شد اما اکنون فارغ التحصیلان انبوه حقوق برای وکالت در آزمون شرکت می‌کنند و مشکل اطاله دادرسی و رسیدگی در محاکم بسیار است.

    این حقوقدان گفت: پیشنهاد من این است که اندکی هزینه دادرسی در مراجع حقوقی افزوده شود و درآمد آن به دستگاه قضایی اختصاص یابد تا دادگاه‌ها درجه‌بندی و تخصصی شود و وضعیت معیشت قضات و کارکنان قضایی نیز بهبود یابد.

    احمدی تصریح کرد: اگر قضات پرونده‌ها از دانش کافی برخوردار باشند آرای متقن قضایی صادر می‌شود و از صدور آرای سست جلوگیری می‌شود.

    وکیل دادگستری افزود: نارضایتی های مردم بسیار است و اکنون ۲۱۱ هزار زندانی در زندان‌ها هستند که بسیاری از آنها تحت قرار در زندان هستند و ممکن است فردی به دلیل صدور قرار بازداشت مدت‌ها در زندان باشد بنابراین باید وضعیت زندانیان بلاتکلیف مشخص شود همچنین افرادی که با حکم اعدام در زندان هستند و اولیای دم درخواست اجرای حکم ندارند نیز تعیین تکلیف شوند.

    غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه هفتم تیر سال جاری اظهار داشت: تمام تلاش ما در قوه قضاییه این بوده است که در زمینه کاهش اطاله دادرسی اقدامات لازم انجام شود و با اجرایی شدن سند تحول قوه قضاییه متوسطه رسیدگی به شکایات مردم ۲۰ روز کاهش یافته است.

    اسماعیلی افزود: با اجرای سند تحول قوه قضاییه در یک سال گذشته بیش از یک میلیون پرونده قدیمی در محاکم دادگستری رسیدگی و مختومه شده است.

    منبع: ایرنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *