×
×
جدیدترین‌‌ها

هشدار ناترازی گازی

  • کد نوشته: 108862
  • ۱۲ مهر ۱۴۰۳
  • استاد دانشگاه صنعتی‌شریف ایران گفت اگر در هوای منهای 20 درجه روسیه شیر گاز را ببندد، دولت ایران مجبور به تن دادن به هر شرایطی خواهد شد.
    هشدار ناترازی گازی

    به گزارش نخست نیوز،  سیدهاشم اورعی، استاد دانشگاه صنعتی‌شریف ایران تصریح کرد: اکنون خریداران نفت و گاز به دلایل سیاسی و وضعیتی که در جهان برای خودمان ایجاد کرده‌ایم روی ما حساب نمی‌کنند، هر چند ما امکان فیزیکی انتقال گاز را داریم اما گازی در اختیار نداریم.

    اورعی  افزود: واقعیت اینکه کشوری که 17 درصد ذخایر گاز جهان را دارد مجبور شده برای تامین نیاز گاز زمستانی با روسیه قرارداد منعقد کند و این در حالی است که در 30 سال آینده گاز محلی از اعراب ندارد زیرا انرژی‌های جایگزین وارد عرصه شده‌اند و عملا باید فاتحه گاز خودمان را بخوانیم و بدتر از همه وابستگی به روسیه است .

    وی ادامه داد: ما اکنون به روسیه به مراتب بیشتر از حد انتظار وابسته شده‌ایم. مثلا اگر در هوای منهای 20 درجه روسیه شیر گاز را ببندد و شرط و شروط در نظر بگیرد؛ ما مجبور به تن دادن به هر شرایطی هستیم.

    این کارشناس ارشد حوزه انرژی در ایران اظهار داشت: وقتی نیروگاه‌ها با کمبود گاز مواجه می‌شوند بلافاصله برق نداریم و باید به سمت سوخت جایگزین یعنی گازوییل و مازوت برویم. گازوییل هم که به اندازه کافی نداریم و تقریبا همه میزان تولید 110 میلیون لیتر گازوییل برابر مصرف آن است یعنی عملا گازوییل نداریم و اگر قرار است گازوییل را به نیروگاه‌ها ارسال کنیم یا باید تردد کامیون‌ها متوقف شود که سیستم توزیع بهم می‌ریزد و یا باید از ذخایر استراتژیک برداشت کنیم. در مورد مازوت هم مشکل حمل‌ونقل و هم مشکل آلایندگی را داریم بنابراین جایگزینی گاز با سوخت مایع روشی است که نباید روی آن حساب باز کنیم.

    اورعی گفت: در تابستان برق را تامین نمی‌کنیم و صنعت را متوقف می‌کنیم و زمستان هم گاز نداریم، به طوری که طی نامه‌ای که 2 ماه گذشته به برخی صنایع ارسال شده از ابتدای آبان امکان تامین گاز را ندارند یعنی کارخانجات تابستان برق و زمستان گاز ندارند و تولید را متوقف می‌کنیم و در این شرایط صحبت از رشد اقتصادی می‌کنیم و این فراتر از شوخی است.

    گفتنی است به تازگی سعید توکلی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد: اکنون دیگر ناترازی انرژی مطرح نیست، کمبود داریم و این موضوع بسیار جدی است و باید مورد توجه باشد.

    چندی پیش نیز محمد بهرامی، نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس ایران گفت: یکی از چالش‌های اساسی فرا روی دولت و به ویژه بخش تولید امسال مربوط به ناترازی در صنعت برق و گاز است.

     

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *