×
×
جدیدترین‌‌ها

وعده رفع فیلترینگ امید واهی است؟

  • کد نوشته: 107719
  • ۳۰ شهریور ۱۴۰۳
  • میزان امضا‌های آخرین کارزار رفع فیلترینگ تحت عنوان «مطالبه رفع فیلترینگ فوری اینترنت از دولت دکتر پزشکیان» به بیش از ۵۱ هزار نفر رسیده است؛ از طرف دیگر، مجلسی‌ها همچنان درباره لزوم رفع فیلترینگ و تدوین قوانین برای فضای مجازی می‌گویند.
    وعده رفع فیلترینگ امید واهی است؟

    به گزارش نخست نیوز در حالی که دولتی‌ها و مجلسی‌ها همچنان از پیگیری و لزوم رفع فیلترینگ می‌گویند، اما اختلال‌ها، حملات سایبری و محدودیت دسترسی به شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های بین‌المللی نیز به دلیل آلودگی شبکه اینترنت ایران ناشی از استفاده گسترده از فیلترشکن‌ها یا تحریم‌ها و خودتحریمی ادامه دارد.

    اختلال گسترده در سه‌شنبه هفته جاری و تحریم ایرانی‌ها توسط گوگل‌کلاد برای دسترسی به یک سایت، نمونه‌ای از مصادیق اخیر سیاست اشتباه فیلترینگ است. در این شرایط مسوولان در بین مردم و فعالان نسبت به رفع فیلترینگ امیدواری ایجاد کرده‌اند، اما هنوز معلوم نیست که با حکمرانی در فضای مجازی یا برنامه‌ریزی و مذاکرات با کشورها، فیلترینگ یوتیوب، تلگرام، گوگل‌پلی، واتس‌اپ، ایکس و اینستاگرام رفع خواهد شد یا خیر. مردم و کارشناسان نیز با توجه به سابقه نامناسب در محدودسازی شبکه اینترنت از این بابت نگرانند که وعده رفع فیلترینگ امید واهی باشد و با محدودیت‌های جدیدی مواجه شوند.

    تکرار وعده با وجود اختلال‌

    این روز‌ها که فیلترینگ گسترده در ایران پا به دو سالگی گذاشته و اختلال‌های اینترنت همچنان ادامه دارد؛ پس از اظهارات رئیس‌جمهور و وزیر ارتباطات مبنی بر پیگیری برای رفع فیلترینگ، اختلال گسترده و شدید اینترنت در دو روز قبل رخ داد؛ تا جایی که بسیاری از وب‌سایت‌ها از دسترس خارج شدند. تقریبا دو ساعت بعد در همان روز اختلال عمده در دیتاسنتر‌ها و سرویس‌های مختلف وب رفع شد که بیانیه یک شرکت ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی در این خصوص نشان داد که اختلال ناشی از خطای انسانی پرسنل نگهداری بوده و موجب قطع ۵۵ دقیقه‌ای مرکز داده ایرانیان شده است.

    البته این نخستین بار نیست که اینترنت با اختلال مواجه می‌شود؛ بلکه شبکه در فروردین امسال با اختلال‌های مکرری در پیام‌رسان‌های داخلی به دلیل عملکرد ضعیف دیتاسنتر‌ها روبه‌رو شد. در ۲۰ فروردین ماه نیز با اینکه رادار‌های ابرآروان و نت‌بلاکس از بروز اختلال شدید در شبکه اینترنت کشور خبر می‌دادند، شرکت ارتباطات زیرساخت و همراه اول و مبین‌نت این اختلال را تکذیب کردند.

    بار دیگر در اواخر اردیبهشت ماه نیز گزارش‌هایی از قطعی اینترنت اپراتور همراه اول و ایرانسل در برخی مناطق تهران منتشر شد و این دو اپراتور هم قطعی را بدون اعلام دلیل آن تایید کردند. با این حال پویا پیرحسینلو، مدیرعامل آروان‌کلاد، دلیل اختلالات شدید و پُر تکرار از ابتدای سال تاکنون را حملات گسترده سایبری بیان کرد.

    حالا در وضعیتی که کاربران ایرانی همچنان با فیلترینگ و اختلال‌ها درگیرند و مسوولان شکست این سیاست اشتباه را اعلام می‌کنند، از زمان انتخابات تا آغاز فعالیت دولت چهاردهم، مردم، نهاد‌های دولتی و خصوصی و دولتمردان و مجلسی‌ها یک‌صدا خواستار رفع فیلترینگ هستند.

    در همین زمینه میزان امضا‌های آخرین کارزار رفع فیلترینگ تحت عنوان «مطالبه رفع فیلترینگ فوری اینترنت از دولت دکتر پزشکیان» به بیش از ۵۱ هزار نفر رسیده است. از طرف دیگر، مجلسی‌ها همچنان درباره لزوم رفع فیلترینگ و تدوین قوانین برای فضای مجازی می‌گویند.

    احمد مرادی، نماینده مردم بندرعباس در جلسه مجلس با حضور رئیس‌جمهور درباره حمایت از کسب‌وکار‌های فضای مجازی با رفع فیلتر و افزایش سرعت اینترنت گفت: «نفوذ امنیتی و اطلاعاتی، ضربه اقتصادی به کسب‌و‌کار مردم و ورود افراد با سن پایین به فضا‌های غیراخلاقی مجازی نتیجه استفاده از فیلترشکن‌هاست. با توجه به ظهور اینترنت ماهواره‌ای و تکنولوژی هوش مصنوعی، اینترنت ایران نیازمند اصلاحات اساسی است.»

    علاوه بر این، در راستای تداوم مطالبه‌گری بخش خصوصی برای رفع فیلترینگ، فعالان صنف فاوا در دیدار با وزیر ارتباطات مجددا خواستار پیگیری فوری و جدی این مهم شدند و به گفته برخی از حاضرین در آن جلسه ستار هاشمی به آن‌ها از جدیت خود برای رفع فیلترینگ اطمینان خاطر داده و به نظر می‌رسد که اقدامات جدی را در این حوزه دنبال می‌کند، اما ترجیح می‌دهد تا به نتیجه رسیدن آن پیشگویی نکنند و انتظارات جامعه را بالا نبرند. در شرایطی که به نظر می‌رسد سیاست وزیر برای رفع فیلتر، پیگیری آن در سکوت خبری است، مسعود پزشکیان در نخستین نشست خبری خود اعلام کرد که مساله فیلترینگ در دستور کار است.

    منبع فرارو

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *